5 бързи мерки да дишаме по-чист въздух

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7000037 www.24chasa.bg

Как да се намалят последиците

от отоплението на твърдо гориво

и от старите коли

Да, има много дългосрочни идеи как да стане по-чист въздухът в София и в други големи градове, а също и в някои райони на страната. Крайно време е да излезем от класациите на държава с най-замърсена столица с фини прахови частици. Да, общината полага много усилия. Построи се действащо метро, което се разширява с добри темпове. Но все още сме далеч от решаването на проблема.

Предвиждат се немалко дългосрочни мерки, които наистина биха дали ефект. Като се тръгне от разширяване на отоплението с ТЕЦ, газифицирането, ограничаването на възрастта на колите и се стигне до изграждане на ядрена централа, която да измести тецовете. Но това се говори от много време, а реализирането е несигурно и бавно. Да не говорим, че и хората с по-ниски доходи също искат коли, за да возят семейството си на почивка или да вземат децата си от по-отдалечените училища. Едва ли някое правителство ще предприеме подобна

непопулярна

мярка за забрана

на внос на

стари коли

или съществено облагане с нещо повече от символична екологична такса. Въпреки че би следвало да се разясни на хората, че една по-нова и по-малка кола спестява много разходи и време и все пак върши работа. Но и разясняването отнема време.

От друга страна, все повече хора разбират, че мръсният въздух причинява непоправими щети върху здравето на децата им и на тях самите. Поради това натискът за спешни мерки за осезаемо и трайно намаляване на замърсяването ще се засилва. В последните десетилетия качеството на въздуха в София зависи преди всичко от това дали има вятър и дали има дъжд или сняг.

Горенето на твърдо гориво и отпадъци е най-големият замърсител на въздуха с твърди частици. Най-често в махалите с малцинства се горят отпадъци – най-често гуми. Евтините въглища осигуряват достатъчно топлина на доста приемлива цена. Но в противовес само разходите за здравеопазване и от загуба на трудоспособност, причинени от това, са по-големи от разликата между цените на въглищата и газта. Но газифицирането е бавен процес. Да се проверяват домакинствата за горене на отпадъци, просто е нереалистично. Да се слагат филтри в комините, е доказано почти нереалистично. Ето защо на първо време би било ефективна мярка,

ако държавната

помощ отива за

доставка на

бутилки с газ

за отопление в най-замърсените части на София, а в другите не толкова замърсени места – за изгаряне на по-малко замърсяващи от въглищата топчета стърготини, костилки и други подобни. Ако не се предоставят безвъзмездно и съответните горивни устройства, нещата няма да станат. А ако някой ги препродаде, вместо да ги използва – да губи завинаги правото на безвъзмездна помощ за отопление.

Втората мярка е да се задължат общините в големите градове да купуват само автобуси на природен газ или електрически автобуси. Автобусите на природен газ не са много по-скъпи, а практически не замърсяват.

Третата мярка е много проста – да се проверят всички автомобили дали имат действащи катализатори и дали отделят до определено количество дим независимо от годините, на които е автомобилът. Само с наблюдение на камери на техническите прегледи това няма да стане – просто не всичко се вижда. Необходими са проверки след техническия преглед и проверки на проверките. И ако някой е излязъл без действащ катализатор или дими – просто

да се отнема

лицензът на

сервиза

да извършва технически прегледи.

Четвъртата мярка е да се мият редовно улиците. Да, ще трябва да се актуализират плащанията. Наложително е не полицията да разчиства колите, а да се даде график къде ще се мие извън зимния сезон още в началото на годината. Този график следва да се разгласи в медиите и който не си махне колата – да му се налага глоба и да си търпи последиците от вредите от силната струя, издухваща камъчета и отпадъци. Ако гражданите не се грижат за чистотата на града си – няма кой да го направи.

Липсва достатъчно ефективен контрол да се измиват гумите на автомобилите по строежите. Просто следва да се задели ресурс за това – не струва прекомерно. А особено в последните години строежи има много.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,