Безотговорно е да си тъп

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6817800 www.24chasa.bg

Как авиокомпаниите принуждават без санкции пътниците да са с колани

Катастрофата от петък, 13 април, аз я чувствам повече, защото на същото място - 27-ия километър на магистрала “Тракия”, преди повече от 10 години със семейството ми преживяхме тежък пътен инцидент. Но въпреки съвпаденията не съм склонен да търся някакъв фатализъм относно мястото или времето.

Според мен става дума за обикновена глупост от страна на жената, предизвикала катастрофата, и от страна на шофьора на автобуса. И двамата са се държали с наивната вяра, че лошите неща ни заобикалят. А това си е чиста глупост - те не ни заобикалят, а ни връхлитат.

Зрелият човек по това се познава - той знае, че всяко негово действие има последици. Да изпреварваш ненужно, е нещо, което носи риск и е редно да го предвидиш. Да караш в най-дясната лента със сравнително висока скорост, е друго нещо, което носи риск и тези опасности е трябвало да бъдат предвидени и елиминирани.

Отговорното поведение изисква

човек да е

подготвен и

да съобразява

рисковете

- за него и за околните. Тоест няма оправдание за глупостта. Безотговорно е да си тъп.

Това впрочем се отнася и до колегите от телевизиите, които бяха нападнати от будното обществено мнение, че били като лешояди с преките включвания от мястото на катастрофата. Те не са лешояди, а хора, които си вършат работата, която не е лека, но също нямат оправдание за глупостта си, защото да питаш близките на току-що загинали хора “Как се чувствате?”, си е тъпотия, която с нищо не помага на твоята работа. Ясно е как се чувстват. Въпросът е “Какво се случи?”, “Какво видяхте?”. В интерес на истината, гледах по телевизията интервюто на моята уважавана колежка и приятелка Миролюба Бенатова с шофьора на автобуса и

според мен

си го питаше

каквото трябва,

без да има етични дилеми.

Накрая ще кажа и две думи за актуалния вой, че КАТ трябва да контролира дали пътниците в автобусите си слагат колани. Във въздуха няма КАТ и всички авиокомпании, дори и най-нискотарифните успяват да принудят пътниците си да са с колани без санкции.

Преди време бях в Испания и шофьорът на един малък бус, с който пътувах, също успяваше, без да има стюардеси или КАТ. Идеята, че всичко може да се оправи, като се дават нови права на някого да санкционира, е лоша и безплодна, защото единственото, до което ще доведе, е да отвори нови полета на корупция.

Автобусните превозвачи трябва да действат отговорно и с мисъл за последиците, а не да бъдат дебнати и да се надлъгват с пътна полиция или ДАИ.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • По-добре камери, отколкото мощни коли за КАТ

    Идеите и мерките срещу шофьорите нарушители стават все повече и е ясно, че целта е една - да станат по-малко нарушенията на пътя, както и да се намали броят на ранените и жертвите при катастрофи в България. Сега ни съобщават, че ще се поставят още от новите по-прецизни камери, които да засичат по-точно нарушителите по пътищата и да не им
  • Трябва да има публична информация за биологичното разнообразие

    Държавата трябва да има открита общодостъпна информационна система Становище, внесено от автора в МОСВ по публикувания на 07.01.2019 г. на интернет страницата на МОСВ проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие (ЗБР). 1. По отношение на необходимостта от промяна в ЗБР През 2017 г.