5 бързи мерки да дишаме по-чист въздух

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7000037 www.24chasa.bg

Как да се намалят последиците

от отоплението на твърдо гориво

и от старите коли

Да, има много дългосрочни идеи как да стане по-чист въздухът в София и в други големи градове, а също и в някои райони на страната. Крайно време е да излезем от класациите на държава с най-замърсена столица с фини прахови частици. Да, общината полага много усилия. Построи се действащо метро, което се разширява с добри темпове. Но все още сме далеч от решаването на проблема.

Предвиждат се немалко дългосрочни мерки, които наистина биха дали ефект. Като се тръгне от разширяване на отоплението с ТЕЦ, газифицирането, ограничаването на възрастта на колите и се стигне до изграждане на ядрена централа, която да измести тецовете. Но това се говори от много време, а реализирането е несигурно и бавно. Да не говорим, че и хората с по-ниски доходи също искат коли, за да возят семейството си на почивка или да вземат децата си от по-отдалечените училища. Едва ли някое правителство ще предприеме подобна

непопулярна

мярка за забрана

на внос на

стари коли

или съществено облагане с нещо повече от символична екологична такса. Въпреки че би следвало да се разясни на хората, че една по-нова и по-малка кола спестява много разходи и време и все пак върши работа. Но и разясняването отнема време.

От друга страна, все повече хора разбират, че мръсният въздух причинява непоправими щети върху здравето на децата им и на тях самите. Поради това натискът за спешни мерки за осезаемо и трайно намаляване на замърсяването ще се засилва. В последните десетилетия качеството на въздуха в София зависи преди всичко от това дали има вятър и дали има дъжд или сняг.

Горенето на твърдо гориво и отпадъци е най-големият замърсител на въздуха с твърди частици. Най-често в махалите с малцинства се горят отпадъци – най-често гуми. Евтините въглища осигуряват достатъчно топлина на доста приемлива цена. Но в противовес само разходите за здравеопазване и от загуба на трудоспособност, причинени от това, са по-големи от разликата между цените на въглищата и газта. Но газифицирането е бавен процес. Да се проверяват домакинствата за горене на отпадъци, просто е нереалистично. Да се слагат филтри в комините, е доказано почти нереалистично. Ето защо на първо време би било ефективна мярка,

ако държавната

помощ отива за

доставка на

бутилки с газ

за отопление в най-замърсените части на София, а в другите не толкова замърсени места – за изгаряне на по-малко замърсяващи от въглищата топчета стърготини, костилки и други подобни. Ако не се предоставят безвъзмездно и съответните горивни устройства, нещата няма да станат. А ако някой ги препродаде, вместо да ги използва – да губи завинаги правото на безвъзмездна помощ за отопление.

Втората мярка е да се задължат общините в големите градове да купуват само автобуси на природен газ или електрически автобуси. Автобусите на природен газ не са много по-скъпи, а практически не замърсяват.

Третата мярка е много проста – да се проверят всички автомобили дали имат действащи катализатори и дали отделят до определено количество дим независимо от годините, на които е автомобилът. Само с наблюдение на камери на техническите прегледи това няма да стане – просто не всичко се вижда. Необходими са проверки след техническия преглед и проверки на проверките. И ако някой е излязъл без действащ катализатор или дими – просто

да се отнема

лицензът на

сервиза

да извършва технически прегледи.

Четвъртата мярка е да се мият редовно улиците. Да, ще трябва да се актуализират плащанията. Наложително е не полицията да разчиства колите, а да се даде график къде ще се мие извън зимния сезон още в началото на годината. Този график следва да се разгласи в медиите и който не си махне колата – да му се налага глоба и да си търпи последиците от вредите от силната струя, издухваща камъчета и отпадъци. Ако гражданите не се грижат за чистотата на града си – няма кой да го направи.

Липсва достатъчно ефективен контрол да се измиват гумите на автомобилите по строежите. Просто следва да се задели ресурс за това – не струва прекомерно. А особено в последните години строежи има много.

  • Виктор Стоянов гребе. Снимка:Инстаграм

    Строги към ергените и момите, но това ли е най-важният проблем?

    Денят си личи по сутринта, а духът на един регулаторен орган - от първите заседания след важни промени в състава му. В този смисъл след заседанието на Съвета за електронни медии човек може да остане с впечатлението, че най-важният проблем в електронната медийна среда в България е лошият пример, който дава риалитито “Ергенът”
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо