Защо е по-добре на масата, а не в менюто?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6783534 www.24chasa.bg

Коментар на политолога Иван Кръстев за срещата ЕС-Турция във Варна специално за "24 часа"

Малките европейски народи са научили от историята си, че когато не са поканени на масата за преговори, най-вероятно тяхното място е някъде в менюто. Срещата във Варна е важна, защото е демонстрация, че малките страни могат не просто да бъдат на масата за преговори, а да накарат големите да седнат на нея.

Наивно е да се мисли, че среща във Варна е направила Ердоган по -демократичен или че е решила пробемите между Турция и ЕС. Но тя рязко намалява риска от “случайна” ескалация на конфликта. И второ, тя показа, че единственият начин ЕС да има обща външна политика е, ако Брюксел се научи да вижда различните кризи, пред които е изправен с очите на най-уязвимите си и най-заплашени членове.

Ако ЕС иска да има силна външна политика, тя трябва да вижда кризата в отношенията с Турция с очите на България и Гърция, да анализара кризата с Русия, така както я виждат поляци и балтийци и когато мисли за емиграционната вълна, която идва от Африка, да я вижда, както я виждат италианците. Не оградата на границата, а влиянието на България в Брюксел, е реалната гаранция за националната ни сигурност.

Това, че Борисов успя да убеди Юнкер и Туск да участват в срещата във Варна, независимо от нежеланието на някои от “големите” в ЕС да седнат на една маса с Ердоган, опровергава клишето, че “малките” са само зрители, когато Брюксел определя външната си политика.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Благодарим за доверието, ще се стараем!

    Онзиден прессекретарят на президента Румен Радев изпрати остро писмо, наречено опровержение, което уж иска да опровергае нещо, но вместо това дава съвети какво трябва да прави в. “24 часа”, какво да пита и кого да критикува. Всъщност това е оценка за работата ни, защото произтича от институцията на държавния глава, който чете много вестници.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в