По гласуването в зала на закона ще се види чия съвест е чиста по отношение на кражбата на века, казва депутатът от ДПС
Съдът ще реши кое прехвърляне е законно и кое не, но трябва да съхраним активите на КТБ, докато той се произнесе
Чухме, че нормите, записани в закона, били невъзможни, дори глупави. Но това е защитната теза на всеки престъпник
Подобни сделки с едни и същи лица бушони както при КТБ са използвани и в Сърбия
- Какво означава да се даде “правен инструмент синдиците на КТБ да върнат на държавата заграбеното” и “да има справедливост”, г-н Хамид? Нали така определихте целта на предложения от вас закон за КТБ? В момента няма ли правни инструменти?
- Това означава синдиците да имат законов механизъм и правно основание да извършват действия, които досега не можеха да извършват. Т.е. да имат и да могат да използват пряка законова норма в своите действия, за да спрат разграбването на вече затворената банка.
- Имаме закон за банковата несъстоятелност...
- Сегашният ни закон за
банковата несъстоятелност
е добър,
не казвам, че е лош. Но той е направен така, че да регулира една нормална банкова дейност.
А всички видяхме от докладите на “Аликс Партнърс ”, че КТБ не е работила като нормална банка. Била е заложена от мажоритарния си собственик да не работи като нормална банка. Така че аз мисля, че с тези предложения даваме ефективно законово оръжие на синдиците да се погрижат за общия интерес.
- Говорите така, като че ли сте сигурен, че наистина има вторично ограбване на КТБ. Убеден ли сте, че има?
- Убеден съм, че КТБ бе разграбена. ДПС обяви, че ще внесем такъв закон през есента, след като в края на лятото синдиците на КТБ обявиха периодичните си доклади.
От тях видяхме, че докато те водят съдебни дела за обезсилване на някои цесии - над 800 такива дела са завели, докато се водят, без да има каквато и да е защита, активи се разграбват, отиват в трети лица, и то без да има някакви плащания.
Тогава решихме да ги спрем. Да уточня нещо важно - законът не засяга тези сделки, при които има плащане, защото има хора, които са си платили. Има обаче и такива, които не са платили нито лев, а са придобили активи.
- Как си представяте механизма, по който всичко ограбено ще се върне в масата на несъстоятелността, респективно на държавата, оттам и на всички хора, които бяха ощетени?
- Големият проблем
е тръгнал от
неправомерни
действия на
временните квестори,
които, без да имат това право, са заличили ипотеки по кредити. Те впрочем са обвиняеми и за това в момента. След това заличаване активите се оказаха свободни и безпрепятствено се прехвърлиха към много лица. Нашият закон ще върне статуквото към датата на обявяването на банката в несъстоятелност.
- Ще се развалят ли сделки по прехвърляния?
- Не. Законът връща обезпеченията там, където те са били. И то докато съдът се произнесе коя сделка е законна и коя не. Това означава, че българският съд ще реши дали една сделка е законна, или не е. А законът просто ще съхрани активите по обезпеченията до произнасянето му. Много хора неправилно си помислиха, че връщаме имоти и други обезпечения назад. Такова нещо няма, защото това би било нарушение на гражданския оборот и на Търговския закон. Не сме си позволили такова нещо.
- От ДПС неведнъж заявявате, че има три причини за случилото се в КТБ - начинът, по който е функционирала банката, пропуски в законодателството и грешки, допуснати от квесторите. Кои от тези причини вече не са налични, за да няма повторение на “случката”?
- За съжаление, квесторите вече са сгрешили и част от грешките са непоправими. Дори нещо повече - според прокурорите се касае за престъпление.
Пропуските в законодателството се надявам да ги поправим с този закон, ако бъде приет. Тогава ще имаме основание да кажем, че сме попълнили и празнотите в законодателството. Оттук нататък ни остава
да разширим анализа
на “Аликс Партнърс”
А самото разграбване си е заложено в начина на функциониране на банката. Убедени сме, че това си е била замислена кражба и на държавата, и на собствениците от мажоритарния собственик.
- Не мислите ли, че заинтересованите и лобитата им, защото се каните да обезсилите и обявите като недействителни всички фиктивни прихващания, цесии и прехвърляне на вземания, по които няма действително и адекватно плащане, ще опитат да блокират приемането на закона?
- Това вече го има. Още
от първия ден срещаме
огромен отпор
Такава огромна сума е открадната от тези лица, че те имат достатъчно пари, за да плащат на юристи, лобисти и медии, които от първия ден ни атакуват. Какво ли не чухме - че нормите, записани в него, били невъзможни, дори че били глупави. Но това е защитна теза на всеки обвиняем, на всеки престъпник. Все си мисля, че държавният и общественият интерес са по-силни от всякакви лобита.
