Доц. Костадин Нушев: Виждаме на православната икона как Христос е стъпкал портите на ада

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6804723 www.24chasa.bg

Адът и раят не са географски понятия, а състояния на човешката душа, казва богословът

- Всеки 3-и българин вярва в съществуването на ад и рай, според проучване на изследователски център “Тренд”, което “24 часа” публикува преди дни. Как тълкувате тези данни, доц. Нушев?

- Нека първо да уточним, че социолозите са сондирали мнението на хората за по-разпространени и популярни вярвания, а не за същинската религиозна вяра като учение и доктрина. Затова те трябва да се тълкуват и в този контекст.

Иначе в мнението на българите по някои въпроси в изследването виждам проява на

изключително

трезвомислие

- те традиционно не се поддават на увлечения по съмнителни мистични учения и възгледи. При друга група от въпроси в изследването пък са налице традиционни възгледи и представи, като тези за безсмъртието на човешката душа и за отвъдния живот.

- Каква всъщност е идеята зад ада, рая и безсмъртието на човешката душа?

- Това са основни истини на всяка една религия, която съдържа вяра в Бога и в безсмъртието на човешката душа и идеята за въздаяние. Без тези основни идеи не бихме могли да имаме религия и религиозни вярвания. Бихме имали само някакви форми на митология или на някаква религиозна философия, но не и на същинска религия.

- Как е описан раят в Библията?

- Раят и адът са много важни теми и дълбоки истини в Свещеното писание още от началото на историята на човечеството. Когато в Библията се описва раят, се има предвид първоначалното място и състояние на блаженство на прародителите ни, живеещи в райската градина преди грехопадението. Затова, когато в Свещеното писание става дума за рая, се има предвид тази предистория на човечеството. От духовна гледна точка обаче райското състояние е плод на близост на човешката душа до Бога, или състоянието на блаженство, в което пребъдва човешката душа тук, на земята, или в Божието царство. Така че рай може да означава както място, така и състояние.

- А адът?

- Според една древногръцка представа адът е царството на Хадес, на смъртта, на сенките. Това също означава едно духовно състояние на тъмнина, мрак или на отдалечаване на човешката душа от Бога, от божествената светлина и блаженството. Затова, когато използваме тези две опозиции между рая и ада, е много важент контекстът, в който ги разглеждаме. Имаме предвид или адското състояние, в което може да се намира душата на всеки грешник, извършил тежък грях и който поради това състояние се отделя от Бога, преживявайки адски

мъчения, душевни

терзания и угризения

на съвестта. Или имаме предвид задгробното състояние на човешката душа, която се намира в мрачното състояние на отделяне от Бога, което пък свързваме с духовното състояние на ада като царство на мрака и тъмните сили.

- Всеки човек обаче е грешен и едва ли може да изпълни изцяло канона за праведност, за да е достоен за рая.

- Да, и затова вярата и религията ни предлагат пътища за освобождаване на човека и душата му от властта на греха и злото и за връщането към Бога, към Божието благословение и благодатно състояние чрез опрощението. Празникът Възкресение Христово например отбелязва как Иисус Христос приема чрез своето разпятие на кръста да изкупи човека от властта на греха и да го освободи от страха пред смъртта, която тегне върху човешкия род. Той казва на разбойника, който е бил разпънат заедно с него: “Още днес ще бъдеш с мен в рая”. И в този християнски, а не митологичен смисъл на религията на древното човечество раят означава новото състояние на помирение с Бога, в което ни завръща Иисус Христос като изкупител чрез своето разпятие, чрез кръстната си смърт и особено чрез Възкресението. Затова виждаме върху православната икона на Възкресението Христово как Иисус Христос е стъпкал портите на ада. Т.е. Той побеждава смъртта и извежда Адам, човечеството, от властта на ада и го въвежда в Божието царство. Ето затова е важно дали разглеждаме представите за ада и рая в една старозаветна или предхристиянска митологична религиозна представа, или имаме предвид християнската вяра, която ни дава истини за духовния живот, за състоянието на човека и неговата душа на земята, или във вечния живот - за безсмъртието и Божието царство.

