Защо е добре учениците да четат Петя Дубарова и Стратиев

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7014205 www.24chasa.bg

Намаляване на обема на

изучаваните произведения дава

възможност за по-добро осмисляне

Според идеята за иновативно образование в основата на образователния процес стоят личността на ученика, неговите възприятия, които определят посоката на мислене и поведение. Затова е необходимо подрастващият да обърне внимание не само на света пред себе си, но и на призмата, през която го гледа, защото тя определя интерпретациите. Затова се изхожда от принципа “отвътре навън”, което означава

първо ученикът

да определи

принципите,

характера и мотивите си, защото вижда света такъв, какъвто е самият той - ученикът!

Мнението ми за новите учебни програми по български език и литература за 11-и и 12-и клас е положително. Философията на тези програми съвпада със становището ми за необходимостта от нов модел на образование.

В неговата основа стои идеята за развиващия се характер на обучението, за приемане на алтернативното мислене, което формира и изпреварващото, за решаване на проблеми.

Чрез литературата се опознава и се осъзнава действителността по пътя на осмислянето, разбирането и разрешаването на противоречия. Затова е необходимо много добре тематично да бъдат структурирани творбите, които трябва да се изучават в 11-и и 12-и клас.

Идеята на тематичното разделение е добра и защото

ще даде

възможност на

учениците да

стигнат до

проблема

Ще им предостави възможност да вникнат в основните авторови послания. Темите “Родното и чуждото”, “Любовта”, “Вярата и надеждата”, “Трудът и творчеството”, “Миналото и паметта”, “Обществото и властта”, “Животът и смъртта”, “Природата” и “Изборът и раздвоението” формират гражданското мислене и дават възможност за лична интерпретация и включване в процеса на осъзнатост и определеност и на самата личност на ученика по отношение на възприятията си.

Харесва ми възможността учителите сами да избират допълнителни творби, които могат да бъдат изучавани, да включват и други творби на същия автор. Разбира се, обвързани с така зададените теми.

Добро впечатление ми прави намаленият обем на изучаваните произведения. Досега големият обем на литературата, която се изучава в 11-и и 12-и клас, създаваше проблеми на учениците преди всичко. Сега се дава възможност да се получат по-добро осмисляне и възприемане.

В 11-и клас е включен за изучаване “Бай Ганьо журналист”. Това е фейлетон от втората част на книгата “Бай Ганьо” и е изключително актуален с оглед на съвременните обществени условия. Възможно е да се направи съпоставка между социалнополитическия и нравствения облик на съвремието на автора и на нашето съвремие. Творби като “Бай Ганьо журналист” и “Бай Ганьо прави избори”

провокират

критично

мислене,

творчески подход, възможност за изразяване на лична позиция. Положителен избор за 11-и клас е и комедията на Станислав Стратиев “Балкански синдром”. Тази творба определено ще бъде разбрана.

Чрез хумора ще се актуализират основни ценности и ще предизвика интерес. Повестта на Емилиян Станев “Крадецът на праскови” също е лесна за интерпретация. Изучаването на “Приказка за стълбата” на Смирненски отново ще ни насочи към злободневни обществени и социални проблеми и ще акцентира върху общочовешките ценности.

Така че авторите от съвременната българска литература, които са избрани в 11-и и 12-и клас, са позитив при направата на програмите.

Стихотворението “Посвещение” на Петя Дубарова в 12-и клас е добро за изучаване, възприемане и разбиране. Както и творбите “Колко си хубава” на Христо Фотев и “Аз искам да те помня все така” на Дебелянов.

В основата на новото образование трябва да стоият критическото мислене, иновативността, творческият подход, креативността и да се разчупи тази догматичност в сферата на образованието, консерватизмът, закостенялостта. Моделите, по които са учени учениците да мислят, да разсъждават, да възприемат света, трябва да бъдат разчупени, тъй като разбирането е в основата на доброто усвояване на авторовите послания в художествените творби.

-------------

Петя Налбантова e старши учител по български език и литература в 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” в София

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,