- “Грешката” на квесторите, за която стана дума, се оказва трудно поправима - заличаване на залози по ипотеки, без да имат това право. Ще ограничите ли бъдещите от такова творчество?
- Правили са го, въпреки че в правомощията им не влиза заличаване на обезщетения. Сега вкарваме изричен забранителен текст, защото една от защитните им тези е, че не било изрично забранено.
Може и да е презастраховане, но за съжаление, заличаването е факт, затова въвеждаме категорична забрана.
Надявам се синдиците да упражнят новите правомощия и да положат максимални усилия, за да спасят голяма част от имуществото,
за да може по-голяма
част от вложителите
да си получат парите
- Какво целите с увеличаването от 2 на 5 месеца на срока, през който синдиците да могат да предявяват искове срещу трети лица за това разграбено имущество? Няма ли през това време да изчезнат фирми, имоти?
- Не. Проблемът е, че за да предявят искове, синдиците трябва да минат през съда. А докато траят тези дела, срокът изтича. И става така, че те накрая ще спечелят делото, но ще се окаже, че срокът е изтекъл. И някой, който и стотинка не е дал, за да притежава един актив, ще каже, ами той срокът вече изтече. Между другото, това се случи преди няколко месеца.
- На няколко пъти казвате, че КТБ е кражбата на века и че схемата е заложена от мажоритарния собственик. Каква е тя, опишете я?
- Това, което виждам от докладите и от фактите, до които стигна временната анкетна комисия, ме карат да мисля, че това е схема, замислена от нейния мажоритарен собственик. А тя е проста - при никакви обезпечения, само със залог на дялове и акции са отпускани огромни суми към кухи дружества.
Те съответно са отпускали същата сума към следваща по редицата куха фирма, тя към трета, третата към четвърта. Едва четвъртата е купувала някакъв актив.
След като банката бе обявена в несъстоятелност, изведнъж се появяват трети лица, част от обкръжението на мажоритарния собственик, които правят цесия, без да заплатят нищо към предпоследната фирма, купуват вземането, раздуват го и обявяват четвъртата фирма в несъстоятелност. Така получават даром актив, без да са платили нищо за него.
Придобиват активи
с парите на вложителите
чрез съдебна манипулация
- Защо мислите, че е замислена от мажоритарния собственик?
- Тя не би действала, ако кухата фирма не е свързана с третото лице, което пък е свързано с мажоритарния собственик. Даже видяхме, че подобни схеми са използвани в Сърбия.
И са използвани едни и същи лица бушони. Силно се надявам сръбското правосъдие да уважи искането на българското правосъдие и да екстрадира Василев, защото не приемам държава в Европа да не предаде на друга държава с действаща правосъдна система обвиняемо лице.
- Как записът в закона ще засегне прехвърляне на дялове и акции от предприятия от длъжници на банката към споменатите трети лица?
- Ще ги обяви за относително недействителни. Защо относително, защото, ако има плащане, законът няма да ги засегне.
Но ако са прехвърлени само измамно, това е и нормата на закона за задълженията и договорите , където се говори за привидни сделки, ще ги обяви за недействителни. Виждате, че няма нищо извънредно в този текст. Но това ще спаси и цялата система от това акции и дялове да се прехвърлят на клошари и от това един длъжник на банката да каже аз съм чист. Изискването е едно - да има плащане. И то по нормални цени.
Представете си плащане
от 5 лева за актив
от 5 милиона лева
За мен това е привидна сделка. Така че сме се старали тези привидни, измамни сделки с цел увреждане на вложителите и на държавата, която вече е кредитор на КТБ в лицето на фонда за гарантиране на влоговете, да ги спрем.
- Защо според вас ДПС сте законодателно активни в тази сфера, а останалите парламентарни групи – не особено?
- Този въпрос задайте на тях. Аз мога само да гадая. Вероятно някои от предпазливост, не дай си боже да има и такива, които са заинтересовани. С гласуването в зала ще видим на кого съвестта му е чиста по отношение на кражбата на века.
- Ще се окажат ли повечето депутати с чисти съвести? Оптимист ли сте за приемането на закона?
- Да. Законът ще мине и ще заработи и скоро ще видите резултатите.
CV
* Роден на 5 януари 1973 г. в село Сини вир, община Каолиново, област Шумен
* Депутат в 42-то, 43-то и 44-ото Народно събрание
* Заместник-председател на ПГ на ДПС
* Зам.-председател на правната комисия и член на комисията по външна политика в сегашния 44-и парламент