Ваня Кастрева: Подредете поне 10-20 желания за гимназия

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6923035 www.24chasa.bg
Ваня Кастрева СНИМКА: Йордан Симeонов

Преценете реално бала, не се изхвърляйте,за да има детето място на първо класиране, съветва началникът на Регионалното управление на образованието в София-град

- Г-жо Кастрева, започна подаването на документи за прием в гимназия, какви съвети ще дадете на учениците и родителите им?

- От изключителна важност е родителите да направят добре информиран избор и да се съобразят с възможностите и желанията на своите деца. Моят съвет е да ползват електронната платформа https://priem.mon.bg. Те могат спокойно да правят подреждането на желанията на своите деца, като ги разместват до мига, в който не

натиснат

клавиша

“запиши”

Достъпът до нея е чрез входящ номер и уникален 10-цифрен код за достъп, който е на служебните бележки за явяване на националните външни оценявания. Изборът трябва да бъде съобразен с бала на учениците, всяка паралелка може да има различен бал. Балообразуването е описано в информацията на нашия сайт и в училищата гнезда. Всяка паралелка има свой код, който може да се избере от падащото меню. Родителите трябва да подредят в заявленията желанията така, че те да бъдат свързани с възможностите на детето, с неговите интереси и в същото време да се гарантира, че те ще му достигнат, за да може то да участва на първо класиране. Моят съвет е изборът наистина да бъде информиран, защото високият бал предполага повече възможности за подпомагане на избора на родителите и тяхната ориентация по отношение на това

къде стои детето

им в реда на

статистиката

за успеваемост. Тя е качена на нашия сайт и може да бъде проследена.

- Колко желания е добре да се подредят?

- Трябва да се подредят не по-малко от 3-4 или 10-20 желания. Не е необходимо да се изброяват над 70-80, ако са хаотично подредени и ако не са съобразени с възможностите на детето и бала му. Балът се формира основно от точките, които ученикът има от националното външно оценяване по български език и литература и по математика и от оценките, които има в свидетелството за основно образование. Няма ограничение колко да бъдат желанията, но това не означава, че многото желания ще осигурят класиране в най-желаното училище. Важно е винаги да започнем с най-желаното училище и да подреждаме, съобразявайки се с бала на детето за съответната паралелка. Освен през електронната платформа родителите могат да подадат заявления и в определените училища гнезда. На територията на София-град те са 33. За учениците извън столицата е определено 48-о училище, което е близо до Централната жп гара и до автогарата. Надявам се наистина родителите да подредят желанията на своите деца, след като са направили задълбочено проучване и отчетат интересите на децата си. Това са следващите 5 години, които ще предопределят личностното развитие на техните деца. Като се кандидатства за професионална гимназия, трябва да се приложи медицинско свидетелство. Когато отиват в училищата гнезда, родителите трябва да носят оригиналите на документите, за да бъдат сравнени от комисията. Когато кандидатстват през онлайн платформата, медицинското свидетелство се качва сканирано. Учениците нямат ограничения както в броя на желанията, така и в брой на регионите. Например могат да кандидатстват едновременно за училища в София-област, както и за училища в София-град.

Ако кандидатстват онлайн и са получили вече входящ номер на заявлението, те не могат да променят подреждането на желанията. Кандидатстването е веднъж независимо от формата - през електронната платформа или на хартия в училището гнездо.

- Как е по-лесно - онлайн или чрез хартия?

- За мен онлайн е по-лесно, защото може да стане вкъщи по всяко време и на спокойствие. Могат да разместват желанията за профили или специалности от професии. Необходимо е да бъдат изписани възможности за обратна връзка - телефон за контакти или имейл, за да изясним всичко, ако има някаква грешка или неточности.

- Има ли риск, подреждайки желанията си, да се надценят?

- Ако не са съобразили бала на детето с бала, с който ориентировъчно училището приема през годините, и запишат прекалено малко желания. Имали сме такива случаи. Могат да запишат 3 желания, които да са несъизмерими с бала на детето, тогава ученикът автоматично отива на второ класиране. За него желанията не се пренареждат. Ако не се класира и на второ класиране, на трето ще преподреди желанията, но

тогава

ще участва

само за

свободните

места

Трябва да се проследи балът на училището през годините и да се прецени дали съответства на бала на ученика. В София има 385 паралелки. Изписването на 100 желания не е гаранция, че ученикът ще бъде приет, включително и в тези 100 желания, ако неговият бал се формира например от 150 точки.

- Какви други грешки могат да допуснат кандидат-гимназистите?

- Прекалено малкото желания, които не са съобразени с бала на ученика, е основната. Понякога има технически грешки в изписването на данните, затова е важно да имаме телефон за контакти. Друга грешка е да се ползват стари справочници или некоректни данни. Затова препоръката ми е да ползват данните от нашия сайт или от училищата гнезда.

- А грешката да бъдеш приет и да не се запишеш?

- Резултатите от първо класиране трябва да излязат до 3 юли. Между 4 и 7 юли родителите трябва в училището, в което са класирани, или да запишат децата си с оригинала на свидетелството за основно образование, или да подадат заявление за втори етап на класиране, което не преподрежда желанията. Ако не направят едно от двете, губят мястото си.

- Как ще коментирате резултатите от изпитите след 7-и клас и от матурите?

- Щастливи сме, когато резултатите са съизмерими с труда, който се полага в града. Това са постижения, които ни поставят на едно от челните места в страната.

От 10-те топучилища с най-добри резултати по български език на матурите 6 са софийски. От десетте училища с най-добър резултат на втория държавен зрелостен изпит софийските са 6.

Отличници сме и на националното външно оценяване в 7-и клас . Тук се отличават училищата, в които математиката е приоритетна.

Математическите гимназии дават най-добри резултати, така е и за София - най-добри са СМГ, Първа частна математическа гимназия и частното основно училище “Св. София”.

- Кога паралелките в София ще са в здравословната бройка от около 20 деца, а не от близо 30?

- По мои изчисления, за да се случи това, трябват около 50 нови сгради. В момента училищата в София са 267.

- Има ли и други добри практики в София по отношение на дигитализацията освен 18-о и 51-о училище?

- В 30-о и 2-о училище се работи изключително активно по отношение на дигитализацията. Там дори в начален етап се учи с таблети. Учениците и учителите не изпитват страх пред екрана. В 137-о училище има добри практики. Дори в 5-а вечерна гимназия имат уникални постижения по отношение на дигитализацията в голяма палитра от предметите. В 56-о училище също много активно се работи в тази посока. И детските градини не отстъпват. Пропускаме ги, а всичко започва от тях. Има практики, които могат не само да са за наш пример, но и в европейски мащаб.

CV

- Магистър е по история и образователен мениджмънт на Софийския университет

- Доктор по педагогика на Пловдивския университет

- Работила е като учител по история в 119-о СОУ

- От 1998 до 2006 г. е директор на 2-о СОУ

- Притежава първа професионално-квалификационна степен

- От 13 юни 2006 г. е началник на Регионалния инспекторат по образование в София

- На 13 август 2014 г. става служебен заместник-министър на образованието и науката и остава на поста до 2 февруари 2016 г.

- От 3 февруари 2016 г. е началник на Регионалното управление на образованието в София-град

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Щом има пропуск за цигарите, бързо да има и поправка

    Производството на нелегални цигари се оказа пропуснато от Наказателния кодекс.  Така - волно или неволно, заради тази дупка в българското законодателство държавата се е превърнала в нещо като стимулиращ фактор за производството и разпространението на контрабандни цигари. И се е стигнало дотам, че този бизнес да стане по-печеливш и от бизнеса с
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,