Някои идеи в помощ на КАТ как да си събира глобите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6880290 www.24chasa.bg

Странно е защо в другите държави могат, а в България трудно намират виновния, за да си плати

В България, оказва се, нашият КАТ глобява, но не успява да си събере глобите. А каква глоба е тази, която не се плаща - съвсем никаква.

Тук философията е: Да плащат будалите! Защото електронните фишове за нарушения плаща само 1 на всеки 4-ма нарушители. За 2016 г. от издадени фишове за 40 млн. лв. глоби са платени 12 млн. При наказателните постановления работата е малко по-прилична - от издадени глоби за 35 млн. лв. са събрани 17 млн. Плюс, че 70% от нарушителите били неоткриваеми. Неоткриваеми ли са, или просто не ги търсят както трябва - това също не е маловажно.

И щом изтече срокът за доброволно плащане на глобите, КАТ ги праща в НАП - всяка година по 1 милион документа за глоби пътуват от полицията към данъчните. Обратна информация няма. А и някой представя ли си как точно се обработват 1 милион документи годишно, и то само за наложени, но неплатени глоби.

Какво да се направи при това положение, как глобата наистина да стане глоба в България? Не е толкова сложно, нито толкова страшно. На първо място данъчните и полицията трябва да имат обща информационна система по въпроса с нарушенията.

На второ място, “24 часа” многократно е призовавал не толкова глобите да са сурови, но главно - да се събират.

Не се ли събират,

те тотално се обезсмислят.

А световен и европейски опит как да се поправи ситуацията - колкото щеш. В САЩ например - купувате си кола, но щом я регистрирате, посочвате банкова сметка. Имате ли глоба за нарушение - съответната служба я изтегля от банковата ви сметка. Ако недай боже нямате банкова сметка и не си платите глобата кеш, намират начин да ви спрат колата - до плащането на глобата плюс солена лихва плюс солен паркинг за престоя. Пак звучи просто и работещо.

В Австрия, да речем, ако не си платите навреме глобата, следват 5 дни в затвора и точка. Впрочем вече немалко българи, преминали през Италия с автомобил, получиха съобщения оттам защо и с колко са глобени.

Защо от Италия може,

а тук не може?

България е свързана със системата на Европа, в която по електронен път става ясно кой нарушител какъв адрес има в ЕС, и когато е нарушил правилата, му се изпраща съобщение за наложената глоба.

Това обаче не важи за турските шофьори, които преминават през България - те много трудно могат да бъдат принудени да си платят глобата, поради което често карат, нарушавайки правилата. И резултатите ги виждаме всеки ден - тежки катастрофи, особено с водачите на турски тирове. Не си представям обаче същото да се случва по пътищата на Германия или Хърватия, да речем.

И на трето място - хайде да не се оправдават, че КАТ налагал глоби по няколко закона или пък защото се плащали по няколко акта наведнъж, та системата не ги отчитала.

Толкова компютърни гении има в България, да им платят колкото трябва, за да измислят как системата да отчита платените глоби, и то в реално време. И да има ред най-после, а не да се измъкват 75% от нарушителите. Защото това е прекалено дори за българските нрави, а по пътищата става все по-страшно.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • А какво ще стане с 11-ото яйце в кошницата

    Тръгнат ли цените нагоре, няма власт, която да не се обърка и да не тръгне да търси някакви спасителни варианти. Ясно защо - защото избирателят ще е недоволен, меко казано. Та явно такива са и причините един вицепремиер да предлага таван за печалбата от хляба и още 9 важни хранителни стоки.  Да не се хващаме с “дребните” детайли - например ако
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,