Да не се бавим с магистрала "Струма" - Сърбия довършва паралелния коридор №10

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6856803 www.24chasa.bg

Сърбия, която още не е член на ЕС, успешно довършва един от най-важните паневропейски транспортни сухопътни коридори - №10, минаващ през нейната територия.

Така тя модернизира и уеднаквява своята транспортна система със стандартите на ЕС. В момента в Сърбия се изпълняват пътни и жп проекти за 16 млрд. евро. Европейски средства няма. Строи се със заеми от Световната банка и Европейската инвестиционна банка. Ще се връщат с въвеждане на толсистемата в Сърбия.

Догодина почват и магистрала Белград - Сараево, а турска компания подготвя документацията.

България, с 10-годишен стаж в Евросъюза, все още е до под кривата круша с изграждането на магистрала “Струма” по коридор №4, който пък в една от частите си е успореден на коридор №10 и реално е алтернатива за транспортна връзка с гръцките пристанища.

Нашият аутобан трябваше да е готов за олимпиадата в Атина през 2004 г. Първото правителство на Бойко Борисов рестартира проекта, форсира го и 3 лота бяха построени, а най-дългият - от Благоевград до Сандански през Кресненското дефиле, дори и разделен на 3 части, зацикли.

Последната третина от Кресна до Сандански ще е готова предсрочно през есента. Средната част през дефилето години наред бе

ябълката на раздора

между еколози и

пътни строители

Накрая се намери вариант, но все още реално строителство не е стартирало.

Надеждите поне първата третина - от Благоевград до Крупник, да бъде готова в срок, започнаха да се топят. Това стана след откритото древно римско селище по трасето на лота. Изскочи казусът какво да се прави с находките. Всички искат да бъдат запазени и всички искат строежът на магистралата да не спира. Въпросът е как да стане това.

Заформиха се дълги спорове, обсъждания, появи се както обикновено в такива случаи инициативен комитет, на място дойде и премиерът Бойко Борисов с много министри. Заради възникналия проблем обаче има реална опасност да се забави строежът на магистралата до степен, в която да се изпуснат европейските средства по Оперативна програма “Транспорт” и те да се пренасочат към други обекти.

Тогава довършването дори и на този елементарен лот остава под въпрос и с неясна във времето перспектива. Забавеното изграждане на нашата част от коридор №4 го превръща в дублиращо трасе и фаворизира паралелния №10, като го прави по-предпочитан към гръцките пристанища.

Докато на запад от нас

строят тихо,

тук се надпреварват да крещят еколози или пък инициативни комитети, а резултатът е - тупкане на топката, протакане във времето и забавяне на магистралата.

Коридор 10 (Север - Юг) е от Залцбург (Австрия), Любляна (Словения), Загреб (Хърватия), Белград (Сърбия), Скопие (Македония), Велес (Македония), Флорина (Гърция), по Виа Игнатия до Игуменица. От Ниш до София има разклонение, т. нар. крак, в посока Истанбул.

От Белград - Скопие - Солун магистралата А1 в Македония от ГКПП Табановце на сръбската граница до ГКПП Богородица - Евзони на гръцката с дължина близо 180 км е готова отдавна.

На гръцка територия Виа Игнатия също е довършена, както и Солун - Атина.

Сърбите са на път да изградят и своята магистрална връзка до македонската граница. В момента се довършва най-тежкото трасе в участъка Гърделица - Царична долина. Там аутобанът минава през Гърделичката клисура, която е дори по-тежка за строителство от нашето Кресненско дефиле. Работят български фирми.

Преди два месеца имаше срутване на подпорна стена, но дори и след този инцидент се очаква до няколко месеца магистралният път да е готов.

Така ще се окаже, че коридорът Белград - Скопие - Солун, наричан още панславянски транспортен коридор, е много по-изгоден за пътуване, отколкото нашият Е79, който тук-там е магистрала.

Връзката с Централна Европа по оста Север - Юг ще минава основно през Сърбия, Македония и Гърция. Голяма е опасността да се обезсмисли коридор №4 като еврокоридор.

Не искам и да си мисля, че може да има интереси, които съзнателно да блокират строежа на “Струма” за сметка на други транспортни артерии, още повече пък такива, обслужващи други държави.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вярва ли някой, че присъдата по делото “Алабин” е без рушвет

    12 г. след трагедията на централната софийска улица “Алабин”, в която под руините на рухнала сграда загинаха две млади жени, едната от които майка на 3-годишно момиченце, делото приключи на първа инстанция. Решението на съда, че няма виновни, е повече от скандално, то е логичен завършек на отвратителното българско правосъдие. 10 г.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,