Завършил е военно училище. Досега мисията му бе намаляване на катастрофите, сега ще се бори с корупцията в ДАИ
Малцина знаят, че новият директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски е бивш военен. Завършил е Висшето военно инженерно строително училище “Любен Каравелов”. Преди да се прехвърли в МВР, от 1996 до 1999 г. е служил в армията.
Именно във вътрешното министерство Рановски поведе най-голямата си професионална битка. От март 2015 г., когато оглавява Пътна полиция, той поема тежък кръст и го превръща в своя мисия - да намали катастрофите.
Повечето дни в полицията са тежки, но комисарят е известен сред колегите си с това, че никога не повишава тон.
“Той е изключително спокоен, уравновесен и компетентен”, описва го експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков. - Държи на думата си и преследва поставените си цели.”
Кесяков не е изненадан, че на Рановски е поверен нов пост, свързан с много напрежение и проблеми за решаване. “Като шеф на ДАИ ще се справи с всичко, което зависи от него”, убеден е експертът.
По времето на Рановски бяха изготвени промени в Закона за движение по пътищата, които депутатите приеха в края на 2016 г. С тях глобите за скорост се увеличиха двойно. Анализите на МВР показват, че причина №1 за смъртността на пътя е липсата на адекватни санкции.
Един от хората, с които Рановски работи най-много при подготвянето на промените, е Владимир Тодоров, председател на асоциацията на пострадалите от катастрофи. Тодоров е убеден, че Рановски ще бъде полезен като шеф на ДАИ: “Комисарят е умерен човек. И в най-напрегнатите моменти не прекрачва границата на добрия тон. Няма да чуете от него крайно негативни оценки. С опит, ерудиция и умереност решава сложните ситуации”.
Характерна за Рановски е аналитичността. Не бърза в оценките след тежка катастрофа.
Чете много и се интересува от чуждия опит. Негови колеги коментират, че преди промените в Закона за движение по пътищата е разгледал в детайли правилата в над 10 държави. След много анализи предложил най-добрите примери в закона.
И резултатите не закъсняват - за прът път от 5 г. жертвите на катастрофи намаляват - от 708 за 2016 г. до 682 през 2017 г.
На Рановски се дължи и премахването на предупредителния знак за камера за скорост.
“Оказа се, че шофьорите масово намаляват, като го видят, а след това отново натискат газта”, мотивира се той. С екипа си прокара и промяна за младите шофьори - вече получават книжката си с 26 вместо пълните 39 точки: “В първите години те нямат достатъчно опит и умения, не са подготвени за всякакви ситуации на пътя. Затова искахме да има отделни мерки за тях.”
Рановски бе и в работната група, която раздели Закона за движение по пътищата на три. Единият ще е със същото име, но с много нововъведения, а другите два са за обучението на шофьорите и за автомобилите и сервизите.
Пак той и екипът му бяха в основата на повишената събираемост на глобите. Защото направиха възможно за неплатена в срок санкция шофьорите да остават без книжки. В момента всеки месец в сметките на МВР постъпват по 5 млн. лв. от платени задължения.
Парадоксално, но Рановски няма да дочака промените. Вместо с новия закон за движение по пътищата той ще работи с другите два - за обучението на шофьорите и за автомобилите и сервизите.
Рановски поема автомобилната администрация в момент, в който предстои тя да бъде преструктурирана.
След корупционните скандали, включително арести на двама бивши шефове на администрацията и на нейни служители, министърът на транспорта Ивайло Московски все повече налага тезата си контролната дейност да мине към КАТ.
Затова е много вероятно комисарят, макар вече без полицейска униформа, да се окаже правилният човек в точния момент за батака в ДАИ.
Оглави ДАИ, вероятно заради регистрациите
От петък Бойко Рановски оглави Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” (бившата ДАИ). Назначи го премиерът Бойко Борисов по предложение на транспортния министър Ивайло Московски. Постът бе вакантен след смъртта на бившия шеф Красимир Сребров.
Неофициално се говори, че причината Рановски да премине от КАТ в ДАИ е, че управляващите имат намерение да прехвърлят регистрацията на колите от вътрешното ведомство в “Автомобилна администрация”. Рановски има опит в тази сфера. Наясно е и какво трябва да се промени в обучението на шофьорите.
Бившият шеф
“Професионалист. Изключително организиран и подготвен.” Така директорът на Главна дирекция “Национална полиция” гл. комисар Христо Терзийски описва Рановски.
“Рановски чете много, интересува се от нововъведенията и опитва да прилага всичко, което може да помогне за по-добри резултати”, каза Терзийски. Той посочи, че като началник на отдел “Пътна полиция” Рановски се ползвал с добро име както сред подчинените му шефове на сектори, така и сред началниците си в Главната дирекция.
Наградата
Като началник на Пътна полиция Бойко Рановски получи наградата на Българската браншова асоциация “Пътна безопасност”. Призът за 2017 г. му бе връчен като представител на МВР. Ведомството бе отличено в категорията “Институция, допринесла най-много за пътната безопасност”, а мотивите - провежданата политика за ограничаване на катастрофите.
Отборът
Новият шеф на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” е почитател на немския футболен гранд “Байерн” (Мюнхен).
Снимката на тима бе зададена като бекграунд на компютъра му, докато бе начело на Пътна полиция.
Фен на същия отбор е и синът му.