Кой не иска още едни 1 млрд. лв. в хазната

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6944560 www.24chasa.bg

Странно е вицепремиер да се обявява против закон за правила при горивата, след като сивият сектор е 30%

СЛЕДЕЙКИ дебатите около новия закон за горивата, човек може да остане с впечатлението, че държавата е силно разколебана в желанието си да вземе още един млрд. лв. годишно като приход в хазната.

А когато това колебание идва от вицепремиер, какъвто е Валери Симеонов, това впечатление става още по-силно. В понеделник Симеонов заяви, че законът за горивата бил лобистки, ако се приемел, щяло да има монопол на пазара, а темата със сивия сектор е “дъвка, с която се правят внушения на обществото”.

Само че тази дъвка идва от финансовото министерство и на неговия сайт са данните, че държавата губи над 1 млрд. лв. от въпросния сив сектор в горивата.

Изказванията на вицепремиера дойдоха след среща с т.нар. малки търговци на горива. А те през последните дни дават яростен отпор на предложения закон.

Въпросните дребни търговци на горива всъщност са милионери. Справка - финансовите отчети в Търговския регистър. Там се вижда, че познатите от протестите компании като “Интерспийд”, “Ойл трейд”, “Джи Ел ойл”, “Йони ойл”, “Елго”, “Транс ойл”, “Апид 2000”, “Евроинвест” имат приходи от 2 млн., та до 41 млн. лв. годишно.

А изискването към бензинджиите по новия закон е за 20 000 лв. капитал на фирмата, добро образование, 3 г. стаж в бранша и 20 хиляди лв. банкова гаранция. Тези неща струват не повече от 300-400 лв. И още 2-3 лв., за да бъде ламинирано удостоверението, че са вписани в регистъра.

Голяма част от протестиращите и сега имат капитал над 20 000 лв. Тоест единственото, което трябва да направят, е да влязат в регистъра на търговците на горива. А за това ще трябва да похарчат 300-400 лв. И не е сериозно да се твърди, че това ще ги доведе до фалит.

Тогава остава въпросът защо така яростно се обявяват против закона. Защото те точно това искат - да няма закон, а не да бъдат променени текстове в него. Вероятно защото им е по-изгодно да не са регистрирани и да имат бензиностанции по дворове и полянки, където трудно ще стъпи крак на проверяващ.

Останалите два акцизни бранша - цигари и алкохол, отдавна имат специални закони. И те обхващат цялата верига - от производителя през дистрибутора, та до търговеца на дребно със съответните изисквания към тях.

А горивата повече от 20 години са оставени на самоуправление. И резултатите са видни - при цигарите контрабандата бе свита до 6%, а при горивата е 30%. И повече от ясно е, че трябва закон, който да регламентира правилата в петролния бизнес. И с този 1 млрд., който сега се губи, може да се вдигнат пенсии, социални помощи или да се оправят пътищата. Че нали Валери Симеонов настояваше минималната пенсия да стане 300 лв. Ама с какви пари да се случи това, ако той е готов с лека ръка да подмине милиарди левове приходи за бюджета.

Действията на Симеонов през последните месеци поставят на изпитания и други приходи в бюджета. Защото идеите му за туризма, хазарта и други икономически сектори са повече от спорни. А бизнесът обича спокойствие, предвидимост и ясни правила. Ако ги няма, си тръгва. И тогава в бюджета съвсем не остават пари за пенсии, камо ли за такива по минимум 300 лв.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,