НПО в училище - с разрешение на родителите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6796728 www.24chasa.bg

Сега няма ефикасни възможности родителите да предпазят децата от нежелано идеологическо въздействие

МЕЖДУНАРОДНИТЕ актове по правата на човека повеляват, че родителите имат права и отговорности “да ръководят възпитанието” на децата. В Закона за предучилищното и училищното образование реални гаранции за това няма. Тази роля е монополизирана от държавата, а

правата на

родителите са

сведени главно

до съдействие и

материално

подпомагане

Свободата на родителите да осигуряват ценностното възпитание на децата в съответствие със своите убеждения не е включена сред установените от закона принципи на образованието.

И ако върху идеологическото съдържание на държавните стандарти и програми все пак има някакъв обществен контрол, то най-релефно рисковете се открояват, когато училищните власти – министерство, инспекторати, директори, допускат в училища и детски градини да се осъществяват дейности на НПО.

Те могат да се превърнат в канал за заобикаляне на законовата забрана за налагане на дадена идеология в образователната система. Част от дейностите на НПО без съмнение са полезни, основават се на универсални ценности, на достиженията на науката и способстват за постигане на образователните цели.

Други обаче са подчинени на идеи, по които няма научен консенсус или са лишени от авторитетна научна основа. В детските градини и училищата чрез неправителствени инициативи, анкети, открити уроци и други дейности потенциално могат да се пропагандират като универсални различни идеологически постановки, които са противоречиво възприемани и даже отхвърляни. Действащата уредба не дава ефикасни възможности на родителите да предпазят децата от неприемливо и нежелано идеологическо въздействие.

Типичен пример е пропагандирането на джендър идеологията. Подчертавам, това понятие не обозначава борбата с насилието, равноправието на жените и мъжете и толерантността към различните. Джендър идеология е ненаучното разбиране, че полът се определя от личния избор и може да се променя флуидно, а не е предопределен от биологичните и генетични характеристики на човека от раждането до смъртта. И че тази постановка трябва да се нормира като общовалидна и

да се

индоктринира

още от детска

възраст

На практика това означава потискане на мъжката и женската идентичност и извеждане в социална норма на половата неутралност, при която понятията “майка” и “баща” се заменят с “родител 1” и “родител 2”, а “бременна жена” с “бременен човек”. И още – на децата се втълпява, че не са се родили момченца и момиченца, а трябва сами да изберат, като посочат някой от новоизмислените десетки “полове” в джендър-спектъра. Сторят ли го, имат право на хормонална терапия преди пубертета, за да придобият белезите на избрания джендър. Родителското “не” на подобни искания се криминализира...

Това не е Оруелова антиутопия, а основните цели на джендър идеологията. Там, където тя бъде облечена с политическа власт, това се налага със силата на държавната регулация и репресия. Като в Канада например, където ляволибералното управление на Трюдо промени дори текста на националния химн, за да бъдел полово неутрален, премахвайки думата “синове”.

Предлаганият от Института за модерна политика законопроект предвижда предварително писмено съгласие от родителите за включване на децата в дейности на НПО в училища и детски градини. Информираното съгласие гарантира по-ефективен родителски контрол върху идеологическите и ценностни аспекти на образованието, когато НПО са допускани в училищните и предучилищни институции.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Крадците на вода да плащат яко

    Крадците на вода да плащат сметки за година назад - това предвижда нова наредба на МРРБ. И ако на някой този срок му се вижда дълъг, не е прав - към тарикатите, които ползват услуга на чужд гръб, не трябва да има милост. А в случая наказанието е достатъчно солено, за да откаже крадците - ако не напълно, то поне голяма част от тях.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,