“Помощта” на политиците разпали войната на инвалиди срещу инвалиди

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6928812 www.24chasa.bg

Законът за личната помощ въвежда една - единствена услуга за 77 000, но оставя без нищо 500 000 души

Истинска война с обвинения в подкупност, заплахи за физическа саморазправа и клетви рак да умори деца се разгоря не между кого да е, а между най-страдащите хора в страната. Хора с увреждания са изправени срещу майките на деца с увреждания и по всичко личи, че победата за всяка една от страните ще е пирова.

Националният съвет за хора с увреждания отхвърли закона за личната помощ.

Напрежението между организациите на хората с увреждания (т.нар. националнопредставителни организации) и майките е от години. Но бързата и необмислена помощ на политиците доведе до пламването на титанична битка. В която се оказаха замесени омбудсманът Мая Манолова, уволненият и после върнат (и двете действия с помощта на майките) социален министър Бисер Петков, изхвърлената заради скъпо служебно пътуване заместничка Росица Димитрова (за която пък възрастните инвалиди искат да се върне на поста), синдикатите, работодателите и дори премиерът Бойко Борисов. Всеки един от тях се оказа и лично замесен в битката.

А всичко тръгна от един по същество концептуален спор - да има ли отделен закон за личните асистенти, или да се вмъкне тази помощ в досегашните закони.

Омбудсманът Мая Манолова побърза да заеме страна. И обяви, че тя ще прокара искания от майките закон за личната помощ. Не чу противостоящите експертни мнения, че така всъщност проблемът на тежко увредените хора не се решава, а се задълбочава. И се създават нови разделения.

За какво е спорът?

Според проекта, написан всъщност от майките, но вдигнат от Манолова, личен асистент ще получат едва 77 704 души с увреждания, за които трябва да се предвидят допълнителни 105 141 962 лв. Останалите около 500 хил. тежки инвалиди обаче няма да получат нищо. И на свой ред ще вдигнат палаткови лагери, защото се чувстват дискриминирани.

Предложеният законопроект дели хората на три групи. В първата влизат тези с най-тежки увреждания и получаващи много ниски доходи в размер под линията на бедност. Това са 14 000 души, които и в момента ползват лични асистенти като услуга, както и децата с най-високата помощ от 930 лв. За тях Манолова предлага помощ по 40 часа на седмица. Предвидената заплата за личен асистент е 1,1 минимални заплати, или 616 лева.

За други 18 хил. души Манолова предлага до 4 часа и пресмята, че за асистент ще трябват по 313 лв. Останалите 45 704 души с увреждания са с по 2 часа асистентски услуги, като на месец за едно лице се падат по 157 лв.

В проекта обаче липсва яснота кои инвалиди ще имат право да ползват асистентска грижа. Записано е, че законът се отнася за всички хора с тежки увреждания, но без дефиниция какво е тежко и какво е трайно увреждане.

Такава дефиниция има в Закона за интеграция на хората с увреждания, където според противниците на проекта на майките трябва да бъдат включени и личните асистенти.

Допълнителен проблем се появява, защото в България няма регистър на хората с увреждания, в който да е разписано кой и от каква помощ има нужда. За сметките в проекта на майките и Манолова са използвани броят на хората (около 80 хил.), които получават по 90,74 лв. месечна добавка за чужда помощ.

Точно тази сметка обаче допълнително разпалва войната на старите инвалиди срещу майките на инвалиди. Според националнопредставителните организации, които са основен двигател законопроектът да бъде отхвърлен, същите числа показват, че ще са необходими допълнителни 676 млн. лв., а не сметнатите от Манолова 105 млн. лв. Финансовото министерство пък пресметна, че това ще струва между 1 и 1,5 млрд. лв.

Според предложенията хората с увреждания ще имат право да избират асистент или правото на чужда помощ - 90,74 лв. При средна инвалидна пенсия от 242 лв. тази добавка представлява 37,5% от личния им бюджет. Много от хората с увреждания ще предпочетат парите, а не асистента.

Освен това проектът на закона

доставя една -

единствена

услуга - личен

асистент,

но реално не всеки тежко и трайно увреден човек има нужда точно от тази помощ.

