Античните македонци се хранели седнали, докато гърците го правели легнали, Александър Велики подчинил елините: учебниците по история в Македония градят национално повествование, което ще бъде по-трудно да се промени, отколкото името на страната.
От четвърт век Атина отказва на малката си съседка правото да се нарича "Македония", както се нарича северната гръцка област.
Тя установи кражба на историческото наследство на античните царе Александър Велики и Филип Македонски, което прикривало амбиции за териториална експазния.
Двете страни изглежда стигнаха до точката на разрешаване на спора за името и страната може скоро да стане "Горна Македония".
В Македония обаче помирението преминава също през преразглеждане на националната история, така както е наложена от образованието. За някои от родителите на ученици македонците не са славяни, а произхождат директно от Филип и Александър.
От купищата играчки, които задръстват тавана на семейната му къща близо до Скопие, 65-годишният пенсиониран механик Никола Цветкоски изважда "Легендата за антична Македония". С тази дебела червена книга, публикувана две години след обявяването на независимостта от 1991 г. от местния политик Васил Тупурковски, "обществото ни казва, че всичко, което сме учили досега, вече не е вярно", констатира той.
"Изненадващо училищата настояха учениците да купуват тази книга", се възмущава мъжът, израснал по време на комунистическия режим на Тито, когато е възхвалявана общата югославска идентичност. Александър Велики и баща му по онова време са били забравени от програмите за обучение.
Според историка Тодор Чепреганов краят на Югославия води до "възраждане на националния романтизъм" в Македония, останала извън конфликтите в бивша Югославия.
Този процес се задълбочи силно при управлението от 2006 до 2016 г. на десния националист Никола Груевски.
В изданието от 2011 г. за шести клас, децата на 11 и 12 години учат в главата, посветена на "Македонската държава по времето на Филип" как той, след илирите, панонците и траките, е "подчинил елинските колонии".
Що се отнася до сина му "Александър Македонски", той "успя да победи /гърците/, принуждавайки ги да признаят неговата власт", докато те се опитвали да "отхвърлят македонското управление".
Авторите на същото произведение проверяват знанията на учениците: "Знаете ли, че македонците са се хранели седнали, докато римляните и гърците са го правели легнали?", "Знаете ли, че македонските жени са имали същите права като мъжете и че само ръководителите са можели да имат няколко съпруги?"
Висшето образование също не е пощадено. Учебник по археология на университета в Щип от 2010 г. описва "антична Македония" като "район на Балканите, където властват македонците, а не като част от Гърция".
Според 59-годишния учител Дамян Тодоровски от Битоля, "всички учебници, одобрени след 2006 г., служат за систематично изпиране на мозъци, а не за образование".
"До 1945 г. не е имало македонска държава. Какво се говори? Не искам детето ми да бъде индоктринирано с национализъм и фалшива история", се възмущава 40-годишната майка Соня Траяновска.
Няколко месеца след идването си на власт, през септември социалдемократите /СДСМ/ на премиера Зоран Заев обещаха пълна ревизия на учебниците.
"Не може да се налага априори омраза на децата ни, особено срещу съседите ни", казва отговарящият за просветата в СДСМ Петър Атанасов.
"Това обаче трябва да бъде поправено от експерти и професори, не от политици", добави той.
Новата промяна на курса трябва да бъде приета преди всичко от преподавателите, особено от най-младите.
"Ще отнеме вечност, за да се справим с щетите", въздъхва 87-годишната пенсионирана преподавателка по история Мария Вескова.
Младата й 28-годишна колега Наташа, която не иска да бъде цитирано цялото й име, се безпокои: "Не разбирам защо трябва да се срамуваме от това, което сме. Александър е македонец. И ние сме тероризирани когато го казваме, защото това нервира гърците".
(БТА)