Трябва да спрем да робуваме на това обектът да е евтин. Ако нямаш пари, не строй нищо, казва главният изпълнителен директор на "Евро Алианс Тунели"
Името на вашата компания не е много популярно, а се оказва един от лидерите в тунелното строителство. Представете накратко “Евро Алианс”, г-н Трашлиев.
- Ние сме компания, която изпълнява основно т.нар. ниско строителство, под нулата. Освен това фундираме мостове. Правим язовирни стени, но в определена част - консолидирането на стената, за да няма течове. Правим и закотвяне на язовирните стени в скатовете, което, за съжаление, у нас много отдавна не се прави, затова не е основната ни дейност. Рибарското пристанище в Сарафово също е наш завършен проект. Гордея се с него, въпреки че не се популяризира много. Направено е по съвременна методика, то е първото, при което приложихме шпунтово укрепване на бреговата ивица, защото единствени в България имаме такава техника. Следващото ще бъде по-добро. А ако се върна към историята ни, “Евро Алианс Тунели” съществува от началото на 90-те години. Първият ни обект бе метрото в Мюнхен. Тогава обучихме 120 тунелджии и видяхме, че тунелното строителство има други измерения.
- Мюнхенското метро сте строили, а софийското метро?
- До 2003-2004 г. нашата компания основно е работила в Западна Европа - Германия, Австрия, Испания. От 2000 г. влязохме в българския пазар. Преди това направихме тунел “Горна Арда,” проект, който не се реализира до края. Правихме тунел и на “Павец Чаира”, който предстои да се доизгражда. След това започнахме в софийското метро. Сигурно сме лидери - един колега направи един, всички останали сме изграждали ние.
- Някои от трудните тунели в него май са ваше дело, така ли е?
- По метродиаметър две, тунелите в “Младост”, към летището, ние сме изградили няколко метростанции. Един от най-значимите, а и най-трудните ни обекти бе метростанция “Сердика”, където направихме уникално строителство, за да спасим археологията. Направихме сечение от 260 метра, където е разположена метростанцията, а над нея са разкопките. Горд съм с този проект, бяхме само ние като главен изпълнител. Дори спазихме сроковете.
- Кои са големите ви обекти в момента?
- Правим метростанцията на “Орлов мост”, тя е на минус 25 метра, за хората отгоре се вижда един кран, но тунелите са със сечение от 230 кв. метра. Много сложно съоръжение. Едновременно направихме и пешеходен тунел с дължина около 100 метра, който минава под реката и е връзка към спирката на “Цариградско шосе”.
- Колко метра тунели са изградени от компанията ви?
- Направили сме общо над 120 км (120 000 метра) тунели. Участваме с геотехническото си дружество в десетки и стотици в последните 30 години подземни изкопи - паркинги, гаражи. В София почти няма район, в който да не сме участвали в изграждането на подземната част на всички големи сгради. Това са стотици хиляди кубически метра изкопи, които сме укрепили. По-специализираната ни дейност е укрепване на свлачища. Правени са укрепвания през различни периоди, например на Балчик. Продължаваме да изпълняваме тази дейност и в момента, но в последните години в нея влязоха доста аматьори проектанти и изпълнители и малко влошиха качеството. А това е много отговорна работа. България губи десетки квадратни километри земя от срутищата и свлачищата само по р. Дунав и Черноморието. В България има поне 8000 картирани и няколкостотин активни свлачища. Освен че се губи територия, заплашени са инфраструктура, канализация, водопроводи. Най-често те се активират около населените места, защото и течовете по водопроводите ги активират. Работата върви, когато се работи на държавна или общинска територия, докато в частните имоти се работи сложно. Вижте свлачищата около Златни пясъци, може много бързо да бъде решен въпросът, но се точи десетки години заради частните имоти.
- С България ли са свързани бъдещите планове, или с чужбина?
- Голямата ни практика е в чужбина, предимно в Германия и Испания. Като казах, че започнахме в Мюнхен 1991 г., до ден днешен не сме спрели. Не сме отсъствали от немския тунелен пазар нито един ден. Там ни познават отлично. От 10 години сме “Евро Алианс Тунели” и няма сериозна компания, която да не ни познава. Сериозен играч сме и партньор там. Разполагаме с достатъчно специалисти.
- Как се става лидер в бранша?
- Нашият опит в чужбина ни вкара в друго русло. Проектите в чужбина се изпълняват едно към едно. Качеството е безкомпромисно. То се постига с много добре квалифицирани работници, с перфектна технология, която се изпълнява стриктно. И с много сложна и скъпа техника. Графиците се изпълняват - ако днес не си изпълнил 5%, утре ще изпълниш 105%. Финансирането там обаче също е безупречно. Никъде не сме имали никакви проблеми със заплащането. Второто, което е безусловно и гарантира изпълнението на тунелите, е бързата връзка между възложител и изпълнител. Ако има малко съмнение за нездравословен елемент, просто не се строи. Правим допълнителни квалификации, защото машините стават все по-сложни. Ценени сме там затова, че си спазваме сроковете и качеството без никакъв проблем, защото и плащането - е добро.
- Какво е различното у нас?
- Дразня се от робуването на това един обект да бъде направен евтино. Това е нещо, което трябва да се забрави от всякакви инвеститори. Щом нямаш пари, не прави нищо, защото качеството няма да е добро. Помислете, всичко останало в България струва почти толкова, колкото в цяла Западна Европа. А в тунелното строителство - не. Не може един метър тунел в Германия да струва 35- 40 хил. евро, а тук 15 000 – 20 000 лв. Работниците ни са високо платени, защото компенсираме плащането ротационно с работата им в чужбина. Защото, ако заплатите не са добри, хората ще си заминат. Не трябва да си заравяме главата в пясъка.
- Оставате ли и на българския пазар? Не усещам особен ентусиазъм.
- Ще ви отговоря така. Направихме два тунела по трасето Ниш-Скопие-Солун. Перфектни са по оценка и на сръбската страна, и на инвеститора. За съжаление, у нас такъв тунел не сме правили. Включително и заради разпространяването на мнение, че не можем. Там строим тунели, а тук - не! Двата къси тунела по магистрала “Струма”, между Дупница и Благоевград, са направени по европейски изисквания и с европейски пари. Горд съм с тях. Подчертавам го, защото там няма да видите нашето име. Ние там сме “доставчик” на тунел, каквото и да значи това.
Не съм оптимист за българското тунелно строителство поради многото апетити в този бранш. Аз никога не съм се опитвал да правя атомна централа, защото знам, че не мога. Но, ние, българите, сме иновативни и като видим, че някой прави нещо, казваме - ето сега ще го направя и аз. Въпреки всичко, въпреки недоверието ние сме най-добрите. За България. Защото имаме сериозно отношение към сериозните неща.