Левият мигач (не) ви гарантира безсмъртие

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6988515 www.24chasa.bg

Така нареченото италианско

изпреварване вече трябва

да се нарича българско

Българският шофьор може да е всякакъв, но едно не може да му се отрече - иновативен е.

Той не е някакъв скучен буквояд, който спазва закона от “а” до “я”. Напротив - готов е винаги да прилага творчески всякакви правилници и закони, така че той да е върхът. Последна иновация на този тип шофьори е “законът за левия мигач”.

Ако още не сте го забелязали, докато пътувате, той според въпросните новатори им осигурява пълно и безпрекословно предимство. Дадат ли ляв мигач, това означава, че те могат да се включат веднага в движението, да тръгнат да изпреварват, без да погледнат има ли друга изпреварваща кола, дали тя няма да ги отнесе или удари... И въобще какво има да му мислят, да си правят сметката останалите.

Тази своеобразна бабаитщина на пътя изповядва мантрата:

“Длъжен си да

ме пазиш, ти си отзад,

ти ще си виновен!”

Който кара интензивно по пътищата, със сигурност е забелязал новия тренд на пътя.

Напоследък все по-често виждам безразсъдно “смели” шофьори, които разчитат на левия мигач като на Господ. Пускат мигача и без да чакат дори секунда-две, се шмугват да изпреварват. Глаголът “шмугвам се” тук е особено точен. Защото въпросните любители на “закона за левия мигач” не изчакват, те буквално се вклиняват между две коли, разчитат, че сигналът с мигача им дава някакво космическо предимство пред всички останали леваци на пътя.

Какво е левият мигач? Ами най-просто казано - сигнал, че имате намерение да изпреварите или да се включите в движението. А щом е сигнал, това означава, че трябва да дадете достатъчно време на водачите пред и зад вас да го възприемат и да реагират така, че да не се създава критична ситуация за хората на пътя. Даже и в закона го пише, ама кой днес в България чете законите!

По-модерните любители на левия мигач очевидно смятат, че щом са го подали, това

тутакси и автоматично

им разчиства пътя от

всякакви други навлеци,

и че те, навлеците, са длъжни да набиват спирачки, да правят всякакви сложни и странни маневри, но да им осигурят въпросното предимство и точка!

В началото наблюдавахме явлението “ляв мигач” главно в големите градове - например в София и Пловдив, особено при големи задръствания. Първоначално останах с впечатление, че въпросното действие го практикуват главно млади фабрично руси същества, които по природа първо действат, после мислят, ако въобще познават второто като мозъчна дейност...

После забелязах, че възрастта започва да се вдига, дори хора на по 40, 50 и повече години правят същото. Както и да е, казвах си, в градска среда дори

и да се ударят две-три

коли, щетите ще са главно

по ламарини, брони,

фарове и двигатели, рядко от подобно използване на левия мигач ще се стигне до жерти.

Напоследък обаче и по магистралите тенденцията е същата. Подават мигач и без да им трепне окото, се шмугват в крайната лява лента пред кола, която вече е набрала висока скорост, защото изпреварва.

Не поглеждат, нито забелязват, че зад тях в лявата скоростна лента на магистралата зад него вече изпреварва колона от коли със съответната висока скорост - често много над разрешените 130 километра.

Някога на това му се казваше италианско изпреварване (рязко изнасяне вляво с минимална дистанция от предния автомобил), но то съвсем не изключваше да се огледаш и да осигуриш предимството на колата, която вече е започнала да изпреварва. Сега

очевидно италианското

изпреварване вече

трябва да се нарича

българско

Ако някой мисли, че тази история с левия мигач е дреболия на фона на всички други “български” работи, едва ли ще е прав. Защото последната голяма катастрофа, станала заради идиотско изпреварване, бе тази с автобус на магистрала “Тракия” през април тази година, когато загинаха шестима пътници, а други 23-ма бяха сериозно ранени.

Не е зле дори авторите на “закона за левия мигач” да знаят, че неправилното изпреварване е ужасно опасно начинание. Което в много случаи завършва с пътен инцидент и тежки последствия.

Вероятно затова в Гърция глобата за такова нарушение е 700 евро и отнемане на книжката за 20 дни. В България е друго - тук си имаме “закона за левия мигач”, който “осигурява” предимство за всякакви кифли и батки на пътя.

Е, осигурява го, ама друг път - само докато не стане белята. Голямата беля, след която всички съжаляваме и сме много изненадани защо ли се е случила.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Договорката за хляба е съвсем на място

    Договорката между земеделското министерство и големите вериги за цената на хляба е навременна и на място. Защото тук не става въпрос за намеса на държавата в дейността на частни дружества, а за джентълменско споразумение. И неговата цел е да не се позволи рязко поскъпване на хляба. Ясно е, че за увеличение на цената има основателна причина -
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,