Само един човек може да спаси Турция

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7020592 www.24chasa.bg
Реджеп Тайип Ердоган СНИМКА: Ройтерс

Никой отвън не може да помогне на закъсалата Турция. Защото там в момента се опитват да подменят икономическата логика с вярата в Бога. Има само един човек, който може да спаси страната, смята Хенрик Бьоме, предаде "Дойче веле".

"Икономиката, глупако!" - Преди повече от четвърт век Бил Клинтън стана президент с този предизборен лозунг. Реджеп Тайип Ердоган също знае, че процъфтяващата икономика носи изборни победи. Та нали тъкмо той в началото на 21-ви век измъкна турското стопанство от дълбоката криза: с финансови инжекции от МВФ и с реформи. Операцията беше доста успешна, Турция стана привлекателна цел за инвеститорите, а новата икономическа политика понапълни джобовете на турците и тамошният пазар също се превърна в магнит за фирмите.

Оттогава насам многобройни германски фирми също се насочиха към Турция. И по-точно: над 7000, в които работят 120 000 души. Сред тях са такива гиганти като Бош, Фолксваген, МАН, Алианц и БАСФ. Но свой шанс в Турция видяха и редица средни и малки германски предприятия.

Икономически връзки с традиция

Това не е и чудно, защото икономическите връзки между двете страни всъщност имат доста стара история. Още през 1761 г. Фридрих Велики сключва търговски договор със султан Мустафа Трети. Сто години по-късно многобройни германски търговци и занаятчии също поемат към Турция: така наречените „босфорски германци" имат значителен принос за разширяването на търговските отношения. След Втората световна война посоката на миграцията се промени. В Западна Германия пристигнаха стотици хиляди турски гастарбайтери, които имат сериозен дял в осъществяването на тъй нареченото „германско икономическо чудо".

Така стигаме и до сегашната криза. Поради девалвацията на турската лира, тамошният пазар вече не е толкова привлекателен. А инвеститорите отдавна започнаха да изтеглят парите си от страни като Турция, включително и поради факта, че САЩ отново се превърнаха в атрактивна цел, след като тамошната емисионна банка започна да повишава лихвите. И все пак, за тоталния срив на лирата има една главна причина: самодържецът Ердоган и неговото автократично управление. Както и да ругае „злите пазари" и „международното лихвено лоби", колкото и да повтаря, че кризата е „американска кампания", обективните икономически закони той не може да промени.

"Ние пък си имаме Бог"

И както инвеститорите, така и спестителите едва ли ще се преизпълнят с упование от думите на Ердоган: „Те си имат долари, ние си имаме Бог". Турция е силно зависима от международната търговия и най-малкото поради това не бива ругае долара и еврото. Такива възклицания звучат по-скоро отчаяно, отколкото окуражително.

Нито Германия, нито германската икономика могат да помогнат на Турция. Това може да стори единствено нейният собствен президент. Той трябва да създаде стабилни рамкови условия и да даде на предприемачите и инвеститорите сигурност – най-вече правна сигурност. Той трябва да уважава независимостта на Централната банка, а не да ѝ предписва снижаване на лихвите, за да овладее инфлацията. Защото тази работа така не става.

В момента германските предприемачи в Турция внимателно наблюдават случващото се и се чудят дали да останат в страната. Особено малките и средни предприятия са принудени много добре да си правят сметката, когато – примерно – машините и материалите поскъпват, защото се плащат в долари. Производителите на текстил и на спортни стоки може да се окажат принудени да се изнесат към Азия. За всичко това Ердоган трябва да има едно наум.

Ето така закъсват онези, които се обграждат само с угодници и предпочитат да вкарат критиците си в затвора. Такава е съдбата на онези, които се опияняват от собствената си идеология и заместват икономическия разум с вярата в Бога. Нищо лично срещу Бога. Но само това не стига.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,