Чиновникът от средния ешелон - хем невидим, хем силен

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6957921 www.24chasa.bg

Това е единият проблем в образованието, другият е липсващо поколение учители

Коментарът на Борислав Зюмбюлев “Масова лоботомия или организиран саботаж на рептилите” предизвика огромен интерес.

Той поставя въпроса дали грешките при изпитите за гимназиите не са организиран саботаж на образователната номенклатура. Министър Красимир Вълчев има шанс да се пребори, да действа твърдо и да изчисти средното образование от чиновниците, отговорни за грешките.

Втора тема от коментара на Борислав Зюмбюлев: “Никой няма нужда от елитни училища, в които се влиза трудно. Народът има нужда от високо качество навсякъде. И независимо къде учиш - в Лясковец или в София, независимо какви са парите и амбициите на родителите, всяко дете трябва да получава равен достъп до знание. Даже ще е по-добре да изчезнат изпитите за гимназии, а да е валиден само географският принцип, както е при първи клас. А всички гимназии да станат хибриди между езикови и математически или техникуми.

Всяко дете да получава висококачествена подготовка по език и математика и така да е подготвено за предизвикателствата на новото време, без да страда, че не е успяло да зазубри всичките частни уроци и да влезе в гимназия, която гарантира прием в университет.”

Как да подобрим образованието, е тема на страниците на “24 часа” от много години. Може би системата има нужда от по-голямо участие на родителите. По всички тези въпроси започнахме дискусия, вижте днес тезите на Юрий Проданов.

Все си мисля, че невидимият и неизменен проблем на българското образование е етимологичен. Нека да помислим – на запад от нашите географски ширини понятието ясно и кратко определя ролята и същността на процеса. Терминът education идва от латинското

duco, означаващо

мисля, но и

твърде близко

с duce – водач

С други думи образованието е процес на извеждане на детето и младия човек от лабиринта на заблудите и незнанието с мисъл и обмисляне (e duco). И дело. В самото понятие се усеща движението и целта.

Виж, при нас нещата са по източно и по славянски съзерцателни – формираш представи и образи, тоест образоваш. Усещате ли присъщата статичност? Ако трябваше да определим нашата днешна образователна система с езика на Запада, трябваше да я наречем

имаджинариум

И май щяхме да бъдем точни в определението – особено за днес. А любопитна подробност в цялата тази история, е, че във вековното си съществуване министерството по традиция е било свързвано с термина “просвета”. Министерство на образованието то става едва след 1991 г. и се започва една…

Една от милите и вълнуващи, но и опасно подвеждащи заблуди от миналото на българското образование е, че Възраждането е едва ли не връх в националната ни устременост към знание и просвета – и като желание, и като резултати. В главата на българина сантименталната картинка от романа “Под игото” и годишният изпит с участието на Рада Госпожина и Бойчо Огнянов е жива картина на предосвобожденските ни училищни успехи.

Истината е друга. След 1878 г. трябва да се създава държава с

едва 3 процента

(!) образовано

население

Сещайте се как се рекрутира държавна администрация и чиновнически апарат при подобен рехав избор! Както се казва, калинките не са от вчера, а са си българска държавнотворческа традиция още от началото на новата ни история.

И така, с етимологична обеца на ухото и без излишни сантименти в исторически аспект, един поглед към съвременното българско училище веднага ще ни покаже същността на основния проблем. И той е в ключовата роля и властовия ресурс на образователната администрация и образователните експерти от втория ешелон на властта.

Като за начало да припомним силата, която им даде и все още дава дълголетната одисея с вариантите за избор на учебници. С риск да бъда обвинен в тоталитарен догматизъм ще продължавам да твърдя, че

в триъгълника

учебник - учител

- ученик

вариативен трябва да бъде не учебникът, а учителят.

Еднаквият за всички ученици учебник е гаранция за общия образователен стандарт, който навсякъде е фундамент на образователната система от XVI век досега.

 Виж, оттук нататък добрият, знаещ, финансово мотивиран и вдъхновен учител може да направи от този обикновен и разбираем учебник Книга на Книгите. Но не би! В историята с учебниците финансово мотивирани и вдъхновени бяха издателства, творчески колективи и образователни чиновници. Резултатът – шарени и тежки “тухли” с различен размер, предлагани в изобилие на вторичния книжен пазар.

Историята с учебниците отново е повод да се припомни баналната истина, че в системата на образованието най-важен е учителят. Добрият и мотивиран учител. В последните десет години материалната база на училищата съществено се подобри. Поне що се отнася до енергийна ефективност на сградите, ремонт на покривни конструкции, нови кабинети, съвременни спортни зали.

Едва при действащия в момента образователен министър започна

по-сериозно инвестиране

и в учителите,

и то не само с повишаването на началната и средната учителска заплата. Логично – министърът е финансист и не само. Вероятно той е напълно наясно, че учителят е уникално съчетание на постоянен и променлив капитал – икономически феномен.

От една страна, той (учителят) е с продължителна или достатъчно продължителна физическа трайност, но от друга, учителят всекидневно е потопен и участващ в процеса на образователното “производство”.

Тези действия на последователна финансова ангажираност идват сега. Но в училищата вече липсва поколение от учители във възраст, съчетаваща богат практически опит и добра физическа кондиция.

Привличането на качествени учители прави едно училище различно от другите и привлича вниманието – първо на родителите.

Елитно е

училището,

в което директорът е успял да привлече способни учители и да създаде ангажирана местна общност. Ако има поне една напълно реална и неизкривена от сантименти поука от времето на Възраждането, то тя е именно тази. Какви учители може да намерим и назначим на работа в нашето училище? Може ли едно училище в малък български град да бъде елитно? Може! Ако градът е Казанлък, а един от учителите в училището се казва Теодосий Теодосиев.

Тънкият момент в този

привидно лесен

за решаване казус

идва от очаквана посока. Как се назначават и какви са директорите в българските училища? Каква е ролята при техния избор на регионалните инспекторати в тяхната скрита свързаност с политическата конюнктура? Получава ли се така, че средното ниво в образователната администрация на практика има решаваща роля в случващото се и най-вече в неслучващото се в родното образование? И като стана дума за тънък момент, как веднага да не се сетим за поговорката, че дето е тънко, там се къса.

И за да не се къса – по-добре да се реже…

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,