Диян Стаматов: Получаваме по 25 сигнала седмично за агресия и любов в училище

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6784458 www.24chasa.bg
Диян Стаматов СНИМКА: Алексей Димитров

Има оплаквания и от обноските на двама учители пред пенсия, които обиждали децата на животни

- Г-н Стаматов, сложихте кутия за оплаквания в училището, какви сигнали за агресия получавате - от ученици ли се оплакват децата, или от учителите?

- От началото на февруари по предложение на тримата ми педагогически съветници поставихме пощенската кутия на втория етаж. Очакванията ни бяха да има седмично по 1-2 оплаквания. Оказа се обаче, че интересът към нея е изключителен. Седмично се пускат между 20 и 25 сигнала с най-различно съдържание. Те могат да се групират в 3 направления. Първото е шеговито. Второто е свързано с вербална или психологическа агресия. В тези сигнали децата описват накратко ситуации, в които са попаднали или които са им се случили, и очакват някакво разрешаване на проблема. Третата група сигнали е най-малката, но все пак съществува. Става въпрос за

оплаквания от

поведението

на учителите

- Бихте ли посочили примери?

- Най-масово се оплакват от вербална и психологическа агресия в 4-и, 5-и, 6-и и 7-и клас. Децата са се обиждали помежду си. Наричали са се с неприлични, обикновено животински наименования. Преобладават оплакванията на момичета, станали обект на агресия от момчета. Хубаво е, че не всички оплаквания са анонимни. Има и сигнали, подписани с имена. Това улеснява нещата и дава ясен ход за разрешаване на проблема. Психолозите едновременно с това разказват, че децата, пуснали неанонимните сигнали, отиват при тях и настояват бързо да се разреши проблемът. Това показва, че доверието към психолозите и педагогическите съветници е много силно.

- Колко са оплакванията от учители?

- Има два случая, в които деца са недоволни от обноските на учителите към тях. В ядосано състояние са използвали обидни думи по техен адрес. Отново с животински наименования. Тези сигнали не са анонимни и очакват бързо разрешаване. Говорил съм с учителите, описани в тези ситуации, и то нееднократно, за да съм сигурен, че няма да се повтори. Изводът, който си правя, е, че децата осъзнават няколко много важни неща - доверието към училищната институция, педагогическите съветниции и ръководството, необходимост от съдействие в трудни ситуации и това, че се чувстват по-сигурни, когато зад тях застава човек от училище при несправедливост, която трябва да бъде отстранена.

- На каква възраст са учителите, позволили си да бъдат груби с децата?

- И двамата са в напреднала възраст, малко преди пенсия. Големите класове лесно могат да доведат учителя до състояние на афект и да го изкарат от равновесие. Учителят обаче за това е учител,

за да успее да

овладее

дисциплината,

да се въздържа от обидни думи. Дори когато е много ядосан, да покаже добър пример и обноски. При по-възрастните прегряването и умората оказват влияние в такива ситуации.

- Какво съдържат шеговитите писма?

- Повечето имат битово съдържание. Оплакват се, че някъде не свети лампа например. Те нямат общо със стила на пощенската кутия за жалби. Има и послания за това, че ученик много харесва своя съученичка.

- Заразихте ли с идеята си и други училища?

- Не знам, но би било добре, защото не изисква никакви средства, усилия, само инициативност на педагогическите съветници.

- Какво още трябва да се направи, за да се противодейства на агресията сред децата?

- Трябва да продължи комуникацията между участниците в училищния процес. Тримата ми психолози постоянно си говорят с всички - не само с пострадалия, но и с тези, които са станали свидетели на случилото се. В тази комуникация участват големи групи ученици. Колкото повече се говори, толкова по-лесно се разрешава проблемът. Важна е ролята на класния ръководител. Разговорите трябва да насочат децата към по-добри поведенчески реакции.

В началото на месеца например направихме табла за деца, направили малки добри дела. Това не са традиционните отличници, които винаги откликват на всичко. Това са деца от онази група ученици, за които сме свикнали да са буйни, непослушни. Когато те проявят инициативност, се опитваме да ги поощрим. Опитваме по всякакъв начин да

демонстрираме

положителното

Това трябва да се мултиплицира на национално ниво.

- Какви малки добрини са направили?

- Едни изключително палави ученици, които често закъсняват за час, изчистиха цялото пространство около училището по време на последния сняг. Това беше предизвикателство за тях, защото теренът е голям. Въпреки това тези шестокласници го направиха и спечелиха вниманието и уважението на целия випуск. 130 деца ги аплодираха.

- Стана дума за изнервени учители, не се ли поуспокоиха те след повишаване на заплатите им от септември?

- Двете неща нямат връзка. Заплатата е важен инструмент за личностно успокояване. Когато обаче пред учителя застане голям клас с деца с различни интереси, се създава проблем. Някои нямат силна мотивация да учат и пречат на останалите. Хубавото е, че става дума за единични случаи. Трябва да се намалят до минимум, но все пак живеем в трудно време, в което от учителя не се очаква съвършенство. Разбира се, носят санкции за поведението си. По Кодекса на труда се наказват със забележка. На учителя като на един дисциплиниран човек дълго му тежи на съвестта санкцията.

- Има ли достатъчно психолози в училищата?

- В големите училища в страната има осигурен финансов ресурс за назначаване на психолози и педагогически съветници. Проблемът е в малките населени места и малките училища, където не достигаше този финансов ресурс. С бюджета от 2018 г. няма училище, в което да не може да бъде назначен педагогически съветник или психолог. Целево са отпуснати много средства, за да може и училище с до 200 ученици да назначи психолог. В малките селища обаче е трудно да намериш кадри.

- Министерството ще отпуска пари за шкафчета, колко тежи раницата на един ученик?

- В 119-о навсякъде има шкафчета от 7-8 години. Най-тежка е раницата на петокласника и шестокласника. Те са с най-тежка програма. Раницата тежи 7-8 кг, ако всички учебници, учебни тетрадки и помагала са вътре. На четвъртокласника не би трябвало да е повече от 5 кг. Парадоксално е, че при нас има шкафчета, но родителите прибират всичко вкъщи и реално не използват базата по правилен начин. Нямам обяснение защо е така. От втория срок направихме програмата на 5-и, 6-и и 7-и клас на блок часове точно заради раниците. Реално наполовина се намали теглото им. Вместо да имат 7 часа, те имат 3 блока. Така имат 3 комплекта учебници вместо 7. Добра стъпка е обаче осигуряване целево средства за шкафчета особено за малките училища.

CV

- Роден през 1967 г. в Карнобат

- Завършил е биология и педагогика на преподаването по биология в Софийския университет

- През 2015 г. е завършил психология и педагогически съветник като допълнителна специализация, както и мениджмънт на управление на образованието

- 12 години е директор на 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” в София

- Преди това е бил директор на 8-о училище и 150-о в София

- Бил е учител, базов учител и заместник-директор

- Заместник-министър на образованието е от 8 февруари 2016 до 2 февруари 2017 г.

  • Политици играят опасно срещу експертите

    В целия драматизъм с чумата по животните в Странджа някои политици се изкушиха да се включат, надявайки се да извлекат съответните ползи за себе си. И сбъркаха генерално! Като тръгнаха челно с атаката, че чумата не била съвсем чума, че нямало достатъчно доказателства, те сриват доверието в експертите,
  • Коментар на седмицата №3: Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 11 404 прочитания: Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер