От нашата квота промени на министри не се налагат, справят се добре
В коалицията ни винаги е имало известно напрежение, но то не е заплаха за правителството
В следващите 10 г. не се предвижда да купуваме танкове, ще модернизираме Т-72
Искам да вземем нови изтребители, а не втора или трета ръка
- Г-н Каракачанов, политическият сезон приключи със скандал в “Обединени патриоти”, заплашена ли е малката коалиция в управлението от разпадане?
- В “Обединени патриоти” винаги е имало известно напрежение още от създаването на коалицията за президентските избори 2016 г., тъй като между две от партиите в коалицията поне от 6-7 г. имаше традиционни конфликти. Напрежението и недоразуменията между тях предизвикват от време на време трусове, но не мисля, че това е опасност за мнозинството или заплаха за стабилността на правителството.
- Как ще коментирате факта, че вицепремиерът Валери Симеонов заплаши с Брюксел собственото си правителство? Дори реформаторите ви се подиграваха, че сте ги задминали.
- Въпрос на личен подход. По принцип избягвам да коментирам действията на колеги в коалицията.
- Ще успеете ли да запазите коалиция “Обединени патриоти” за европейските и местните избори догодина? Покрай скандалите Волен Сидеров обясни, че Валери Симеонов се отказвал от съюза с вас и “Атака”.
- Не се е отказал от коалицията. Аз смятам, че и на местните, и на европейските избори “Обединени патриоти” трябва да се явим заедно, защото разделянето ни само би объркало патриотичните избиратели и няма да е честно към хората, които гласуваха за нас на предните два избора. Нормално и правилно е, а това е и решение на ВМРО да предложим на колегите от “Атака” и НФСБ да се явим заедно като коалиция на изборите през май и октомври следващата година.
- Кога очаквате решение на трите партии и ще има ли преподписване на коалиционното споразумение?
- Не сме разговаряли все още в такива детайли, но този въпрос ще стане актуален през есента.
- Появиха се очаквания за ремонт на кабинета до края на годината. Според вас налага ли се смяна на министри?
- Не бих искал да говоря от името на премиера Бойко Борисов, но ако направя оценка на министрите, които са излъчени от “Обединени патриоти”, мисля, че от нашата квота промени не се налагат. От квотата на ГЕРБ дали ще бъдат сменяни министри, е въпрос, който решава премиерът.
- Има ли амбиция Волен Сидеров също да вземе място в правителството?
- Това са слухове. Подобно нещо не е разисквано в коалиционния формат на “Обединени патриоти”.
- Как ще се промени работата на правителството с повече обсъждане на предложенията между вас и ГЕРБ, което обявихте като споразумение след скандалите между Сидеров и Симеонов?
- Това е правилният подход в правителство, което е създадено от четири различни в много отношения партии.
За да няма недоразумения
или подобни скършвания
в отношенията,
е хубаво да има предварително обсъждане както на законопроекти, които ще бъдат внесени от депутати от една партия, така и на проекти и решения на министрите. Ако тези неща се обсъждат периодично, както беше първите осем месеца, нещата ще бъдат нормализирани. Покрай 6-те месеца европредседателство коалиционните сбирки доста се разредиха, защото премиерът имаше ангажименти, аз като министър на отбраната също - вместо всяка седмица коалиционният съвет се събираше един път месечно или на повече време.
- Борисов доста заплашително се изказа доста заплашително към вас по отношение на противопоставянето ви на въвеждането на акциз на бездимните цигари и ви заплаши, че ще дойде краят на годината, ще започнат исканията за въоръжение и заплати и тогава той ще каже - не. Мислите ли, че успяхте да изчистите проблема си с него?
- Двете неща нямат нищо общо. В нашето споразумение е записано, че всяка промяна в закон, която води до увеличаване на данъчната тежест, се обсъжда предварително между коалиционните партньори. Проектът за въвеждането на акциз върху бездимните цигари не беше обсъждан. А парите за отбрана са заложени в правителствения план и са свързани с приетия от правителството план за достигане на разходите за отбрана до 2% от БВП до 2024 г. Този въпрос бързо го изяснихме с премиера.
- Т.е. не би трябвало да изскочи проблем с финансирането на трите големи сделки за превъоръжаването на армията?
- Те са одобрени от парламента и не може да има проблеми.
- Изпратихте ли вече запитванията за оферти?
- За изтребителите и бойните машини са изпратени. За корабите още не са, защото се доработват писмата.
- Появиха се информации при гласуването на проекта за изтребителите, че ще бъде променяна методиката за оценка на предложенията. Какво е пипано в нея и гарантира ли се, че не се фаворизира определена марка самолети?
- Спорът в края на служебното правителство беше за марки, тъй като
едно от предложенията,
именно за Ф-16, беше
дисквалифицирано
Това доведе и до създаването на временна комисия в парламента, вследствие на нейните решения пък целият проект беше започнат отначало. Сега ние сме изпратили запитвания и за нови, и за стари самолети. Като предпочитанието и на ВВС, и моето лично е да закупим нови самолети, а не втора или трета ръка. Параметрите са известни – 1,5 млрд. лв. без ДДС, а оттук нататък е въпрос на интерес на държавите, които са запитани. Запитали сме Италия и за нови самолети “Юрофайтър”, и за втора употреба, също така САЩ за нови и стари Ф-16, но и за Ф-18. Тези самолети се произвеждат от две различни фирми.
- Какъв беше смисълът от толкова много оферти? Може ли с този бюджет България да си позволи нов Ф-18, нов “Юрофайтър” или “Рафал”?
- Ние сме запитали и сме казали сумата, която имаме. Оттук нататък е преценка на запитаните държави дали ще подходят търговски и ще гонят максимална печалба, или ще подходят партньорски и с разбиране към това, че нашият бюджет е ограничен, а в същото време България има задължения като член на НАТО и трябва да ги изпълнява с авиация, която отговаря на стандартите на НАТО.
- Разбирам, че очаквате политически момент в сделката.
- Винаги има и много политика в тези сделки. Не говоря само за България, а в световен мащаб. Има случаи, когато са предлагани нови машини, и то повече от исканите от нас 8 или 9, на цени доста по-малки от тези 1,5 млрд. лв., които ние предлагаме. Ако нямаше санкции срещу Русия, цените щяха да са много атрактивни, и то за МиГ-35 или нови МиГ-29. Русия би направила много добра оферта, защото се намира в неизгодна политическа ситуация. Но ние нямаме право да направим подобно предложение, защото срещу Русия има санкции.
- Навлякохте си обвинения, че дадохте без конкурс поръчката за ремонт на МиГ-29 на руснаците, включително и че работите за руските интереси.
- Имаше си поръчка, но ние искахме да работим с фирмата - производител на самолетите, и тя е една. Имаше обжалвания в края на миналата година от украинска фирма, която няма нищо общо с производството или ремонта на МиГ-29. Те нито произвеждат самолетите, нито са лицензирани от РСК МиГ да извършват ремонт и поддръжка. Обжалването също беше политическо и тогава ни провали договор за 40 млн. лв. С 8 или 9 нови изтребителя само ще започне процесът на обновяване на ВВС. На нас ни е необходима поне една ескадрила от 16 самолета. Което пък ни задължава, докато получим в следващите 2-3 г., да поддържаме и съществуващите, които могат да си вършат работата, и то доста добре. Има немалко натовски държави, които ползват МиГ-29, като Полша или Словакия. Хърватия и Румъния пък ползват МиГ-21. Така че тази техника върши работа. Това,
че сме в НАТО,
не означава,
че трябва да
хвърлим 80%
от техниката,
която имаме, защото е съветска. И в зенитно-ракетните войски, и във флота, и в сухопътните войски, и в авиацията имаме техника, която върши добра работа. Защо да я изхвърляме заради политическата конюнктура? Ние нямаме пари да отделим 10 млрд. евро за мащабно превъоръжаване. Това не е по силите на българския данъкоплатец и заради това го правим поетапно, а в същото време поддържаме старата техника, за да си изпълняваме задачите. И тук няма политика, а има прагматизъм. И Гърция, и Турция имат руска техника. При нас останаха 5 броя хеликоптери Ми-17, Турция има 100 такива. Афганистанските сили ползват Ми-17, които са закупени от съюзниците за нуждите на Афганистан. Така че руската техника, която ни върши работа, ще я поддържаме до края на жизнения ѝ цикъл, другото би било голяма глупост и ще е крайно неизгодно.
- След като сте с ограничени финансови способности, имате ли вече яснота как ще процедирате с проектите за нови радари, ще има ли нови танкове, или ще модернизираме сегашните?
- Радари трябва да закупим нови, но е доста скъпо и трябва да бъдат отделени средства. В същото време танкът Т-72 е един добър танк. Той може да бъде модернизиран. А и имаме достатъчно количество, а в същото време ползваме по-малко от половината Т-72, с които разполагаме. Тези танкове могат да бъдат модернизирани, за да имат по-голяма далекобойност и прецизност на изстрелите. Могат да бъдат модернизирани и комуникациите им и да се слага допълнително въоръжение. Това са едни добри танкове. В следващите минимум 10 г. не се предвижда закупуването на нови танкове.
- Обявихте, че сте готов с предложенията си за доброволната наборна служба. Какво ще е заплащането на тези войници и колко време ще продължава доброволната служба?
- Тези подробности ще представим към средата на септември. Искам да го направя максимално широко като обсъждане. Едновременно ще го представим на депутатите от комисията по отбрана и ще го качим за обществено обсъждане. Чак след това ще го внесем в парламента за гласуване. Смятам, че така е по-добре, отколкото да изработим нещо, да го вкараме за гласуване и след това да започнат обсъжданията. Аз разчитам, че ще дойдат и допълнителни предложения. Темата е доста деликатна, защото приемам доброволната служба само като стъпка към връщането на наборната военна служба. Общественото мнение знаете, че
100% подкрепят
доброволната служба,
но приблизително 35% са против връщането на наборната. Грешката от 2007 г. без обществено обсъждане и без военна експертиза да се премахне наборната служба доведе до този недокомплект в армията и неудачите при набирането на професионални войници. Ако тогава имаше обществено обсъждане, може би армията сега нямаше да е в това положение.
- Недокомплекта при войниците бихте могли да решите с доброволна или наборна служба, но какво ще направите за липсващите офицери?
- Тук има само един начин и той е увеличаването на випуските във военния университет. Това е процес, който започнахме тази година, и наборът на завършващите във Велико Търново са повече. Същото е и със сержантския колеж. Увеличаването на приема е единственият начин. Той изисква и възстановяването на военновъздушното училище. Но нещо унищожено веднъж не може да се възстанови за една нощ.
- Каква част от тези нови офицери обаче ще си тръгнат след края на първия договор? Предвиждате ли увеличаване на привилегиите и заплащането на военните?
- Вече увеличихме заплатите с 10-11%. За бюджета за 2019 г. сме заложили увеличение със същата сума, същото е предвидено и за 2020 г. Така за три години възнагражденията в армията ще се увеличат с 30%. Това би направило военната професия доста по-сигурна в материално отношение.
- Какви са мерките срещу фалшивите новини, които планирате да предложите?
- Видно е, че се създават фалшиви новини -например с животните в Странджа и как нощно време кацали големи самолети с мигранти от Германия. Това обаче не е първият случай. Пише се нещо в един сайт, оттам се взема от още 10-20 и се получава лавина. В един от сайтовете даже бяха написали, че нощно време кацат на изоставени военни летища. Ами трябва да си малко грамотен, за да ти е ясно, че няма как голям самолет да кацне на изоставено летище, и то нощем. Там няма кула, няма осветление на пистата, самата писта е в дупки и не се ползва дори от селскостопански самолети. Но се прави внушението, че се избиват животните, за да се изселят хората и там да се заселят мигранти, което е пълна лъжа. Заради това съм натоварил двама човека да разработят идеи внимателно, за да не се превърнат пък тези мерки в бухалка срещу медиите. Говорим за мерки при доказано фалшиви неща, при които тези сайтове отказват да пуснат опроверженията. Но когато някой се е объркал в информация, то това не трябва да се таксува като фалшива новина, за да не минем в другата крайност на пълно гонене на информацията.