- Има ли някъде по църкви и манастири у нас рисунки на рая и ада?

- В много храмове, обикновено на западната фасада или в притвора им, можем да видим сцената на Страшния съд. Тази иконографска композиция обикновено съдържа определено изображение и представа

за рая като небесен

град или царство,

в което чрез ключовете на апостол Петър влизат само праведните. Има и изображение на ада като царството на злото, на греха или като огнена река, в която попадат душите на грешните. Това идва от притча за богаташа и бедния Лазар в Новия завет, където Иисус Христос дава указание за задгробното състояние на душата. Там се казва, че богаташът, който приживе е взел своите земни радости и богатства, но е

живял като

грешник,

е получил в отвъдния свят заслужено въздаяние, свързано с мъчение на неговата душа.

И обратно - бедният Лазар, който е страдал тук, на земята, но е живял праведно, е получил Божието благословение и блаженство в отвъдния живот. Това всъщност е единственото място в Новия завет, където ни е указано състоянието на съзнателното човешко съществуване като състояние на душата след смъртта, като едно задгробно въздаяние за тукашния живот и за делата, които хората са извършили приживе.

- Неотдавна папата заяви, че ад не съществува. Да смятаме ли, че това е опит да се ревизира и осъвремени разбирането за ада като място за вечно наказание на лошите хора?

- Когато се прави разграничение между физическо място и душевно състояние, богословите понякога правят уговорката, че не бива да си представяме ада и рая като географски понятия. И тъкмо в този смисъл папата вероятно е направил опит да уточни за католическата доктрина, че

адът не е

подземно царство,

което съществува някъде в земното ядро, както например го е представил Данте Алигиери в своята “Божествена комедия” с деветте кръга на ада.

Също така, че раят вече не е онази първоначална райска градина, каквато е бил при сътворяването на човека. А че става въпрос за едно духовно състояние на възмездие, въздаяние или на вечно блаженство.

- Каква морална норма поддържа идеята за безсмъртната душа, грешниците, сатаната, ада и рая в XXI век - века на новите технологии?

- Независимо в кой век живее човек - в XX, XXI, XIX, XVII в. или който и да е, той има духовни потребности и нужда да осмисли своето земно и вечно съществуване. Вярващите в

безсмъртието на

човешката душа,

в Бога и вечния живот, осмислят земното си съществуване в периметъра на вечността. За тях тези истини имат огромно нравствено значение, защото определят смисъла на тяхното човешко съществуване, постъпки и стремеж към добри дела. Ако ние не сме духовни личности, а животът ни се ограничава само от тукашното ни ежедневно съществуване или се определя само от материалното, то тогава не бихме могли да намерим истинския духовен и нравствен негов смисъл. Затова и моралът и нравствеността ни биха се определяли от едни по-примитивни инстинкти и потребности. Така че тези духовни ориентири, осмислени и одухотворени в днешно време и освободени от митологичните представи на едни по-стари времена, са изпълнени със своя духовен смисъл и за хората в XXI век.

ВИЗИТКА

l Роден през 1973 г. в гр. Бобов дол

l Завършил средното си образование в гимназията на град Дупница, а после следва и завършва богословие и културология в СУ “Св. Климент Охридски”

l Преподава богословие в Катедра “Практическо богословие” в СУ и специалност теология на Шуменския университет “Еп. Константин Преславски”

l Автор е на монографията “Християнското учение за справедливостта” (2009) и на други студии и статии по християнска етика и православно богословие

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Колко невинна е шегичката с дрифта

    Какво толкова е станало - един невинен като агънце двайсетгодишен младеж показа майсторските си умения зад волана, като дрифтира и въртя гумите на голфа си пред парламента. Малки, дребни подробности са, че дрифтът беше на (санти)метри от десетки, събрани на протест. Един да беше пострадал, щеше да има вълна от коментари,
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,