Данаил Кирилов: С повишението на таксите за дела пред ВАС ще ограничим вечния жалбоподател

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6947182 www.24chasa.bg
Данаил Кирилов

За дело за 10 млн. лв., с което се спъва общественият интерес с години, таксата досега беше 45 лв., казва шефът на правната комисия

- Г-н Кирилов, защо се увеличават таксите, които гражданите и фирмите ще плащат при касационното обжалване пред Върховния административен съд (ВАС)?

- Измененията, свързани с таксите, са една неособено съществена част. Промените в Административнопроцесуалния кодекс (АПК), които гласуваме в момента в пленарната зала и в правната комисия, са първите и съществени след приемането му преди повече от 10 г. Амбицията ни, а и тази на съдиите от ВАС и от другите административни съдилища, откъдето получихме много становища, беше

да направим

цялостна

ревизия и

актуализация на

администра-

тивния процес

Той има две големи части. Едната е производството по издаване на индивидуални административни актове, другата е тяхното обжалване и най-вече това пред съда.

По законопроекта работихме и в миналото Народно събрание, а през мандата на настоящия парламент го внесохме на 1 юни м.г., т.е. той е предмет на интензивна работа повече от година. Получихме и становищe на Пленума на ВАС. Във връзка с част от проблемите имаше и питане до Конституционния съд (КС), който постанови решение, което също бе съобразено изцяло при дебататите на второ четена в правната комисия.

Една от съществените линии на промяна в АПК е разпределението на подсъдността с оглед натовареността на административните съдилища. Както е добре известно, има сериозна диспропорция в две посоки. Първата бих я нарекъл регионална. Софийските административни съдилища са в пъти по-натоварени от тези извън столицата. Обяснимо е, защото голяма част от централните органи на власт са тук. Освен това по ред определения в множество специални закони се дава изрична компетентност на административен съд София-град и на ВАС. Те действат в ситуация на претоварване. Но ВАС е изключително натоварен и защото гледа дела, по които трябва да действа като първоинстанционен съд и да събира доказателства. “Разтоварването” му е свързано с касационното обжалване.

- Затова ли предложихте увеличаване на таксите?

- Една от мерките е актуализирането на държавните такси във връзка с подаването на касационна жалба.

Искам да подчертая, че тя не е жалба срещу административния акт, а за касационно обжалване. Т.е. вече са преминали следните производства - недоволният е могъл да обжалва пред административния орган. Обжалвал или не, той е останал недоволен и е обжалвал пред административния съд. Той от своя страна е събрал доказателствата, осъществил е спорното производство, постановил е съдебен акт. Въпреки него жалбоподателят е останал недоволен. В този случай, ако иска да ангажира най-последната инстанция, е логично да има сравнително, не бих казал увеличена, а актуална такса.

Направихме анализ на образуването на таксите и се оказа, че са осем пъти непропорционални с оглед изтеклото време. Те

10 г. не са

променяни

и наистина, макар и с намерение да бъдат символични, са абсолютно неадекватни спрямо разхода за съдебното производство, и то във ВАС. Той заседава в състав от трима съдии, а в някои случаи от петима.

- Касационната жалба винаги ли е пред ВАС?

- Да, няма как да бъде пред друг съд. Затова не смятаме, че увеличението от 15 на 50 или на 75 лв. е радикално.

Предвидили сме и особена защита на хората в затруднено положение, ако не могат да финансират съдебен процес, имат нужда от особен представител или предявяват техни права, които са под особена конституционна защита - осигурителни, здравноосигурителни, пенсионни. В тези случаи сме ги освободили от такса.

Ще добавя, че за първи път в нашето административно производство

такса наравно

с гражданите

дължи и

администрацията

Така че административният орган, ако иска да обжалва, ще плати таксата от 50, 75 или 90 лв.

- Заради по-високите такси ще намалеят ли обжалванията?

- Вероятно ще ограничат т.нар. дежурен жалбоподател. Имаме случаи, в които един човек, без да казвам злоупотребява с правото си, но притежава засилен интерес към внасяне на всякакви жалби. Има жалбоподатели, които месечно образуват по около 20 дела, а има и по-активни. Не че по-високата такса ще ги спре, но поне ще внесе известна пропорционалност между съдопроизводството.

Нали разбирате, че

с 15 или 50 лв.

не се покриват

никакви

разходи,

дори тези за съобщаване и призоваване, да не говорим за разходите за работното време на деловодителите, на служителите, или времето на върховните съдии, които трябва да изследват казуса и да напишат мотивиран акт.

- Защо някои такси се определят от материалния интерес по казуса?

- Това са изключително малко случаи, но и при тях имаме граница - до 5 млн. лв. лимитът е 1700 лв. Но представете си, ако аз или вие обжалваме обществена поръчка на първа инстанция пред ВАС за 4 млн. лв., разбира се, че трябва да заявим готовност да поемем отговорността, че с обжалването забавяме държавния и обществения интерес с година. Знаете, че при обществените поръчки участниците доказват способност да я изпълнят, т.е. за тях 1700 лв. не е съществен разход. Това вероятно е заплатата на служител във фирмата на такъв кандидат.

- Досега колко се плащаше при обжалването на обществена поръчка?

- 15 лв. за граждани и 45 лв. за юридически лица.

- А при дело за 10 млн. лв.?

- Пак същата, а имаше и такива, които дори не внасяха тези 45 лв., но спираха поръчки за милиони и просто използваха задължението съдът да се произнесе, което отнема време. Защото, макар и да е нередовна жалбата, съдът трябва с определение да прекрати производството.

Тези спекулации ние ги ограничихме с изменение в Закона за обществените поръчки. Поискали сме жалбата да бъде мотивирана, конкретна, да не е бланкетна, изисква се и доказване на интереса от обжалването.

- Предвидили сте освобождаване от такса, но не е ли сложна процедурата?

-Тя е аналогична на освобождаването от такса в общото гражданско производство. При всички положения съдът, за да освободи някого от нея, трябва да има доказателство. Дали ще е с удостоверение за липса на доход, дали ще е с друг документ от социалното осигуряване, е въпрос на преценка. Според мен не е сложно и процедурата се е доказала в общото ни гражданско производство.

Смятам, че е вид специална защита, за да няма преграждане до достъпа до правосъдие, тоест гарантираме достъпа до него на всички.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Политики срещу лошата демография, не само приказки

    Населението на България може да падне под 6 млн. през 2040 г. Печалният извод e на екип от Института за изследване на населението и човека при БАН. Тенденцията обаче не е от вчера и далеч не е само българска - населението на цяла Европа застарява. Да, повод е за черногледство, но то няма да реши проблема.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,