С данъчни облекчения ли ще се забави обезлюдяването? По-скоро с добри пътища
Едно изследване на Евростат за пореден път ни показа картината на урбанизацията в България и обезлюдяването на селата. (Виж графиката.)
Какво да се прави? Пазарното решение на проблема с обезлюдяването е мобилността. Във всичките ѝ измерения - от инфраструктурна свързаност до ефективно посредничество на пазара на труда.
А решение ли е
даването на
данъчни
облекчения
за живота на село, за което се говори? Такива данъчни облекчения има и сега - за инвестиции в райони с висока безработица. Това, както е известно, са икономически по-изостанали райони с напреднала степен на обезлюдяване.
Но тези данъчни облекчения сами по себе си не са достатъчни, за да задържат хората, тъй като инвеститорите освен отстъпката, която имат - опростени осигуровки в общия случай, търсят и много други фактори:
- наличие на подходяща работна ръка;
- добра инфраструктура;
- Съдействие от страна на местните власти.
Урбанизацията у нас е резултат на естествени икономически процеси на миграция от по-слаборазвити територии към икономически силните центрове в страната. Демографията следва икономиката. Затова решението е в политики, които да позволят на хората, дори живеейки на село, да имат възможност за работа и по-добри доходи. Подходяща политика в случая е подобряване на инфраструктурната свързаност между селата и малките градове, от една страна, и близките икономически центрове, от друга.
От анализ на тези центрове, която Институтът за пазарна икономика направи, се вижда, че хората не емигрират от селото и малкия град, когато имат бърза и лесна връзка с близкия голям град, в който работят, а пътуват ежедневно. Тази ежедневна трудова миграция осигурява доходи, които се харчат в родното място и това поддържа селото или малкия град жив. Появяват се услуги - от магазини до фризьорски салони, създават се възможности за забавления и спорт...
Тази мобилност е ключът към забавяне на процесите на обезлюдяване. Затова трябва да се мисли в посока естествени мегаполиси - големи икономически центрове с периферии от селски общини около тях. За да имат хората възможност лесно да пътуват до големия град, трябва добра инфраструктура. С други думи, за да стигнеш за 20-30 минути до работното място, трябва да има добър път и транспортни връзки.
В този посока са важни и услугите на трудовото посредничество.
Доскоро бюрата по труда нямаха обща информационна система. И ако има свободно работно място, обявено в град на 70-80 км от съответното населено място, то може изобщо да не ти се предложи от местното бюро към труда, защото се води към друго бюро. Затова е важно бюрото по труда да предлага работа в по-широк териториален обхват.