Двете трасета на магистралата да се разделят и преместят на 150 м всяко от римското селище, предлага архитект
Част от античното селище от римско време Скаптопара, открито по време на строежа на магистрала “Струма” край с. Покровник, Благоевградско, може да бъде запазена на същото място, а друга - преместена. Двете най-атрактивни сгради - римска гробница и малка църква може да бъдат пренесени камък по камък на няколко метра встрани, за да излязат от трасето на магистралата, предложи в интервю за “24 часа” доц. Николай Овчаров, съветник на министъра на културата Боил Банов. Банята остава извън магистралата и ще си остане на същото място. Археологът увери, че е честа практика по света да се преместват части от такива обекти. Според доц. Овчаров по този начин магистрала “Струма”, чийто строеж бе спрян от премиера Бойко Борисов през май заради находката, няма да се премества и ще мине в периферията на селището. То е от III-V в. В него са намерени и над 2000 монети, глинени съдове, накити.
Проектотрасето, което минава върху разкритата археология, породи конфликти между жителите на Благоевград, общинското ръководство, археолозите и АПИ.
Имаше идея то да се запази, археологията да се заобиколи, а около него да се развие цялата инфраструктура. Говореше се също за изграждане на подпорна стена, благодарение на която да се съхранят 80% от разкопките.
Има ли други компромисни варианти? Идея предлага арх. Веселин Дуковски, член на Управителния съвет на Съюза на архитектите в България, бивш главен архитект на град Банкя, член на общински и браншови експертни съвети, с богат проектантски, общински и ръководен опит.
Според него
преместването
на находките
ще струва пари
Ново трасе край река Струма също би погълнало големи суми, а има и рискове от наводнения. “Да, предлага се компромисно решение, но в идеите дотук се омаловажават или се преекспонират евентуалните ползи и вреди”, казва архитектът.
Той предлага в участъка, където се намират археологическите разкопки, пътните платна в двете посоки да се отдръпнат в източна и западна посока, като заобикалят една кръгова пътна конструкция с концентрични платна за кръгово движение с приблизителен диаметър 330 м. По думите му в двете посоки север-юг и юг-север профилите за автомагистрала с транзитно преминаване се запазват с максималната скорост до 100 км/ч.
Вътрешният кръг с диаметър 300 м е предназначен за паркиране на автобуси и коли, обясни архитектът. А кръгът с диаметър 280 м е обслужващ и осигурява непрекъснато кръгово движение с максимална скорост 15 км/ч. Най-вътрешният кръг е предназначен за леки коли, джипове, туристически автобуси за разглеждане на археологията отвисоко. Тук максималната скорост е 5 км/ч. В средата на този цилиндричен отвор се експонират разкопките, обясни архитектът.
От двете страни на тази пътна конфигурация би могло да се разположат елементите на един бъдещ мегацентър “Скаптопара”. Според Дуковски неговият потенциал е богат и разнообразен и
ще породи
реален
инвеститорски
интерес “Примерното съдържание, без да е изчерпателно, е да има търговски площи за магазини и павилиони в целия спектър, места за бързо хранене, битово обслужване, банкови и застрахователни офиси, медицинска помощ, автосервизни услуги, информационни центрове, мотел, развлекателни и хазартни игри, мобилни оператори, места и съоръжения за всички видове рекламна дейност, постове на МВР и магистралната полиция, охранителната полиция, пътен контрол, ДАИ, наблюдателни панорамни площадки, информационни центрове и музейни експозиции и информационно-познавателни секции”, обясни той.
Достъпът до археологическите находки и допълнителните вътрешни експозиционни площи е възможен по най-различни начини и архитектурни решения. Например обслужването на туристите може да се осъществява по време на обиколките в най-вътрешния ринг с коли и автобуси, придружени с обяснения на екскурзоводи по безжичен път.
Финансирането и обезщетяването на собствениците на засегнатите земи може да се осъществи и с
дялово участие
в предвиждания
мегацентър
Също така дяловото участие на държавата и общината може значително да увеличи приходите им в бюджета. Всичко това е начин да се осигурят и нови работни места за местното население, убеден е архитектът.
Според него сериозно обсъждане на идеята за построяване на мегацентър с общинските власти и големия бизнес би потушило напрежението между общинска власт, местни жители, археолози, АПИ, еколози.
Работното име на обекта е “Мегацентър “Скаптопара” със слоган “Идва от миналото, за да живее в бъдещето”. Архитектът се надява идеята му да породи дискусия, в която специалисти и граждани да споделят свои виждания, препоръки, мнения, независимо дали подкрепят, или отхвърлят предложенията досега.
Протестиращи: Има ли местене, ще водим дело
АНТОАНЕТА МАСКРЪЧКА
“Надяваме се правителството да не приеме варианта с преместването на част от селището Скаптопара. Така ще се наруши целостта на обекта. В сервитута на магистралата такова преместване е забранено, а наоколо са частни земи. Къде ще ги местят?”, коментира един от инициаторите на протестите в защита на селището Кирил Атанасов.
Той се закани, ако това стане, да заведе дело в административния съд и да пусне жалба до Европейската комисия, защото се нарушавали ЗУТ, Законът за опазване на околната среда, Законът за културното наследство и Европейската конвенция за опазване на паметниците на културата.
Археолозите обаче нямат категорични доказателства, че е открит Скаптопара. Смятат, че е друго малко село.
Мнозина сред благоевградчани са на мнение, че строежът на магистралата не бива да се бави, а преместването на част от обекта не пречи да се оформи като туристическа атракция.