Заслужава ли си да караш кола в София?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6977669 www.24chasa.bg

Все повече градове въвеждат

такси за влизане в центъра

Напоследък все повече хора си задават този въпрос. Причините са доста ясни. Задръстванията в пиковите часове правят придвижването изключително бавно. В тези часове в центъра колите се движат средно с 9 км в час – не много по-бързо от пешеходец.

Метрото осигурява много по-бързо придвижване на близо 340 хил. човека дневно. С изграждането на трети лъч ползването на метрото се очаква да се увеличи на 470 хил. заради комбинираното ползване на трите линии. При добре изградена инфраструктура и паркинги, свързани с метрото, ползвателите му ще нараснат на над половин милион. Средната скорост на влаковете в метрото е 40 км в час, а разстоянията са много по-кратки, докато

средната скорост

на колите, и то

извън центъра, е

28 км в час

Над 50 000 коли се ползват на ден по-малко заради метрото. С построяването на третия лъч на метрото още над 20 000 коли ще спрат да се движат.

Градският транспорт стана значително по-комфортен през последните 15 г. Поради разширяването на синята и зелената зона за паркиране разходите по автомобила се увеличават значително. А тези зони ще се разширяват все повече.

Над 93% от времето автомобилът не се използва. Той се обезценява и освен това е източник на сериозни текущи харчове – за гориво, масло, течност за чистачки, филтри, ремонти, резервни части, място за паркиране, за гаражи, застраховки, измиване и още съпътстващи разходи. Автомобилите са едни от най-големите разходи средно за едно семейство. С тези пари би могло да се отиде на няколко хубави пътувания по света. Ако карате средно прилична кола и се грижите за нея, реалните разходи ще бъдат 2 лв. на километър.

В централната част на София има нелоши велоалеи и пътуващите с колела се увеличават. В цивилизовани държави като Дания и Холандия пътуващите с велосипед в града превишават пътуващите с коли.

В София вече са в употреба малките електрически коли за споделено пътуване (услугата Spark). Те се използват през по-голямата част от деня, заемат малко място и не замърсяват. Специалистите оценяват, че една такава кола реално замества 8-9 частни коли (според Световната банка замества 12 коли). Предвижда се броят им постоянно да расте.

Бъдещето на всеки град е да се нагажда към пешеходци, велосипедисти, метро и незамърсяващ градски транспорт. Все повече градове въвеждат такси за ползване на централните части от автомобили. София няма как да не последва този пример. Ако наистина София се грижи на първо място да има широки и удобни тротоари, на които да не паркират коли, мнозина автомобилисти ще се замислят дали да ползват колите си.

Неминуемо ще се увеличават

таксите за стари коли.

В Лондон собствениците на колите, произведени преди 2005 г., ще плащат 11,50 паунда на ден. Все по-малко граждани на големите градове притежават коли. Само 20% от жителите на Ню Йорк притежават автомобили. Голямата част си наемат такива за уикендите, и то само когато им трябват.

За съжаление, всичките тези причини не водят до намаляване на броя на движещите се автомобили. Между 2010 и 2016 г. пътуванията с градския транспорт, но без метрото, са намалели с над 15%. Метрото е увеличило с над 60% пътниците си за същия период, но като цяло пътуващите с обществен транспорт са намалели с над 30 млн. пътувания на годишна база. А

броят на колите

в София

стремглаво

расте

Регистрират се 5 пъти повече автомобили, отколкото се дерегистрират. Вече над 60% от жителите на София притежават автомобили. По-малко, отколкото примерно в Истанбул, но доста повече от добрите за живеене градове в Европа, където процентът е около 40.

Факт е, че София все още не е прекомерно голяма и дори при задръствания се стига за 30-40 мин дори от по-отдалечените квартали. Не е така в големите столици на бившите соцстрани и в големите мегаполиси като Лондон и Ню Йорк. А и разширяването на околовръстното шосе на София и направата на надлези на възлови пътища облекчиха придвижването от един по-краен район към друг. Като цяло се подобри и придвижването в София след последните строителни решения, въпреки че някои от задръстванията просто се изместиха.

Много хора предпочитат комфорта на колата – да не се блъскат с други хора, а през зимата избягват и грипни зарази, могат да си слушат музика, да говорят по монтирано в колата телефонно устройство. Воденето и вземането на децата от училище все още е по-лесно с кола, особено когато училището е отдалечено от местоживеенето.

Изводът е, че трябва да се предприемат още мерки, за да може пешеходците, велосипедистите и ползващите обществения транспорт да вземат приоритет в София.

Една от несложните мерки е да се изиска поне за определен период от време всяка новопостроена сграда да има по две паркоместа на жилище. Следва да се построят много повече подземни паркинги. Синята и зелената зона следва да се разширят – това е в интерес на всички, включително и на автомобилистите, които са в непрекъснат конфликт за паркиране на невключените в зоните места. И в градовете следва да се въведе принципът, че годишната такса за ползване на пътищата и в града, и извън града, трябва да се изчислява на база на изминатите километри – така ще е и по-честно – който ползва – той и плаща.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,