Таня Михайлова: Не режем “Бай Ганьо”, учителите могат да преподават всички части

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6854883 www.24chasa.bg

Искат и Петя Дубарова в учебниците, казва заместник-министърът на образованието и науката

- Г-жо Михайлова, публикуваните проекти за нови програми по литература отново създадоха напрежение, защо орязахте “Бай Ганьо”?

- В никакъв случай не говорим за орязване на която и да е творба. Не говорим и за отпадане на автори. Няма смисъл от напрежение. “Бай Ганьо” с негови отделни части присъства във вече утвърдените учебни програми и за 7-и, и за 10-и клас. Публикуваните учебни програми за втори гимназиален етап пък предвиждат изучаването на още една част. Във всяка от учебните програми е записано, че учителите според целите на обучение и според учениците, с които работят, могат да работят и върху други части, а дори и върху други творби. В момента ситуацията не е по-различна. В рамките на предвиденото учебно време за изучаването на “Бай Ганьо” творбата не е възможно и не се изучава детайлно с всичките си части. Тя никога не е изучавана в пълнота, но за да бъде разбрана и осмислена, е необходимо учениците да са прочели творбата. Тук е мястото да оспорим още една некоректна теза, че едва ли не се изхвърля от обучението “Разни хора, разни идеали”. Това не е така. Ако говорим за напрежение при обществено обсъждане, изместваме смисъла му. Срокът е до 18 май, така че всеки, който има предложение, може да го изпрати. До 3 май са постъпили 2 предложения за включване на нов автор.

- Какви?

- Едното предложение е за Петя Дубарова. Има предложениe също да бъде включен Емилиян Станев, въпреки че той се изучава в по-малките класове.

- Вълнения има и около приема в 1-и клас в София, принципът на уседналост според родителите дискриминира децата.

- Принципът на уседналост не е само в София. Той е принцип, по който могат да се разпределят учениците, които подлежат на записване в 1-и клас. Приемът в 1-и клас е училищен, не е държавен. Наредба 10 рамкира насоките, в които може да се осъществи. В нея се казва, че за осъществяване на приема в 1-и клас във всяко населено място с повече от едно училище училищата си разработват система за прием.

Водещият критерий са близостта на училището и постоянният адрес на детето. По този начин се определят прилежащите райони на училището за обхват на учениците. За нас най-важното е всички ученици, които подлежат на постъпване в 1-и клас, да бъдат обхванати. Училището може да даде развитието на децата и

да промени

съдби в

позитивен план

Когато говорим за критерии, винаги ще има една група, която ще предяви обвинение в дискриминационен подход, защото не е попаднала на мястото, където смята, че трябва да е. Смисълът на уседналостта е да не се ощетяват децата, които живеят близо до училището, и да се елиминират неправомерни действия при адресната регистрация.

- Необходими ли са тестове за училищна готовност в края на детската градина и в началото на 1-и клас? Обяснете какво е значението им.

- Пак говорим за проект, който е предложен за обществено обсъждане. Тук срокът е 24 май. Идеята на предучилищното образование е да създаде условия за придобиване на набор от компетентности, които са необходими за успешното преминаване в училищното образование. В детските градини се разчита основно на значението на играта. Това е възрастта, в която детето има най-голяма необходимост от подкрепа, за да израсне като самостоятелна личност, за да може да развие потенциала си. Създаваме любопитството, желанието да постигнеш нещо. Да няма страх от неуспех, най-важното е да има позитивен климат. Постиженията на децата в детската градина не са догма и не предопределят развитието им в училище. Последните изследвания показват, че децата, които ходят на детска градина, се развиват по-успешно, по-адаптивни са и по-лесно се социализират. В момента децата, които ходят на детска градина, са 78%. В заложената ни управленска програма е да постигнем процентът да достигне 90. Тестът в никакъв случай не е синоним на изпит. От него се определят областите, в които детето се нуждае от адекватна индивидуална подкрепа. В никакъв случай децата няма да бъдат изпитвани да четат, да пишат, да смятат.

- Наближават изпитите след 7-и клас и матурите, как ще гарантирате сигурността на изпитните теми?

- Външно оценяване има и в 4-и клас, и в 10-и клас. Безспорно най-важни са държавните зрелостни изпити, с които се завършва степен на образование, която е предпоставка след това за самостоятелно развитие в живота, за постъпване във висше училище или веднага реализация на пазара на труда. От тази година пък всички седмокласници завършват основно образование. За тях външното оценяване е важно, защото се формира балът, с който ще кандидатстват в различни училища. Обществото е чувствително за честността на провеждане на тези изпити. Общественият интерес, а и нашето разбиране налага да вземем всички мерки за предотвратяване на случаи на измама и изтичане на информация по време на изпитите. Ето защо държавният зрелостен изпит по български език и литература, който е задължителен за всички зрелостници,

ще се генерира

от над 4 милиона

възможни

комбинации Запазваме модулния принцип като миналата година. Изпитът ще е в 3 модула с определена продължителност на всеки. Направихме проучване на времето на определените модули през септември. Не ни дадоха основание да променяме времетраенето. Правилата за информационна сигурност са готови. Те са изпратени до регионалните управления на образованието, съответно до всички институции. За сигурността обаче разчитаме на отговорната работа на квесторите и на подготовката на зрелостниците и най-вече на тяхното разбиране, че важно е да покажеш, че знаеш. Най-добре е да няма опити за измама. Трябва обаче още от 1-и клас да се работи за разбирането, че знанието е важно, а не оценката.

CV

- Таня Михайлова е родена през 1970 г.

- Завършила е 33-а езикова гимназия с УПК към Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика “М. В. Ломоносов”

- Следвала е в Техническия университет в София

- Преди инженерната диплома получава и диплома по професионална педагогика

- Целият ѝ трудов стаж е свързан с Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика

- Минала е по цялата професионална стълбица там - учител, заместник-директор и директор от 2016 г.

- Заместник-министър на образованието и науката с ресор предучилищно и училищно образование от май 2017 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Щом има пропуск за цигарите, бързо да има и поправка

    Производството на нелегални цигари се оказа пропуснато от Наказателния кодекс.  Така - волно или неволно, заради тази дупка в българското законодателство държавата се е превърнала в нещо като стимулиращ фактор за производството и разпространението на контрабандни цигари. И се е стигнало дотам, че този бизнес да стане по-печеливш и от бизнеса с
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,