Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7020786 www.24chasa.bg
Доц. Тодор Ялъмов СНИМКА: Йордан Симeонов

Съвместният проект на “Виваком” и в.“24 часа” – Образование 4.0” – си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас.

Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Не на последно място това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес.

Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Една от инициативите на “Виваком” и експертите във въвеждането на облачни технологии в образованието от “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”.

За нея и за ученето чрез игра разказва днешният ни събеседник по темата “Дигитално образование” – доц. Тодор Ялъмов. 

С платформата “Умни дечица” учебният материал се усвоява лесно и забавно

Геймификацията дава по-голяма мотивация за учене, казва зам.-деканът на

Стопанския факултет на СУ “Св. Кл. Охридски”

- Доц. Ялъмов, как геймификацията може да подпомогне образованието в училище?

- Геймификацията е част от образователната методика още от средата на ХIХ в. Всички добри начални и предучилищни педагози знаят, че децата учат най-лесно чрез игра. Геймификацията дава много по-голяма мотивация за учене. Сега то се асоциира с нещо скучно. Играта е един от най-лесните начини децата да получат по-голяма мотивация. Има много български фирми, които успяха да направят прекрасни продукти, базирани на информационните и комуникационните технологии. Една от инициативите на “Виваком” и “Уеб Сървисис” е платформата “Умни дечица”, в която е качено учебното съдържание за най-малките в детските градини и началния курс. Усвояването на учебния материал става леко, забавно и ефективно чрез мултимедийни тестове и игри. Има около 500-600 училища, които се обучават чрез такива приложения. Геймификацията отдавна навлиза в образованието.

- Как геймификацията и платформите като “Умни дечица” разчупват формалното образование?

- Те дават възможност на учители, които не са на “ти” с технологиите, да имат готов образователен продукт, с който да могат да работят в детската градина или класната стая. Едно от нещата, които правим с “Уеб Сървисис” за новия задължителен учебен предмет за 3-и и 4-и клас “Компютърно моделиране”, е децата да учат компютърно моделиране чрез компютърна игра “Майнкрафт”.

- Как тя помага на децата да учат и по кои предмети може да се използва?

- Те могат да допрограмират играта. Учебното съдържание, което сме разработили за новия предмет, отговаря на държавните образователни стандарти. Децата

се учат да

програмират

на Scratch

чрез пъзели

и картинки

Има формули, логика, цикъл и всички важни компоненти, но е направено по лесен и интересен начин. Разбира се, има алгоритмично и изчислително мислене. Може интегрирано да се използва и по други предмети – по история, по география, физика, математика. Може да влезеш и да разгледаш Колизея в Рим, което дава едно различно преживяване от това да го гледаш на лист или снимка.

- С какво обучението чрез игри превъзхожда класическия метод на преподаване?

- Не бих казал, че го превъзхожда. Но игрите дават различен тип преживяване на децата – участие, а не да седи на чина, да слуша и да преписва от дъската. Този начин на учене отдавна е в миналото. Един от любимите ми педагози - Уно Сигнеус от ХIХ в., демонстрира, че заниманията със занаятчийски дейности в училище са полезни не само за професионалното ориентиране на децата, но и за цялостното им развитие. Той учи децата да правят играчки от дърво, така те проявяват творчество, имат инициатива.

Телефонът може

да се превърне

в инструмент

за изследване

на света,

което ще даде страхотно самочувствие на децата, че са не само консуматори, но и създатели.

- Какъв е вашият опит и наблюдение при обучението чрез игри?

- Програмирането може да се прави дори от първи клас. Водил съм курсове, където децата правиха приложения за смарттелефон. Поне 60-70% от българчетата могат за един час да бъдат научени да правят прости приложения за умните си телефони и след това да ги споделят. За мен игрофикацията включва правенето на игри. Тя трябва да се прегърне не само от учителите, но и от семейството. Родителите трябва да си говорят с децата за игрите, които играят, и е добре да се оставят да бъдат учени от тях. Ключово е да развиваме въображението при децата, нещо, което не виждам сега във всички предмети, а трябва да бъде основна цел поне в 50-60% от предметите, включително математика, литература, физика и т.н.

- Достатъчно добре ли е навлязла дигитализацията в учебния процес?

- Според мен игрите не са включени достатъчно добре. Може би се броят на пръсти учителите, които систематично вкарват гейминга.

Един добър

педагог може да

използва играта,

която играе детето, дори да е само със стреляне и екшън. Има интересни острови на дигитализация не само в най-големите градове, а и в малките населени места. Има учители, които използват изключително иновативно технологиите, включително телефоните на децата.

- Как телефонът може да се вкара в час, така че да е полезен за децата?

- В учебната тетрадка по история има задача разпознаване на човек на снимка. Детето може да я снима с телефона си и да я потърси в интернет, където ще прочете и допълнителна информация. Това е изключително бързо и лесно за децата. Един прекрасен учител е не този, които е с най-добрите умения за програмиране, а този, който поставя въпроси и дава задачи на учениците, така че те да формират и развият необходимите знания, умения и отношения в ключови области на компетентност – създаване на алгоритми, разбиране на логика и откриване на грешки в чужд код, създаване на видео с анимация и други. Децата са предприемчиви и любопитни по природа. Правейки приложения за телефон, могат да започнат да ги продават и дори да печелят пари.

- Защо според вас бъдещето на образованието е дигитализацията?

- Настоящето на образованието е дигитализацията, защото живеем в дигиталния свят. Трябва

да приемем, че

децата живеят с

телефоните и те

са част от нас,

както обувката, ризата, очилата. Ако погледнем историята, ще видим, че всяка една иновация, която влиза в час, придава стойност.

ВИЗИТКА:

Заместник-декан по научноизследователската дейност и иновациите в Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски", преподава е-бизнес и управленски дисциплини Има магистратури по икономика и управление, математика и философияПубликува по проблемите на иновациите и новите информационни и комуникационни технологии, антикорупция, сива икономика и корпоративно управление в България и Европа Работил е по проекти за подкрепа на предприемачеството в Източна Европа и Централна АзияОсновава първото "Кодър дожо" в София през 2014 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Със здрав банкет и кючеци на Азис загря отборът на "Атлетик" (Куклен) за мача с "Левски". Днес храбрият аматьорски тим ще посрещне "сините" в двубой от турнира за Купата на България. За отбора от малкото градче, разположено в полите на Родопите, това ще бъде най-големият мач в цялата му история. Срещата ще се играе в Пловдив,

Над 103 000 лева ще заработи Веселин Маринов от тазгодишния си коледен концерт. Предварителните прогнози сочат, че печалбата от традиционна му изява по това време на годината ще е рекордна. Веско обяви, че коледното му творческо празненство тази година ще се проведе на 3 декември в НДК, като това ще е 22-рият му концерт на сцената на зала 1.

Лятото официално си отиде! И идват студ, силен вятър и слани. От днес времето в цялата страна значително се влошава, като високите стойности на температурите и слънчевото време остават като мил спомен. "Чувствителното понижаване на температурите ще се усети във вторник и сряда. Добрата новина е, че в края на седмицата ще има леко повишение на