Хасан Улусой: Ситуацията в региона наложи Турция да стане президентска република

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6965313 www.24chasa.bg
Д-р Хасан Улусой е посланик на Турция в България от 21 ноември 2017 г. Преди това (2012 – 2014) е бил посланик в Ниамей, Нигер. Роден е на 15 септември 1966 г. в Гьореле/Гиресун. Завършил е Факултета по политически науки на Истанбулския университет и е защитил докторантура в Близкоизточния технически университет. Служил е в дипломатически мисии на Турция в Нигерия, Иран и Швейцария, бил е и зам.-постоянен представител в ПП на Съвета на Европа в Страсбург. СНИМКА: Румяна Тонeва

В България имаше коментари, че с промяната се отива към едноличен режим, но фактите говорят друго, а целта е по-ефективно и бързо управление, казва турският посланик в София

- Г-н посланик, виждате ли знак за българо-турските отношения във факта, че президентът Радев бе на инагурацията на президента Ердоган? Миналата година от турска страна се смяташе, че "изявленията на българския президент по отношение на Турция не показват желание за конструктивен диалог".

- Сигурно знаете, че президентът Радев изпрати писмени поздравления към президента Ердоган веднага след избирането му, с което по сърдечен начин му честити победата и изрази желанието си да се срещнат в близките дни. След това от турска страна бяха отправени покани за официалното встъпване в длъжност и на церемонията присъстваха държавни и правителствени ръководители от близо 50 страни. Двамата президенти разговаряха и по време на срещата на върха на НАТО.

Това е съвсем естествено и нормално за две съюзнически и приятелски страни, които са и съседки. И у нас, и у вас културата на добросъседство е много важна. Когато сте съседи, неизбежно се научавате да живеете съвместно. Пътят към доброто съжителство минава през взаимното опознаване и разбирателство. Това по естествен начин изисква и наличието на диалог.

Надявам се скоро

да има и визита

на високо равнище,

каквато в България не е имало от дълго време. Без диалог всеки живее в своите реалности, а чрез диалог има възможност да се създават общи разбирания, възприятия и решения.

Нашите две страни имат и още едно предимство – сънародниците. На Балканите почти всяка страна има свои сънародници в съседките си. България, доколкото ми е известно, има сънародници във всички съседни страни. Ние също имаме в съседните ни България и Гърция. Във времето, в което живеем, това е богатство. Така е в глобалния свят – тези, които говорят езика на съседите, са ценност.

Ако вземем за пример икономическите отношения и инвестициите, естествено е тези турски инвеститори, идващи в България, да

наемат български

граждани, които

знаят и турски,

защото това ще улесни тяхната дейност. Същото важи и за българските фирми, които работят в Турция.

Дори само затова тези хора са богатство. Когато са добре обучени и квалифицирани, те ще бъдат наемани по-лесно на работа и ще имат принос към икономиките на двете страни.

Ако погледнем цялата картина, ще видим, че няма причина отношенията на двете страни да не се развиват все по-добре. И в този смисъл посещението на президента Радев в Анкара бе важно и значимо.

- Анализирайки резултатите от последните избори, не смятате ли, че турското общество върви към едно драматично разделение? Въобще какви изводи правите след този вот?

- Обяснявам си интерпретацията в първата част на въпроса с емоционални или политически мотиви. Естествено, че не споделям това мнение. Но като дипломат ще говоря с конкретни факти. Не мисля, че има драматично разделение. Изборната активност бе много висока - 86,5%, особено ако трябва да я съпоставим с изборите в други страни. 50 милиона души имат валидни гласове. В един ден гласа си дадоха хора, които са

7 пъти колкото

цялото население

на България.

Президентът бе избран с 52,6% от гласовете, увеличавайки подкрепата си с 5 млн. гласа, в сравнение с предходните президентски избори. А на парламентарните избори партията на президента, заедно с коалицията получи около 54%. Още в изборната вечер най-близкият по резултат негов конкурент направи изявление, призна изборните резултати и поздрави президента.

В сравнение с предишни години резултатите бяха оспорвани от много по-малко на брой партии, а международните наблюдатели, включително и тези от ОССЕ, в докладите си нямаха критики относно крайния резултат.

Навсякъде изборите се печелят с обикновено мнозинство. Даже в някои страни от ЕС партии печелят мнозинство в парламента, въпреки че са получили по-малко от 50%. В съвременните избирателни системи не е нужно квалифицирано мнозинство, за да се печелят избори.

На последните парламентарни избори в България управляващата партия спечели с малко, но не смятам, че може да се говори за драматично разделение в българското общество. Това са избори – някои печелят, други губят. Важното е всички партии да работят за благото на своята страна.

- Каква ще е Турция при новата система на управление? Може ли да се каже, че турският президент ще има повече правомощия от френския или американския например?

- За съжаление, както в много други страни, така и в България имаше коментари, че с тази промяна се отива към едноличен режим. Като дипломат отново ще призова да се обърнем към фактите. А те са съществени и доказват несъстоятелността на твърденията, че при новата система на управление всички власти ще бъдат събрани в едно, а парламентът ще бъде лишен от правомощия.

