Дигиталното обучение не е играчка

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6895373 www.24chasa.bg

Негова цел трябва да е ориентиране в морето от информация, а не забавление

Оня ден в. “24 часа” и “Виваком” организираха конференция за дигиталното образование. Очевидно такива форуми са повече от необходими. Трябва да похвалим и благодарим на водещите говорители - министъра на образованието Красимир Вълчев и еврокомисарката Мария Габриел и Гергана Паси, които се бяха подготвили много и говориха умни неща.

Мен ме смути неразбирането на темата от мнозинството учители и професионалисти. Дигитално образование не означава някакъв вид нова играчка, която да забавлява учениците. Обучението трябва да дава ориентир на учениците как да намират пътя в морето от информация в интернет - да откриват надеждни източници и да ги използват смислено. Затова като първа крачка в тази посока трябва да се направи

анотирана

библиография

на фондовете

на училищните

библиотеки

и учителят да изисква учениците да правят реферати, търсейки надеждни източници в мрежата (част от които да бъдат тези анотирани библиографии).

Да учиш, запомняйки факти и дати, би било полезно, ако се готвиш за участие в “Стани богат”. Днес всичко го има в мрежата - важното умение е да се ориентираш в нея, да подбираш надеждни източници и

да бойкотираш

фалшивите

новини и

сензационните

заглавия

Иначе се давиш в морето от глупости. Това е много важно и си струва парите.

Друг аспект на модерните технологии в образованието е възможността уроци от водещите учители и професори в България да станат достъпни за всички български деца, а не само за тези, чиито родители могат да им осигурят добро училище.Тези уроци да се показват в часовете задължително и напълно безплатно, а не да се очаква учениците да си свалят някакви приложения и клипчета и да се самоподготвят. Толкова за новите технологии и прилагането им.

Другата тема е образованието по информационни технологии. Както блестящо се изрази министър Вълчев, бъдещото

неравенство

ще е между

създателите

на дигитално

съдържание

и неговите

ползватели Затова цел на средното образование е всеки зрелостник да има базови умения по програмиране. Най-малкото ще си намери бързо добра работа. Безсмислено е децата да бъдат обучавани за работа с Word и Excel - това е държавна помощ за Бил Гейтс, а не за бедните дечица. А попълването на таблички е форма на съвременно робство, а не удоволетворяваща и печеливша професионална кариера. Изобщо идеята да се обучават учениците на някакъв приложен софтуер е недомислица, защото днес даже автомонтьорите работят на компютър - за всяка човешка дейност си има програми, които сравнително лесно се усвояват. Важно е да имаш базовите възможности, които не са само Ctrl, Alt, Del.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Срам за баретата с откупа, но има ли и други в схемата

    В най-скоро време зевзеците ще родят поредния афоризъм на нашето време, който ще гласи нещо от рода: “Ако ви откраднат джипа, за нищо на света недейте да звъните на позната барета”. Най-малкото защото ще ви поиска откуп, а отгоре на всичкото няма и да ви върнат откраднатата кола. Вярно, че във времената на мутрите ченгета и престъпници вършееха
  • Светият синод: Защитата на детските права не означава омаловажаване на семейството

    В проекта за национална стратегия за детето липсват мерки за превенция на киберзависимост и информационна безопасност* СВЕТИЯТ синод подкрепя инициативата на Министерския съвет на България чрез усилията на експертите от Държавната агенция за закрила на детето да се разработи, предложи за обществено обсъждане и приеме от държавните институции