Образованието даде команда: “Стрес до дупка”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6879203 www.24chasa.bg
СНИМКА: Николай Литов

С непрекъснатите тестове и матури системата насила невротизира децата и

убива любовта към ученето

Така още дълго ще оглавяваме класациите за най-нещастни, най-неграмотни и най-болни

Образованието ни бавно, но сигурно пое по пътя: стресирай всички до дупка, да му мислят психиатрите. Като се започне от идеята за тестове за 3 и 4-годишни деца, хвърляща в отчаяние родителите, които отсега се чудят на какви частни уроци да пращат малчуганите, и се стигне до непрекъснатите тестове и матури в 4-ти, 7-и и 12-и клас.

Дни наред по улиците щъкат

невротизирани деца,

които препускат от частен урок на частен урок, трескаво пресмятайки какъв ще е резултатът им на матурите. Колко точки ще получат при най-лошия вариант и колко при най-добрия, колко уроци още трябва да вземат, за да се доберат до заветния максимум.

Да не говорим за родителите, бабите и дядовците на по-малките, които ги мъкнат забързани по различни частни школи и уроци.

И ако възрастните са свикнали да оцеляват като нинджи при всякакви стресови условия, никой не е изследвал как този абсурд се отразява на малките.

Никой не си задава въпроса

какво става в главичките им

и дали не ги превръщаме в невротизирани същества, които още отсега мразят училището. А трябва да е точно обратното. Няма как да станеш добър по математика или литература, ако не ги обичаш. Можеш да изкараш високи оценки с учене на инат, но много по-приятно е, ако се забавляваш.

Именно така се обучават децата във Финландия. Едва ли тяхната система е най-добрата, но в последните години според PISA те държат първите места в ЕС по грамотност, по природни науки и математика. 93 на сто от тях са със средно образование и 66% влизат в университети. По тези показатели също са на едно от първите места в Европа. Но по-важното е, че те растат щастливи, вкъщи им е забранено да учат или да носят домашни.

Не е за вярване, но там децата се сърдят, когато идват ваканциите и затова във Финландия те са много по-кратки. Контролни няма, всички попълват един стандартен тест в края на средното си образование. Разликата между най-силните и най-слабите ученици е най-малка в Европа.

В скандинавската страна частните уроци са забранени, защото от тях няма никаква нужда.

Няма долнопробни и елитни училища, както у нас. Всички поддържат високо ниво и единни стандарти.

От тази гледна точка няма никакъв смисъл родителите като в България да си вдигат адреналина още от преди първи клас и да правят какви ли не еквилибристики, за да запишат децата си в по-добро училище.

Държавата във Финландия е поела още един стресов ангажимент - тя финансира всичко, свързано с образованието - от тетрадките и учебниците до храната и транспорта.

Във финландските училища децата не се отегчават с протяжни обяснения и натиск да наизустяват и преразказват всичко. Там материалът се преподава накратко и учителят оставя децата да задават въпроси,

провокирайки естественото им любопитство

Малките спокойно седят на земята по чорапи, ровят в дебелите книги или таблетите, за да открият отговорите, които ги интересуват, превръщат урока в игри, формират различни групи, правят “мозъчни атаки”, като през цялото време се забавляват. В тази система любопитството е издигнато в култ, а нашата го убива в зародиш.

Финландия има и друго важно предимство.

Там е забранено децата да се сравняват

едно с друго, защото още от малки им се обяснява, че са различни. Никога не са унижавани и с изпити на дъската. Така те израстват свободни и щастливи, знаейки, че на едни ще им е интересно да се занимават с наука, а на други ще им е приятно да продават книги в местната книжарница. Но каквото и да правят, всички ще продължават да учат до края на живота си, защото са любопитни и системата не е допуснала някой глупав даскал или недомислица в образованието да убие този най-естествен инстинкт за нови знания.

Да, финландската система изисква много усилия, нов тип мислене и различни качества от учителите. Това

не е като да си изпееш урока, докато приспиш и най-буйните ученици

С което само принуждаваш родителите да препускат от урок на урок, за да наваксват пропуските в този Параграф 22. Така към останалия стрес и адреналин образованието добавя още, да има.

Как това ще ни се отрази след години, тепърва ще видим. Дано само не ни е необходима армия от психиатри. Но дори и да ни се размине, вероятно още дълго ще се чудим защо сме на първите места в ЕС като най-нещастни, най-неграмотни и най-болни.

От "168 часа"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,