Защо се разтресоха прочутите италиански магистрали

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7011040 www.24chasa.bg

След трагедията в Генуа Италия обмисля връщане към държавни магистрали

Има нещо гротексно във факта, че именно наследниците на древните римляни, най-гениалните инженери и архитекти в Античността, днес гинат под отломките на вдигнатото от тях. “Каквото сам си направиш, никой друг не може да ти го направи”, обичат да казват в Италия.

Достатъчно е да се разходите из покрайнините на Рим и да се полюбувате на руините на древноримските акведукти и пътища като Апия Антика, за да си зададете въпроса как генералът архитект Агрипа, дясна ръка на Октавиан Август, предвижда с какви технологии и от какви материали да направи хидравличните и пътните инфраструктури така, че

да са здрави и

след повече от

две хилядолетия

А как инж. Рикардо Моранди преди само половин век измисля гениалния виадукт в Генуа, но не може да предвиди, че той ще издържи едва 50, а не 100 г.?

Модерна държава ли е държавата, в която за 5 г. падат пет модерни моста, запита един италиански експерт в предаване на телевизията РАИ.

Останалата почти незасегната от терористични атаки през последните години Италия днес едва смогва да се съвземе от вълната от бедствия, плод не на чужди агресори, а на нейната модерна инженерна мисъл. И всички

те се случват не

в бедния Юг, а в

богатия Север, където капитализмът не може да се оплаче от спънки пред авангардните технологии.

Земетресения (Абруцо, Марке), пожари на модерни тангенциални пътища (Болоня), рухнали виадукти (Генуа) – от няколко години наред медиите тук само броят жертвите като след войни. Общите елементи във всички случаи са едни и същи – некачествено строителство, армиран бетон, спестени реконструкции за сметка на бутнати пари под масата. Именно те се оказаха главният виновник за огромните поражения и при природните бедствия – десетки загинаха като пилци, но не заради трусовете, а защото бяха притиснати под некачествените и неустойчиви сгради от железобетон.

Над 300 мостове, тунели и виадукти в Италия в момента са точно толкова високорискови, колкото и раздробилият се на парчета виадукт “Моранди”, твърдят италиански експерти инженери. Казват, че

жителите на

Генуа притаявали

дъх за 8-9

секунди,

докато преминавали с кола по еднокилометровото трасе. Всички очаквали в един момент да рухне. Защитниците на моста твърдят, че не бил изчислен за толкова натоварен трафик - в Италия днес 90 на сто от транспорта се извършва “на гуми”, т.е. с коли и камиони.

Според критиците обаче вина има недобрата, даже изобщо липсващата поддръжка. Както стана ясно, отговорна за нея е групата Бенетон, която стои зад акционерното дружество “Аутостраде пер л’Италия” – негова е концесията за тази част от магистралата.

След трагедията в Генуа и след други подобни срутвания на по-малки мостове мнозина се питат доколко ефикасно е частници да са концесионери на магистрали. Това значи, че те би трябвало да се грижат и за здравината на десетките хиляди мостове и тунели из Италия, които са на над 50 г.

Според частната компания “Аутостраде”, която контролира 3000 мостове и виадукти, тя прави поддръжка на всеки 3 месеца. Държавната група АНАС (Националната пътна служба), която е отговорна за 12 хил. моста, твърди, че е инвестирала 180 млн. евро за поддръжката им – твърде малко. Според експертите много по-евтино е, ако се бутнат всички стари структури и се изградят нови.

Никъде в Европа не се строят толкова пътни инфраструктури, колкото в Италия. Много от тях са сред най-модерните, но и сред най-скъпите – в това може да се убеди всеки български турист, който пътува с кола.

Италианците

плащат едни от

най-високите магистрални такси на Стария континент. Ако пътувате от Рим до Флоренция с кола (250 км), ще платите над 18 евро магистрална такса.

Те влизат директно в дружеството, зад което стои фамилията Бенетон.

Според вицепремиера Луиджи ди Майо обаче е сигурно, че те печелят милиарди евро, а плащат само милиони за данъци в Люксембург. “Щом не могат да се грижат за поддръжката, ще им бъде отнета концесията за магистралите”, гневят се на компанията вицепремиерът Ди Майо и министърът на транспорта Тонинели.

Разрешението според сегашното италианско правителство е управлението на магистралите да се повери отново на държавата.

Като изход от сегашното положение в Италия правителството обмисля нещо като план “Маршал” за пътищата, чрез който да се върне сигурността на инфраструктурата. Голяма част от нея е изградена през 60-те и 70-те години. Сегашното италианско правителство не иска да инвестира в мастодонтски проекти, а в снабдяване на всички виадукти, мостове и тунели със сензорни технологии, които да измерват стабилността им.

Но докато това стане, със сигурност мнозина вече ще се прекръстват, преминавайки по мост.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,