Защо е добре учениците да четат Петя Дубарова и Стратиев

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7014205 www.24chasa.bg

Намаляване на обема на

изучаваните произведения дава

възможност за по-добро осмисляне

Според идеята за иновативно образование в основата на образователния процес стоят личността на ученика, неговите възприятия, които определят посоката на мислене и поведение. Затова е необходимо подрастващият да обърне внимание не само на света пред себе си, но и на призмата, през която го гледа, защото тя определя интерпретациите. Затова се изхожда от принципа “отвътре навън”, което означава

първо ученикът

да определи

принципите,

характера и мотивите си, защото вижда света такъв, какъвто е самият той - ученикът!

Мнението ми за новите учебни програми по български език и литература за 11-и и 12-и клас е положително. Философията на тези програми съвпада със становището ми за необходимостта от нов модел на образование.

В неговата основа стои идеята за развиващия се характер на обучението, за приемане на алтернативното мислене, което формира и изпреварващото, за решаване на проблеми.

Чрез литературата се опознава и се осъзнава действителността по пътя на осмислянето, разбирането и разрешаването на противоречия. Затова е необходимо много добре тематично да бъдат структурирани творбите, които трябва да се изучават в 11-и и 12-и клас.

Идеята на тематичното разделение е добра и защото

ще даде

възможност на

учениците да

стигнат до

проблема

Ще им предостави възможност да вникнат в основните авторови послания. Темите “Родното и чуждото”, “Любовта”, “Вярата и надеждата”, “Трудът и творчеството”, “Миналото и паметта”, “Обществото и властта”, “Животът и смъртта”, “Природата” и “Изборът и раздвоението” формират гражданското мислене и дават възможност за лична интерпретация и включване в процеса на осъзнатост и определеност и на самата личност на ученика по отношение на възприятията си.

Харесва ми възможността учителите сами да избират допълнителни творби, които могат да бъдат изучавани, да включват и други творби на същия автор. Разбира се, обвързани с така зададените теми.

Добро впечатление ми прави намаленият обем на изучаваните произведения. Досега големият обем на литературата, която се изучава в 11-и и 12-и клас, създаваше проблеми на учениците преди всичко. Сега се дава възможност да се получат по-добро осмисляне и възприемане.

В 11-и клас е включен за изучаване “Бай Ганьо журналист”. Това е фейлетон от втората част на книгата “Бай Ганьо” и е изключително актуален с оглед на съвременните обществени условия. Възможно е да се направи съпоставка между социалнополитическия и нравствения облик на съвремието на автора и на нашето съвремие. Творби като “Бай Ганьо журналист” и “Бай Ганьо прави избори”

провокират

критично

мислене,

творчески подход, възможност за изразяване на лична позиция. Положителен избор за 11-и клас е и комедията на Станислав Стратиев “Балкански синдром”. Тази творба определено ще бъде разбрана.

Чрез хумора ще се актуализират основни ценности и ще предизвика интерес. Повестта на Емилиян Станев “Крадецът на праскови” също е лесна за интерпретация. Изучаването на “Приказка за стълбата” на Смирненски отново ще ни насочи към злободневни обществени и социални проблеми и ще акцентира върху общочовешките ценности.

Така че авторите от съвременната българска литература, които са избрани в 11-и и 12-и клас, са позитив при направата на програмите.

Стихотворението “Посвещение” на Петя Дубарова в 12-и клас е добро за изучаване, възприемане и разбиране. Както и творбите “Колко си хубава” на Христо Фотев и “Аз искам да те помня все така” на Дебелянов.

В основата на новото образование трябва да стоият критическото мислене, иновативността, творческият подход, креативността и да се разчупи тази догматичност в сферата на образованието, консерватизмът, закостенялостта. Моделите, по които са учени учениците да мислят, да разсъждават, да възприемат света, трябва да бъдат разчупени, тъй като разбирането е в основата на доброто усвояване на авторовите послания в художествените творби.

-------------

Петя Налбантова e старши учител по български език и литература в 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” в София

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,