Кой не иска още едни 1 млрд. лв. в хазната

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6944560 www.24chasa.bg

Странно е вицепремиер да се обявява против закон за правила при горивата, след като сивият сектор е 30%

СЛЕДЕЙКИ дебатите около новия закон за горивата, човек може да остане с впечатлението, че държавата е силно разколебана в желанието си да вземе още един млрд. лв. годишно като приход в хазната.

А когато това колебание идва от вицепремиер, какъвто е Валери Симеонов, това впечатление става още по-силно. В понеделник Симеонов заяви, че законът за горивата бил лобистки, ако се приемел, щяло да има монопол на пазара, а темата със сивия сектор е “дъвка, с която се правят внушения на обществото”.

Само че тази дъвка идва от финансовото министерство и на неговия сайт са данните, че държавата губи над 1 млрд. лв. от въпросния сив сектор в горивата.

Изказванията на вицепремиера дойдоха след среща с т.нар. малки търговци на горива. А те през последните дни дават яростен отпор на предложения закон.

Въпросните дребни търговци на горива всъщност са милионери. Справка - финансовите отчети в Търговския регистър. Там се вижда, че познатите от протестите компании като “Интерспийд”, “Ойл трейд”, “Джи Ел ойл”, “Йони ойл”, “Елго”, “Транс ойл”, “Апид 2000”, “Евроинвест” имат приходи от 2 млн., та до 41 млн. лв. годишно.

А изискването към бензинджиите по новия закон е за 20 000 лв. капитал на фирмата, добро образование, 3 г. стаж в бранша и 20 хиляди лв. банкова гаранция. Тези неща струват не повече от 300-400 лв. И още 2-3 лв., за да бъде ламинирано удостоверението, че са вписани в регистъра.

Голяма част от протестиращите и сега имат капитал над 20 000 лв. Тоест единственото, което трябва да направят, е да влязат в регистъра на търговците на горива. А за това ще трябва да похарчат 300-400 лв. И не е сериозно да се твърди, че това ще ги доведе до фалит.

Тогава остава въпросът защо така яростно се обявяват против закона. Защото те точно това искат - да няма закон, а не да бъдат променени текстове в него. Вероятно защото им е по-изгодно да не са регистрирани и да имат бензиностанции по дворове и полянки, където трудно ще стъпи крак на проверяващ.

Останалите два акцизни бранша - цигари и алкохол, отдавна имат специални закони. И те обхващат цялата верига - от производителя през дистрибутора, та до търговеца на дребно със съответните изисквания към тях.

А горивата повече от 20 години са оставени на самоуправление. И резултатите са видни - при цигарите контрабандата бе свита до 6%, а при горивата е 30%. И повече от ясно е, че трябва закон, който да регламентира правилата в петролния бизнес. И с този 1 млрд., който сега се губи, може да се вдигнат пенсии, социални помощи или да се оправят пътищата. Че нали Валери Симеонов настояваше минималната пенсия да стане 300 лв. Ама с какви пари да се случи това, ако той е готов с лека ръка да подмине милиарди левове приходи за бюджета.

Действията на Симеонов през последните месеци поставят на изпитания и други приходи в бюджета. Защото идеите му за туризма, хазарта и други икономически сектори са повече от спорни. А бизнесът обича спокойствие, предвидимост и ясни правила. Ако ги няма, си тръгва. И тогава в бюджета съвсем не остават пари за пенсии, камо ли за такива по минимум 300 лв.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Щом има пропуск за цигарите, бързо да има и поправка

    Производството на нелегални цигари се оказа пропуснато от Наказателния кодекс.  Така - волно или неволно, заради тази дупка в българското законодателство държавата се е превърнала в нещо като стимулиращ фактор за производството и разпространението на контрабандни цигари. И се е стигнало дотам, че този бизнес да стане по-печеливш и от бизнеса с
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,