Жельо Вардунски: И 2-3 живота да спасим, си заслужава градът ни да има доктор с линейка. Другото не е нормално

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7019156 www.24chasa.bg

Реших да обявя обществена поръчка за лекар, тъй като пробвах да реша този проблем чрез всички институции, но все нещо не ставаше, казва кметът на Камено

- Г-н Вардунски, защо се наложи да обявявате обществена поръчка за лекар в Камено? Проблемът не можеше ли да се уреди административно чрез Министерството на здравеопазването с откриване на медицински център?

- Явно не е можело, щом вече 10 г. община Камено е без лекар и линейка. Пробвали сме чрез всички възможни институции, обещаваха, и накрая - нищо. Затова реших да реша проблема с обществена поръчка.

Още като встъпих

в длъжност, го

обещах на хората

Не е нормално община с 12 хил. жители да разчита само на джипито.

- Как съгражданите възприемат решението ви?

- С облекчение. Не може да чакаш близо час линейка от Бургас. Понякога се е стигало и до час и половина, а при някои случаи това е фатално. Разстоянието между Бургас и Камено е 24 км, но не се изминава за 15-20 минути.

- Местните твърдят, че се е стигало до смъртни случаи заради забавяне на медицински екип от Бургас?

- Не знам дали това е била причината, но съм убеден, че ако сме имали Бърза помощ в Камено, при някои случаи е можело и да не се стигне до фатален край. Освен това присъствието на лекар на място означава и превенция. Хората ще могат по-често да се преглеждат и да следят за здравословното си състояние, вместо да пътуват до Бургас.

Да не говорим, че въпросът има и психологически аспект -

присъствието на

медицински екип

на място

означава

сигурност

и спокойствие за хората. Едно е да знаеш, че до 5-10 минути може да те прегледа лекар, друго е да чакаш линейка от друг град.

Всичко може да стане по пътя, а през зимата е още по-рисковано, защото има снегонавявания. И два-три живота да спасим, ще си заслужава да имаме лекар с линейка. Другото не е нормално.

- Какво включва обществената поръчка?

- Лекар, фелдшер и линейка с шофьор. През делнични и празнични дни ще дежурят цял ден, а в делнични ще са на разположение вечер.

- За колко лева е обществената поръчка?

- За 143 хил. лв.

- А защо я пускате само за една година, а не за повече?

- За година и половина е, защото тогава ми свършва мандатът. Въпросът обаче не опира до моето кметуване, а до това, че може да дойде друг кмет и да има други виждания по въпроса и реши да я прекрати.

Пък и да видим дали ще сработят нещата, за да я продължим за следващите години.

- Наближава есенно-зимният сезон с много валежи. Миналата година в края на октомври Камено даде 5 жертви при пороите, които потопиха няколко села. Сега по-спокоен ли сте?

- Напротив. Косите ми настръхват с наближаването на валежния сезон. Същото чувство изпитват и хората - редовно следят прогнозите, а всяка капка дъжд им връща спомена за ужаса от 25 октомври 2017 г. Защото

основните

корита, които

предизвикаха

наводненията,

не са почистени

Ние нашите в населените места си ги чистим със собствени средства, но извън тях разчитаме на помощ от държавата. Още са затлачени и са със слаба водопроводимост. Не ми се мисли какво може да стане отново.

След трагедията миналата година неколкократно съм предупреждавал институциите, че пак може да се повтори, но реакция няма. С областния управител на Бургас Вълчо Чолаков проведохме голяма кореспонденция. Той е наясно с проблема и взе въпроса присърце, но явно и на него не му отпускат пари за почистване на деретата.

- След потопа се чуха предложения за изграждане на система за ранно оповестяване, каквато има Бургас. Има ли решение по този въпрос?

- За изграждането на такава система кандидатстваме по програмата за трансгранично сътрудничество “Интеррег” в партньорство с турския град Люлебургас. Наскоро даже се върнаха 2 точки за съгласуване с министерството на земеделието, тъй като деретата, образуващи големия водосбор, на които

ще се монтират

датчиците за

следене нивото

на водата,

попадат в държавна земя. Оправихме ги и сега чакаме дали ще ни одобрят за финансиране.

- Какво става с идеята за превръщане на крепостта Русокастро в туристическа атракция?

- Чакаме да приключат археологическите разкопки, които се финансират и с наша помощ. Крепостта трябва да е възстановена 4% - с портата, крепостната стена и 11-те бойни кули, за да изградим довеждащата инфраструктура.

За нея ще кандидатстваме за финансиране по ОП “Региони в растеж” за реставрация, консервация и осигуряване на достъп. Той предвижда изграждане на път, посетителски център и паркинг, за който ще чакаме одобрение от института за паметниците на културата.

Грехота е такава крепост, която в средновековна България е била един от най-важните стратегически обекти до границата с Византия, да остане под тонове пръст. Наистина ще се превърне във впечатляващ туристически обект, който заслужава да се види.

Виждате, че

археолозите

постоянно

откриват в нея

изключително

ценни артефакти

- златни, сребърни монети, иконата от слонова кост и др. Освен интерес за посетителите превръщането на крепостта в туристически обект означава и приходи за общината, в която основният поминък е земеделието, а в “Лукойл Нефтохим” почти вече не работят хора от Камено.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Щом има пропуск за цигарите, бързо да има и поправка

    Производството на нелегални цигари се оказа пропуснато от Наказателния кодекс.  Така - волно или неволно, заради тази дупка в българското законодателство държавата се е превърнала в нещо като стимулиращ фактор за производството и разпространението на контрабандни цигари. И се е стигнало дотам, че този бизнес да стане по-печеливш и от бизнеса с
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,