Щом МВР не може, да върнем СИК и ВИС, но да платим ли данък?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6761166 www.24chasa.bg

Тези, на които ЕГН-то започва с "9", не помнят, но с идването на демокрацията в България се отприщи и невиждан бум в кражбите на коли.

По времето на Бай Тошо в България имаше само три вида автомобили - жигули, москвичи и шкоди. Затова и кражбите им бяха почти екзотика - максимум 4 хиляди на година.

С падането на комунистическия режим българите получиха право свободно да пътуват в чужбина и да си купуват коли без изричното разрешение на партията, без списъци и ограничения, както бе преди 1989 г. Така че започна един невиждан внос - легален и нелегален, от Западна Европа. И разбира се, невероятен скок в задигането на возила. Крадяха се дори чистачки. Възпято е в песен на великия Тодор Колев.

Реално всички останали на улицата спортисти, както и измамниците, станаха истински престъпници, докато крадяха организирано коли в Чехия и в Унгария. Преди време ми бяха дали да чета разпечатки от подслушвани от Националната служба "Сигурност" (предшественика на ДАНС) телефонни разговори от зората на демокрацията.

Това не бяха записи на определени телефони, а на честотата в радиоефира, на която излъчваха първите мобилни телефони. Онези с огромните антени, с които борците с дебелите вратове си чешеха счупените уши. Така че всички подслушани разговори бяха на различни хора, от различни телефони, от различни градове, с различен материален и обществен статус, но в почти всички от тях се говореше за крадени коли.

Онзи задигнал автомобил и го закарал някъде, на друг му искат откуп да му го върнат. Трети си търси колата от мутри, четвърти отива да вади с подкуп автокрадци от районното, пети поръчва да изчезне новото беемве на съседа. Честно ви казвам, всеки втори разговор беше за задигнати автомобили.

Неслучайно от 4 хиляди през 1988 г., през 1994 г. крадените коли в България скочиха на 19 хиляди. И няма и две години по-късно последва рязък спад, който през 1998 г. върна автокражбите в почти социалистически рамки - по 7500 за 12 месеца.

На някого дали му хрумна, че причината за това може да е противодействието от страна на Министерството на вътрешните работи? Едва ли... Дори и тези, на които ЕГН-то започва с "9", се ориентират отлично в ситуацията и знаят, че това не е верният отговор.

Кражбите на коли ги спряха мутрите. С тотален контрол на улицата. В онези години доста автоапаши висяха с главата надолу от високи прозорци, други носеха гипс по ръцете и краката. Но едно не може да се отрече - откраднеше ли се някъде кола, от офисите на СИК и ВИС я намираха за минути. Статистика мечта за всеки вътрешен министър.

Естествено, за това се плащаше щедро. СИК и ВИС, "Аполо", "Корона 777" - това бяха охранителните фирми, а после и застрахователни компании на спортисти. В продължение на десетина година те направиха черен живота на хиляди българи с рекет. Тормозеха, биеха, фалираха семейства, фирми, отнемаха бизнеси. 90-те години си бяха нещо като гражданска война.

Замислих се за тези тежки години тази седмица, когато вече окончателно МВР абдикира от защитата на населението в малките населени места. Тия дни отговорни, високопоставени началници от полицията в прав текст казаха това, което всички останали знаем от години - Вътрешното министерство няма ресурс да пази живота и имуществото на хората в селата.

И е направо чудесно, че от МВР си признаха, защото бабите на село не могат повече да чакат бездействие и нескопосани експерименти и в същото време да плащат данъци като всички останали.

А когато МВР не може, явно тази работа ще я свършат частните охранители, колкото и това да не се харесва на президента и на главния прокурор. Служителите в частния охранителен сектор между другото са два пъти повече и много по-добре организирани от министерството, в което всеки ден милиони левове потъват като в черна дупка.

Разбира се, в наши дни е напълно неприемливо и невъзможно да се завръщат ВИС и СИК. Но охранителите днес изглеждат по съвсем различен начин. Опасността в наши дни отново идва всъщност откъм държавата. От кметовете, които според новия закон за охранителна дейност, ще избират кой и как да пази селата и малките градчета.

От предстоящите обществени поръчки и договори, които няма как да не генерират корупция в нашите условия и при нашия манталитет. Но при всички случаи дори и 100 кметове да приберат по някой хубав подкуп, дори и хиляда, ще е много по-добре и по-сигурно за хората, които вече са грабени, изнасилвани и бити по няколко пъти.

Остава само въпросът трябва ли да продължат да плащат данъци?

Коментарът е публикуван в "168 часа"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,