Проф. Теньо Попминчев от университета в Сан Диего: Очаквам първия си докторант от България

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6893643 www.24chasa.bg
Проф. Теньо Попминчев (вдясно) с учителя си по физика Теодосий Теодосиев СНИМКИ: Ваньо Стоилов

Разликата между трудно и невъзможно е само малко

време, смята 41-годишният физик, обявен за един

от десетте най-перспективни млади учени в света

Професорът по физика от университета в Сан Диего, Калифорния, САЩ, проф. Теньо Попминчев и дългогодишният хореограф и ръководител на ансамбъл “Арсенал” Христо Стоянов бяха обявени в петък за почетни граждани на Казанлък. По този повод проф. Попминчев дойде за няколко часа в родния си град, но обеща след 15 юни да бъде по-често в Европа..

Той е роден през 1977 г. От 2003 г. започва работа в института JILA към Колорадския университет в Боулдър, САЩ, който е световен лидер по атомна, молекулярна и оптична физика. През 2016 г. българинът попадна сред десетте най-обещаващи учени в света в класация на авторитетното научнопопулярно списание Science News. През октомври същата година “24 часа” публикува интервю с проф. Теньо Попминчев, в което той разказа за своите научни търсения и открития, включително и за “швейцарското си ножче”.

- Проф. Попминчев, миналата година получихте от Европейския фонд за научни изследвания 1,5 милиона евро. Започна ли работата по този проект, който трябва да се реализира във Виена?

- Вече изпълняваме този проект в Института по фотоника към Техническия университет във Виена, това е

един от най-престижните

проекти за млади учени от

Европа в областта на

рентгеновите лазери

Строим и нови лаборатории. Вече имаме по един аспирант в Европа и в Америка, които да ръководят докторантите. Опитвам се да привлека и брат си Димитър Попминчев, който също има успешна научна кариера в Америка.

- Има ли българи сред вашите ученици?

- Не, повечето ми студенти в САЩ в момента са китайци, те завладяват постепенно Сан Диего.

Но с удоволствие бих приел докторант от България - все едно в САЩ или във Виена. На младите хора искам да кажа, че няма невъзможни неща. За мен търпението е долното “до” на успеха, то е в основата му. Разликата между трудно и невъзможно е само малко време.

- Вашият първи учител по физика Теодосий Теодосиев неотдавна в интервю за “24 часа” каза, че вие имате най-голям шанс един ден да сте първият българин, заслужил Нобелова награда за физика, а осмокласникът от Казанлък Александър Проданов вече върви по вашите стъпки. Дори решавал задачите по физика наравно със студентите от Сан Диего.

- Първо, искам да благодаря на моя учител Теодосий Теодосиев, защото разбрах, че той заедно с професора ми по физика от Софийския университет Иван Бъчваров са ме номинирали за почетен гражданин на Казанлък.

Заедно с учителя Теодосиев ние вече организирахме олимпиада по физика на два континента - тук и в Америка. Което той приви тук, в школата си, аз го правя в САЩ.

Българските ученици

изглеждат по-умни от

американските, но за

успех е необходим

не само ум,

а и други подходящи фактори. А дали Александър може да стане мой докторант - защо не

- Преди време цял свят заговори за вашето “швейцарско ножче” от светлина - рентгенови лазери с произволни класически и квантовомеханични свойства, които се очаква да бъдат инструмент за нови открития. Докъде стигнахте?

- То е нещо повече от лазер. В началото бяхме щастливи да видим лазерна светлина в рентгеновия спектър, но се оказва, че може да манипулираме не само класическите свойства на светлината, но и квантовите ѝ свойства и на дадения момент можем наистина да говорим за едно “швейцарско ножче” от светлина. С него можем да изгребваме материалите на ХХI век.

Практическото приложение на това откритие по-скоро е свързано с полупроводниковите индустрии - с него се правят снимки на чипове, на микропроцесори, установяват се дефекти. Това са първите му приложения. Следващите са снимки на свръхбързи процеси и свръхмалки пространствени скали, с други думи -

можем да снимаме

едновременно във

времето и пространството

най-бързите процеси

А най-бързо е движението на електрона извън ядрото на атома. Фактически това “ножче" е нещо като камерата на нашите фотоапарати, но е толкова бърза, че електронът е практически неподвижен в сравнение със скоростта на тази светкавица.

- А кога хората ще спрат времето?

- Времето е относително във физиката, въпреки че имам побелели коси.

• Вместо да режат заплати, депутатите да даряват

Цели 543 лева - с толкова да се намалят заплатите на депутатите. Идеята е на лидера на БСП Корнелия Нинова, а аргументите ѝ - че е “неморално, несправедливо и сбъркано да си увеличаваме заплатите в момент, когато хората протестират срещу ниските си доходи”.  Дотук добре, но веднага идва противоречието.
  • Властелинът на професорите