Дигиталното обучение не е играчка

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6895373 www.24chasa.bg

Негова цел трябва да е ориентиране в морето от информация, а не забавление

Оня ден в. “24 часа” и “Виваком” организираха конференция за дигиталното образование. Очевидно такива форуми са повече от необходими. Трябва да похвалим и благодарим на водещите говорители - министъра на образованието Красимир Вълчев и еврокомисарката Мария Габриел и Гергана Паси, които се бяха подготвили много и говориха умни неща.

Мен ме смути неразбирането на темата от мнозинството учители и професионалисти. Дигитално образование не означава някакъв вид нова играчка, която да забавлява учениците. Обучението трябва да дава ориентир на учениците как да намират пътя в морето от информация в интернет - да откриват надеждни източници и да ги използват смислено. Затова като първа крачка в тази посока трябва да се направи

анотирана

библиография

на фондовете

на училищните

библиотеки

и учителят да изисква учениците да правят реферати, търсейки надеждни източници в мрежата (част от които да бъдат тези анотирани библиографии).

Да учиш, запомняйки факти и дати, би било полезно, ако се готвиш за участие в “Стани богат”. Днес всичко го има в мрежата - важното умение е да се ориентираш в нея, да подбираш надеждни източници и

да бойкотираш

фалшивите

новини и

сензационните

заглавия

Иначе се давиш в морето от глупости. Това е много важно и си струва парите.

Друг аспект на модерните технологии в образованието е възможността уроци от водещите учители и професори в България да станат достъпни за всички български деца, а не само за тези, чиито родители могат да им осигурят добро училище.Тези уроци да се показват в часовете задължително и напълно безплатно, а не да се очаква учениците да си свалят някакви приложения и клипчета и да се самоподготвят. Толкова за новите технологии и прилагането им.

Другата тема е образованието по информационни технологии. Както блестящо се изрази министър Вълчев, бъдещото

неравенство

ще е между

създателите

на дигитално

съдържание

и неговите

ползватели Затова цел на средното образование е всеки зрелостник да има базови умения по програмиране. Най-малкото ще си намери бързо добра работа. Безсмислено е децата да бъдат обучавани за работа с Word и Excel - това е държавна помощ за Бил Гейтс, а не за бедните дечица. А попълването на таблички е форма на съвременно робство, а не удоволетворяваща и печеливша професионална кариера. Изобщо идеята да се обучават учениците на някакъв приложен софтуер е недомислица, защото днес даже автомонтьорите работят на компютър - за всяка човешка дейност си има програми, които сравнително лесно се усвояват. Важно е да имаш базовите възможности, които не са само Ctrl, Alt, Del.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,