Някои идеи в помощ на КАТ как да си събира глобите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6880290 www.24chasa.bg

Странно е защо в другите държави могат, а в България трудно намират виновния, за да си плати

В България, оказва се, нашият КАТ глобява, но не успява да си събере глобите. А каква глоба е тази, която не се плаща - съвсем никаква.

Тук философията е: Да плащат будалите! Защото електронните фишове за нарушения плаща само 1 на всеки 4-ма нарушители. За 2016 г. от издадени фишове за 40 млн. лв. глоби са платени 12 млн. При наказателните постановления работата е малко по-прилична - от издадени глоби за 35 млн. лв. са събрани 17 млн. Плюс, че 70% от нарушителите били неоткриваеми. Неоткриваеми ли са, или просто не ги търсят както трябва - това също не е маловажно.

И щом изтече срокът за доброволно плащане на глобите, КАТ ги праща в НАП - всяка година по 1 милион документа за глоби пътуват от полицията към данъчните. Обратна информация няма. А и някой представя ли си как точно се обработват 1 милион документи годишно, и то само за наложени, но неплатени глоби.

Какво да се направи при това положение, как глобата наистина да стане глоба в България? Не е толкова сложно, нито толкова страшно. На първо място данъчните и полицията трябва да имат обща информационна система по въпроса с нарушенията.

На второ място, “24 часа” многократно е призовавал не толкова глобите да са сурови, но главно - да се събират.

Не се ли събират,

те тотално се обезсмислят.

А световен и европейски опит как да се поправи ситуацията - колкото щеш. В САЩ например - купувате си кола, но щом я регистрирате, посочвате банкова сметка. Имате ли глоба за нарушение - съответната служба я изтегля от банковата ви сметка. Ако недай боже нямате банкова сметка и не си платите глобата кеш, намират начин да ви спрат колата - до плащането на глобата плюс солена лихва плюс солен паркинг за престоя. Пак звучи просто и работещо.

В Австрия, да речем, ако не си платите навреме глобата, следват 5 дни в затвора и точка. Впрочем вече немалко българи, преминали през Италия с автомобил, получиха съобщения оттам защо и с колко са глобени.

Защо от Италия може,

а тук не може?

България е свързана със системата на Европа, в която по електронен път става ясно кой нарушител какъв адрес има в ЕС, и когато е нарушил правилата, му се изпраща съобщение за наложената глоба.

Това обаче не важи за турските шофьори, които преминават през България - те много трудно могат да бъдат принудени да си платят глобата, поради което често карат, нарушавайки правилата. И резултатите ги виждаме всеки ден - тежки катастрофи, особено с водачите на турски тирове. Не си представям обаче същото да се случва по пътищата на Германия или Хърватия, да речем.

И на трето място - хайде да не се оправдават, че КАТ налагал глоби по няколко закона или пък защото се плащали по няколко акта наведнъж, та системата не ги отчитала.

Толкова компютърни гении има в България, да им платят колкото трябва, за да измислят как системата да отчита платените глоби, и то в реално време. И да има ред най-после, а не да се измъкват 75% от нарушителите. Защото това е прекалено дори за българските нрави, а по пътищата става все по-страшно.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вярва ли някой, че присъдата по делото “Алабин” е без рушвет

    12 г. след трагедията на централната софийска улица “Алабин”, в която под руините на рухнала сграда загинаха две млади жени, едната от които майка на 3-годишно момиченце, делото приключи на първа инстанция. Решението на съда, че няма виновни, е повече от скандално, то е логичен завършек на отвратителното българско правосъдие. 10 г.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,