100% да се вдигне екотаксата, автопаркът няма да се обнови

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6959387 www.24chasa.bg

Сега леко ще поскъпнат единствено големите ванове за бизнес, автобусите и камионите

Правителството взе решение да промени наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, или т.нар. екотакса, за автомобилите, като за най-масовите в България, тези над 10-годишна възраст, тя се вдига с 13 процента. По този начин политиците считат, че поне малко ще се промени все по-застаряващият ни автопарк. Това няма как да стане, защото промените с екотаксите са повече от символични. Няма да стане, дори и да се вдигнат със 100 процента.

След промените на наредбата, ако внесете от чужбина примерно един от най-масовите употребявани модели у нас - Volkswagen Golf, при първоначалната му регистрация ще трябва да платите 291 лв., а не 260 лв., както бе досега, т.е. с 30 лева отгоре, което е нищо и няма да се отрази въобще на крайната цена на употребявания автомобил. Ако екотаксата се вдигне със 100 процента, или с 260 лева, колите нов внос на над 10 години може леко да поскъпнат, но това също няма да се отрази съществено на пазара. Сега средната цена на Volkswagen Golf на 10-ина години е около 7000 лева и ако хипотетично екотаксата е 260 лв., цената на такова возило няма драстично да се покачи и

Собствениците на електромобили ще спестят едва 102 лева (при минимална цена на нов автомобил на ток от 60-65 хиляди лева). СНИМКИ: “24 ЧАСА”

няма да откаже

потенциалния

купувач от нея

Освен това посочените примери важат само за току-що внесен автомобил от Европа, на който трябва задължително да сложите български номера. Ако купите вече регистрирана у нас кола, не дължите никаква екотакса.

Екотаксата за новите автомобили ще бъде намалена с 10% и да стане 125 лева и също няма да се отрази на крайната цена.

За леките и лекотоварните автомобили на до 5 години сумата остава без промяна - 194 лева. За моторните превозни над 5 години увеличението на екотаксата ще е между 12 и 13% в зависимост от възрастта, а

сумите ще

варират между

290 и 310 лева

За новите хибридни автомобили таксата се намалява с около 20% до 100 лева, за тези до 5 г. остава без промяна (170 лева), а за по-старите се увеличава с 12%.

Всъщност голямата промяна е за бизнеса и по-точно за моторни превозни средства за превоз на повече от 8 пътници и на товари над 3,5 тона, които до момента бяха освободени от екотаксата. За нов ван ще се плаща 625 лева, до 5 години 970 лева, над 5 или 10 години съответно 1450 и 1550 лв. При тежките камиони и автобуси екотаксата за нови машини ще е 938 лв., до 5 години - 1455 лв., а за над 5 и 10 години сумите скачат съответно на 2175 и 2325 лева.

Има начини постепенно да се обнови и нашият автопарк, но те са свързани с непопулярни мерки от страна на политиците. Една от тях е забрана за достъп на цапащите въздуха возила - първо в по-големите градове. Трябва да има и директна финансова помощ от страна на държавата, за да се насърчи българинът да купува по-нови коли, които не са по джоба на поне 90% от хората у нас.

Така например рyмънцитe получават 1400 eвpo, aкo имaт кoлa, пo-cтapa oт 8 гoдини и ce oткaжaт oт нeя зa cмeткa нa пo-нoвa и eкoлoгичнa.

Зaкупилитe нoв eлeктpичecки aвтoмoбил пък пoлyчaват oкoлo 10 000 eвpo, a избpaлитe xибpид - още 1000 eвpo. Законопроект пък предвижда употребяваните возила, внесени от чужбина, да бъдат продавани само от фирми, а физическите лица ще могат да купуват такъв автомобил само веднъж на две години. По такъв начин властите в Румъния ще се опитат да спрат търгуването на коли втора ръка, без да се плащат налози.

Другият начин е да се вдигнат драстично данъците на употребяваните автомобили над 10 години, които са далеч от екостандартите, а налозите на возилата до 5 г. да станат символични.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Щом има пропуск за цигарите, бързо да има и поправка

    Производството на нелегални цигари се оказа пропуснато от Наказателния кодекс.  Така - волно или неволно, заради тази дупка в българското законодателство държавата се е превърнала в нещо като стимулиращ фактор за производството и разпространението на контрабандни цигари. И се е стигнало дотам, че този бизнес да стане по-печеливш и от бизнеса с
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,