Потребителите все повече оценяват качествените услуги и съдържание

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6993839 www.24chasa.bg
Младен Маркоски главен директор “Финанси” на “А1 България”

След близо 10-годишен период на спад на приходите и печалбата от 2016 г. насам постигаме отлични резултати, посочи Младен Маркоски главен директор “Финанси” на “А1 България”

С бранда А1 ние предоставяме качествено ново изживяване, услуги и обслужване

- Може ли вече да се измери ефектът от налагането на марката А1 в България, г-н Маркоски?

- Ефектът от ребрандирането на голяма компания не може да се измери за толкова кратко време. Това, което може да се отбележи на този етап, е новата енергия, която новото име даде на служителите ни. Надяваме се този импулс да се пренесе и сред нашите клиенти и ако съдя по техните първоначални реакции, нещата са много положителни. Както може би знаете, освен че се ребрандирахме чисто визуално, ние поехме ангажимент да предложим на клиентите си гарантирана мрежа, лесен достъп до най-новите технологии и лоялно отношение и удобство - това за нас ще е най-важният индикатор за успешно ребрандиране.

Относно бюджетната част на ребрандирането - постигнахме изцяло заложените цели като време за реализиране на проекта и финансиране. Успяхме да осъществим ребрандирането с половината от предвидения бюджет, което за нас е значителен успех.

- Заслужава ли си инвестицията в смяната на известно име като “Мтел” със сравнително непознатото за България А1?

- Ребрандирането е не само локално, но и групово решение. Наистина “Мтел” бе солидна и наложила се марка. Но

с А1 ние

предоставяме

качествено ново

изживяване,

услуги и обслужване. Това е инвестиция, с която целим да станем още по-добри и да обединим цялото портфолио от услуги, които предлагаме. Това е инвестиция за създаването на цялостен облик на А1 Group. Този проект за ребрандиране е трети в моята кариера, който е и най-професионално изпълненият.

- Продължава ли тенденцията за увеличаване на приходите на “А1 България”?

- Радвам се, че съм част от новия мениджърски екип на компанията. В този състав и за последните две години успяхме да обърнем изцяло тенденциите във финансово отношение. След близо 10-годишен период на спад на приходите и печалбата от 2016 г. насам постигаме отлични резултати. За нас е важно да запазим този положителен път - той показва на нас, а и на клиентите ни, че компанията расте и се развива в правилната посока.

За първата половина на тази година

финансовите

ни резултати

са по-добри,

отколкото за същия период на миналата година въпреки разходите за ребрандирането.

Приходите ни за полугодието се увеличават с 5,2% до 217,5 млн. евро, а оперативната ни печалба - с 9,7% до 67,6 млн. евро. Най-голяма заслуга имат фиксираните услуги, където повишихме продажбите на специализирани корпоративни решения и продължихме с отличното развитие на собствените ни спортни канали MAX Sport.

Отбелязваме и ръст в мобилните услуги, където все повече бизнес клиенти ни се доверяват, както и в продажбите на устройства. Успяваме да подобрим и средния приход от абонат с 3,3% до 5,5 евро - нещо, което е изключително трудно на нашия ценови ориентиран пазар и показва, че предлагаме наистина качествени услуги.

- Каква е стратегията ви за развитие?

- Най-общо казано стратегията ни е насочена към устойчив и продължителен ръст на приходите, който може да се постигне по два начина - чрез увеличаване базата клиенти или чрез по-висок среден приход на абонат. Ние работим и в двете насоки, като предлагаме все повече и повече качествени услуги и съдържание. Трябва да се знае, че поддържането им има своята цена. Високото качество изисква съответните усилия и инвестиции, а ние се стараем да гo предоставяме на клиентите си на адекватни цени.

- Това означава ли, че е свършило времето на ниските цени?

- Не говорим за поскъпване, а за това, че предлагаме повече услуги и съдържание в пакетите си, а те струват съответната цена. През миналата година започнахме да предлагаме и съдържание със спортните ни канали. През тази година там ще може да се гледат и мачовете от Шампионската лига и италианската Серия А. Насочваме се и към други проекти, като навлизане във финансовия сектор. Наскоро обявихме старта на дигиталния портфейл А1 Wallet, с който могат да се правят безконтактни разплащания със смартфон, да се изпращат пари в страната и чужбина без такса и да се плащат сметки чрез тази за услуги от А1.

След средата на август ще предложим и А1 кредитна карта, която ще има преференциална лихва за клиенти на А1 и ще е без такси при теглене от банкомат в чужбина и страната и без такса за обслужване.

- Има ли оператори, които предлагат пиратско съдържание?

- Да, особено в по-малките населени места има оператори, които излъчват по няколкостотин канала, а не плащат за тях, което не е честна и легална конкуренция. Поради това сме си поставили за цел

да започнем

сериозна

борба срещу

пиратството,

защото то ощетява всички, включително държавния бюджет.

- Склонни ли са клиентите да платят повече за повече услуги или е обратното?

- Мисля, че потребителите в България все повече оценяват и търсят качеството. Цените в мобилния сегмент падат вече над 20 г. Няма друг сектор, в който това да се е случило. Клиентите ни очакват да им предложим най-доброто и затова продължаваме да инвестираме в мрежата и очаквам да сме първият оператор в България, който ще предложи и 5G услуги.

Аз смятам, че цената не може да е единственото конкурентно предимство в дългосрочен план.

А1 дава повече

на клиентите си

и мисля, че те

го оценяват

Ние предлагаме фиксирани услуги, мобилна телевизия, дигитални услуги, собствено съдържание, умни решения за дома и за градската среда и предстои да представим още много нови неща, които ще поставят живота на хората на по-високо дигитално ниво.

- Получихте наградата за финансов директор на годината. Как оценявате отличието?

- Отличието CFO of the year на Ernst & Young е най-престижната награда в областта на финансите. За мен беше огромна чест да я получа. Веднага ще кажа, че наградата се дължи на изключително високия професионализъм и усилия на целия ми екип, не е само моя заслуга.

Това е една наистина висока оценка на труда ни в изминалия период. Бих искал да подчертаяпостиженията ни в управлението на ликвидността, прецизното планиране и прогнозиране, прозрачното рапортуване, коректното и навременно идентифициране на риска.

Наградата е голямо постижение, и в същото време голям мотив за още по-усърдна работа и още по-добри резултати.

- Подкрепяте ли инициативата за намаляването на роуминг цените със Западните Балкани?

- Регулаторите все още гледат на операторите като на компании, които печелят много пари, а това отдавна не е така. Въпреки това смятам, че намаляването на цените на роуминга в Западните Балкани ще позволи на хората да общуват по-свободно. Ние въведохме специален роуминг план още през май 2017 г. преди темата за регулацията в страните от Западните Балкани да стане актуална. Смело мога да кажа, че това промени начина на общуване на всички наши абонати, които пътуват до Сърбия и Македония - клиентите на А1 провеждат повече разговори в роуминг на месечна база след въвеждането на тарифния план A1 Europe&Balkan.

CV:

Финансовите хора често остават на заден план, въпреки че носят голяма отговорност и вземат важни решения. Едно от имената в тази сфера, което излезе на преден план през последния месец, е Младен Маркоски - главен директор “Финанси” на А1. Той получи едно от най-важните признания у нас - наградата CFO of theYear 2018 в категорията “Цялостен принос” от престижния едноименен конкурс. “24 часа” го потърси за мнение за ребрандирането на една от най-големите български компании, за това как негативната тенденция се обръща в стабилен ръст и за динамиката на телеком пазара у нас.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,