Първо, президентът има право да издава укази само по въпроси, свързани с изпълнителната власт, а не по въпроси от сферата на основните права и свободи. Ако президентът издаде указ по въпрос, който е уреден със закон, приет от парламента, тогава за меродавен се смята законът.

- А ако в указа на президента има разпоредби, които са различни от закона?

- При наличие на различни разпоредби в указа, издаден от президента и законите, приети от парламента, тогава се прилагат разпоредбите на закона. Вече само народните представители имат право да предлагат закони, докато по-рано изпълнителната власт, тоест правителството, също можеше да внася законопроекти.

При старата система, ако президентът разпусне парламента и обяви избори, той не се явява на тях. Сега

при такава ситуация 

автоматично се провеждат

и президентски избори.

По този начин и мандатът на президента се смята за приключил. Сега, ако пожелае, парламентът може да вземе решение за повторно провеждане на изборите. Това е възможно с гласовете на 3/5 от депутатите. При това положение се провеждат и нови президентски избори.

Преди парламентът не можеше да взема решение за повторно провеждане на парламентарни избори.

- Може ли президентът да бъде съден?

- При старата система президентът можеше да бъде съден единствено по обвинение за държавна измяна. И такова решение за съдебен процес можеше да бъде прието с 3/4 от гласовете на депутатите. При новата система президентът ще може да бъде съден по всякакви обвинения, а необходимият брой депутатски гласове за това се свежда до 2/3 от членовете на парламента.

- Какво наложи Турция да стане президентска република?

- Това е вид форма на управление, а не смяна на режима. Като погледнем проблемните региони на света, вие също сте близо, но ние сме твърде близко до тях. Живеем в свят, заобиколен от проблеми и трудности, ситуацията налага спешно да се вземат решения. Това е целта – по-бързо и по-ефективно управление.

- Справи ли се Турция с всички последствия от опита за преврат на 15 юли 2016 г.?

- Когато говорим за датата 15 юли 2016 г., тук най-важният аспект е, че Фетулах Гюлен е лидер на нелегалната организация ФЕТО. В онази нощ терористите пучисти извършиха брутален опит да свалят от власт правителството и президента на Турция. Те

дори посегнаха

на живота

на президента

в опита си да разрушат демократичния и конституционен ред в страната. Това коварно начинание, насочено срещу демокрацията, правовата държава и основните права и свободи на нашия народ, бе предотвратено благодарение на решимостта и геройската съпротива на турския народ и държава. Впоследствие бяха предприети всякакви законови мерки срещу тези врагове на демокрацията.

- Ефективни ли бяха тези действия?

- След всички предприети действия, включително и съдебните решения, издадени срещу ФЕТО, бе постигнат съществен напредък. Стана ясно, че тази структура е обезсилена и в най-скоро време ще преодолеем всичко, свързано с нея. Всички тези мерки са съгласно законите на страната и поетите международни ангажименти.

Винаги е бил съблюдаван

балансът между

сигурността

и свободата.

От самото начало на този процес сме в сътрудничество със Съвета на Европа, като страна учредител, и затова действаме, съблюдавайки Европейската конвенция за правата на човека и решенията на Европейския съд за правата на човека.

- Но има хора, които смятат, че правата им са нарушени.

- В Турция съществува комисия, която разглежда решенията, взети на базата на укази, имащи силата на закон по време на извънредното положение. Хората, които смятат, че правата им са нарушени, могат да подават жалби в комисията. Европейският съд за правата на човека призна тази комисия за ефективно вътрешноправно средство за защита.

- Борбата с ФЕТО продължава и в президентската република?

- След преминаване на Турция към президентска форма на управление смятаме, че процесът на борба срещу ФЕТО също ще бъде по-ефективен. ФЕТО е заплаха не само за Турция, но и за всички страни, в които техните членове и помагачи развиват дейност. Например там, където имат училища – промиват мозъците на учениците. В резултат на това

младежите, чиито

мозъци са били промити,

представляват заплаха

за страните, в които пребивават и чиито граждани са.

Към настоящия момент възможностите за действие на елементите на ФЕТО в чужди държави постепенно се ограничават. Подобни движения са заплаха за общоевропейските ценности. Затова изразяваме желание да си сътрудничим по това направление с приятелските и съюзнически страни и благодарим на всички, които ни подкрепиха в борбата с тази коварна организация. С България имаме добро сътрудничество по този въпрос.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Когато партийните кавги изместят смисления дебат

    България, оказа се, е сложила прът в колелата на Истанбулската конвенция на европейско равнище. Защото, когато една от държавите изрази несъгласие и няма единодушие, няма как ЕС да прилага конвенцията. Все пак различни държави, които вече са я ратифицирали, могат да си я прилагат.  Така че не бива да се правят трагедии - около Истанбулската
  • Колко струва човешкият живот

    Трябва методика за определяне на имуществените вреди и издръжката на децата на загиналия да е гарантирана МАКСИМАЛЕН размер за неимуществени вреди е добре да има само ако се създаде методика за определяне на имуществените вреди и застрахователят да ги покрива до определен размер, гарантиращ издръжката на децата на загиналия.