Хората с увреждания от години чакат въвеждането на индивидуална оценка, която да е ключ към различни подкрепи - профилактика, рехабилитация, физикална терапия и др. Социалната оценка трябва да бъде ориентирана към решаването на конкретните индивидуални проблеми на човек с увреждане. Тя дава възможност не за привилегии, а за подкрепа за интеграция според принципите на Конвенцията на ООН за интеграция на хората с увреждания.

С веждането на комплексни услуги майките ще могат наистина да работят, а не да чакат на социалните помощи. Защото предоставянето на асистент за 4 часа не решава проблема.

До миналата година услугите личен асистент, социален асистент и домашен помощник се финансираха с европейски пари, а Агенцията за социално подпомагане ги разпределяше сред одобрените общини. С края на програма “Подкрепа за независим живот” по ОП “Развитие на човешките ресурси” социалната услуга вече се финансира от държавния бюджет. Заделените за тази година средства са 68 млн. лв. С тях трябва да се осигури работа на 16 хил. лични и социални асистенти, те пък ще подпомагат 26 хил. души - възрастни самотници и хора с увреждания, които не могат да се обслужват сами, а някои не могат дори от леглото да се поместят без чужда помощ. Одобрението на нови хора да ползват услугата може да дойде само ако някой се откаже от подпомагане или при остатък на финансов ресурс.

Именно тук Манолова атакува, защото нейният законопроект ще подпомогне 77 хил. души, а не 22 хил., колкото в момента ползват асистенти.

Спорно е и

предложението

посредници

между хората с

увреждания и

асистентите

да бъдат неправителствени организации, които в допълнение да имат възможност да получават 5% върху заплащането на асистентите. Така на практика част от ресурсите ще отиват за административни разходи, които да бъдат усвоявани от НПО-та. А точно миналата седмица майките обвиниха представителните организации, че получават 4,5 млн. лв. годишна субсидия от държавата.

Миналата седмица дори Върховният административен съд се произнесе, че месечните добавки за социална интеграция не може да се определят спрямо гарантирания минимален доход, а трябва да са според нуждите. Сега хората с увреждания имат право на интеграционни добавки от социалните служби - дребни суми за телефон, транспорт и още 5 вида, и сумата накуп е сериозна на фона на мизерните иначе плащания в социалната система. Това показва, че реформата е наложителна, дори закъсняла - отлагат я различни правителства от години. Въпросът е как да се направи така, че да не ощетява най-безпомощните.

Контрапредложенията

В момента социалното министерство подготвя два ключови закона - за личната помощ и социалните услуги. Точно в тях трябва да се разпише личната помощ, още повече че те трябва да са готови до края на годината. В закона за личната помощ се предвижда услугите да бъдат планирани въз основа на национална карта за тях според анализ на потребностите, който е по критерии, свързани с демографския профил на населението. Чрез картата ще бъде определен минимален пакет от социални услуги за всяка община и област.В Закона за социалните услуги ще бъдат определени случаите, в които хората ползват услугите без заплащане, т.е. изцяло за сметка на държавния бюджет, а в подзаконовата уредба ще бъдат регламентирани критерии за частично заплащане. Стойността на всяка една дейност ще бъде определена заедно с определянето на стандартите и размерите на финансирането. За да потуши войната между майките, социалният министър ще трябва да получи допълнителна подкрепа от държавата. Защото сам и със сегашните 169 млн. лв. няма да може да потуши конфликта.

Ако се търси наистина работещо решение, политиците трябва да изоставят преследването на рейтинга си чрез експлоатирането на тежките проблеми. Всяко едно от предложенията, независимо дали на майките, или на другите организации, ще е поредният провал, ако не бъдат приети редица други мерки - индивидуална оценка на потребностите и насочване на помощите, преквалификация и търсене от страна на държавата на добре платена работа, рехабилитация и лечение, инфраструктура за инвалиди и пр. Това са решения, които ще прекратят третирането на хората с увреждания като инвалиди. И могат да сложат край на войната на инвалиди срещу инвалиди на кого колко лева му сипват в канчето на мизерията.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо политиците развалиха пейзажа на 24 май

    Политици се наредиха преди професорите в празничното шествие на 24 май и ядосаха ректора на Софийския университет Анастас Герджиков, който определи поведението им като безобразно. Прав е ректорът - култура и духовност не се наливат насила. Да се изтъпанят най-отпред на шествието по случай най-българския, най-светлия,
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.