Образованието даде команда: “Стрес до дупка”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6879203 www.24chasa.bg
СНИМКА: Николай Литов

С непрекъснатите тестове и матури системата насила невротизира децата и

убива любовта към ученето

Така още дълго ще оглавяваме класациите за най-нещастни, най-неграмотни и най-болни

Образованието ни бавно, но сигурно пое по пътя: стресирай всички до дупка, да му мислят психиатрите. Като се започне от идеята за тестове за 3 и 4-годишни деца, хвърляща в отчаяние родителите, които отсега се чудят на какви частни уроци да пращат малчуганите, и се стигне до непрекъснатите тестове и матури в 4-ти, 7-и и 12-и клас.

Дни наред по улиците щъкат

невротизирани деца,

които препускат от частен урок на частен урок, трескаво пресмятайки какъв ще е резултатът им на матурите. Колко точки ще получат при най-лошия вариант и колко при най-добрия, колко уроци още трябва да вземат, за да се доберат до заветния максимум.

Да не говорим за родителите, бабите и дядовците на по-малките, които ги мъкнат забързани по различни частни школи и уроци.

И ако възрастните са свикнали да оцеляват като нинджи при всякакви стресови условия, никой не е изследвал как този абсурд се отразява на малките.

Никой не си задава въпроса

какво става в главичките им

и дали не ги превръщаме в невротизирани същества, които още отсега мразят училището. А трябва да е точно обратното. Няма как да станеш добър по математика или литература, ако не ги обичаш. Можеш да изкараш високи оценки с учене на инат, но много по-приятно е, ако се забавляваш.

Именно така се обучават децата във Финландия. Едва ли тяхната система е най-добрата, но в последните години според PISA те държат първите места в ЕС по грамотност, по природни науки и математика. 93 на сто от тях са със средно образование и 66% влизат в университети. По тези показатели също са на едно от първите места в Европа. Но по-важното е, че те растат щастливи, вкъщи им е забранено да учат или да носят домашни.

Не е за вярване, но там децата се сърдят, когато идват ваканциите и затова във Финландия те са много по-кратки. Контролни няма, всички попълват един стандартен тест в края на средното си образование. Разликата между най-силните и най-слабите ученици е най-малка в Европа.

В скандинавската страна частните уроци са забранени, защото от тях няма никаква нужда.

Няма долнопробни и елитни училища, както у нас. Всички поддържат високо ниво и единни стандарти.

От тази гледна точка няма никакъв смисъл родителите като в България да си вдигат адреналина още от преди първи клас и да правят какви ли не еквилибристики, за да запишат децата си в по-добро училище.

Държавата във Финландия е поела още един стресов ангажимент - тя финансира всичко, свързано с образованието - от тетрадките и учебниците до храната и транспорта.

Във финландските училища децата не се отегчават с протяжни обяснения и натиск да наизустяват и преразказват всичко. Там материалът се преподава накратко и учителят оставя децата да задават въпроси,

провокирайки естественото им любопитство

Малките спокойно седят на земята по чорапи, ровят в дебелите книги или таблетите, за да открият отговорите, които ги интересуват, превръщат урока в игри, формират различни групи, правят “мозъчни атаки”, като през цялото време се забавляват. В тази система любопитството е издигнато в култ, а нашата го убива в зародиш.

Финландия има и друго важно предимство.

Там е забранено децата да се сравняват

едно с друго, защото още от малки им се обяснява, че са различни. Никога не са унижавани и с изпити на дъската. Така те израстват свободни и щастливи, знаейки, че на едни ще им е интересно да се занимават с наука, а на други ще им е приятно да продават книги в местната книжарница. Но каквото и да правят, всички ще продължават да учат до края на живота си, защото са любопитни и системата не е допуснала някой глупав даскал или недомислица в образованието да убие този най-естествен инстинкт за нови знания.

Да, финландската система изисква много усилия, нов тип мислене и различни качества от учителите. Това

не е като да си изпееш урока, докато приспиш и най-буйните ученици

С което само принуждаваш родителите да препускат от урок на урок, за да наваксват пропуските в този Параграф 22. Така към останалия стрес и адреналин образованието добавя още, да има.

Как това ще ни се отрази след години, тепърва ще видим. Дано само не ни е необходима армия от психиатри. Но дори и да ни се размине, вероятно още дълго ще се чудим защо сме на първите места в ЕС като най-нещастни, най-неграмотни и най-болни.

От "168 часа"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,