Евгени Крусев: Ремонтирахме над 100 моста в София, но проверяваме всички след трагедията в Италия

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7022371 www.24chasa.bg
Евгени Крусев СНИМКА: Пиер Петров

В началото на ноември пускаме трамваите по ул. “Граф Игнатиев”, казва в интервю зам.-кметът по транспорта на София

- Г-н Крусев, ремонтът на ул. “Граф Игнатиев” явно няма да приключи в срок. Кога очаквате да завършат работите и има ли други обекти, които ще се забавят?

- Ремонтът на ул. “Граф Игнатиев” е най-сложният обект тази година. Всеки ден там работят над 100 души. Обектът, в който влизат прилежащите площади и ул. “Солунска”, е разделен на няколко подобекта. Очакваме

до 15 септември

да е готова изцяло

ул. “Солунска”

до пл. “Славейков”. Тя вече е отворена между бул. “Витоша” и ул. “А. Кънчев”. Първите дни на септември ще пуснем и кръстовището при улиците “Граф Игнатиев” и “Г. С. Раковски” - сега се поставя релсов път. Започна полагането на новата настилка на градината при храма “Св. Седмочисленици”. Там работата ще приключи в началото на октомври.

Иначе дали ще бъде спазен срокът за завършване на целия обект, който е краят на октомври, ще можем да кажем след няколко дни. Причината е, че през юли имаше много дъждове, които възпрепятстваха строителите и ги забави в някои технологични процеси, за които е нужно сухо време. Изготвя се график за наваксване на закъсненията. Прави се всичко възможно, но е нужно още малко време, за да кажем с точност дали ще успеят да се справят. Основният ни приоритет е пускането на трамваите. Очаква се това да стане в началото на ноември.

Няма как обаче да се съглася със спекулациите, които се появиха, и твърденията на общински съветници, че ремонтът не е достатъчно обсъден и имало противоречиви решения. Проектът за зоната, част от която е и ул. “Граф Игнатиев”, се обсъжда от 2 г. Минал е през редица обществени обсъждания както със специалисти, така и с граждани.

Освен подмяна на настилките

там се правят и подземни

контейнери за отпадъци,

ново осветление, редуцират се търговските обекти на пл. “Славейков”, премахва се зеленчуковият пазар при храма “Св. Седмочисленици”.

- А другите големи обекти ще приключат ли в срок?

- Тази събота обръщаме движението на бул. “България”. В петък срещу събота вечерта ще пуснем движението по ремонтираното платно в посока “Бояна” и ще затворим другото - към центъра. Строителите имат точно 2 седмици да го ремонтират. На 9 септември вечерта “България” в участъка между булевардите “Гешов” и “Гоце Делчев” трябва да бъде отворен за движение с нови пътни платна и маркировка.

Бул. “Васил Левски” от Ректората до Паметника на Васил Левски трябва да е готов до 15 септември. Това е и срокът за завършване на обособеното трасе за градския транспорт по бул. “Константин Величков”, ремонтите на бул. “Арсеналски” и източната тангента. В понеделник пуснахме движението по бул. “Христофор Колумб”.

До края на септември трябва да е готов бул. “Монтевидео” между ул. “Боряна” и бул. “Н. Петков”. Ако приключи конструктивната работа по метростанцията, ще може да разширим булевардът и в долната му част към “Овча купел”. Същият е и срокът за завършване на бул. “П. Славейков” - там сега се работи по тротоарите и се изгражда нов подлез при баня “Мадара”.

Улиците “Цар Симеон” и “Резбарска” също трябва да са готови до 15 септември. Тази година ремонтираме основно 15 квартални улици, които са с важна обществена функция. Сред тях са “Габър”, “Феникс”, “Гюешево”, “Божана” и др. Обръщаме сериозно внимание на кварталните улици, които не са по-малко важни от булевардите за хората. За първи път тази година средствата, които заделяме за ремонт на малки улици, са равни на инвестициите в реконструкция на големите обекти. Отделно за текущ ремонт тази година отделяме 38 млн. лв. Тази тенденция с фокус към кварталните улици ще продължи, защото основните пътни артерии вече са ремонтирани. От тях остана може би само бул. “България”, който не е ремонтиран, откакто е построен.

- Ремонтът на бул. “България” ще продължи и догодина. Кои са другите обекти за 2019-а?

- Освен нови отсечки по бул. “България” през 2019 г. със сигурност ще се ремонтират тунелите при НДК и на “Люлин”. Това са двата големи транспортни тунела, които не са ремонтирани, откакто са построени преди повече от 30 г. Там трябва да се извършат сериозни дейности по хидроизолацията, облицовките, настилките. Това ще са изключително тежки ремонти на толкова големи тунели, каквито досега в София не са правени. Показателен е фактът, че нямаше нито един кандидат при обявената процедура за ремонта на тунела на НДК.

- Всъщност ремонтът там трябваше да е тази година.

- Да. Въпреки това не е фатално, че нямаше кандидати, защото сега ще обявим процедура, в която ще включим и изграждането на новата подпорна стена за трамваите при влизането в тунела, за да може те да спрат да минават под прозорците на хората по бул. “Скобелев”. Надявам се напролет да започнат строителните дейности.

През 2019 г. ще започне

реконструкцията на

трамвайното трасе по

бул. “Цар Борис III”

Ще направим разчети дали ще се работи на няколко фронта, за да може максимално бързо да ремонтираме цялата трамвайна линия, защото тя е най-натоварената в София. След това по нея ще се движат и нови мотриси. Ремонтът на ул. “Каменоделска” също ще е през 2019 г. Обявени са процедури за ремонтите на улиците “Първа българска армия”, “Н. Коперник”, “Кукуш”, “Й. Щросмайер”, продължението на бул. “А. Йорданов” към кв. “Дружба”. Окончателният списък с обектите ще е ясен при приемането на бюджета за 2019 г.

- Наесен трябва да представите схема на довеждащ транспорт до метрото. Колко ще са линиите на метробусовете и колко ще струва билетът за пътуване с тях?

- Разработваме няколко маршрута, които обхващат крайните квартали около третата линия на метрото. Говоря за “Горна баня”, “Овча купел”, “Хаджи Димитър”. Идеята е да се пуснат по-малки като капацитет и габарити превозни средства, които да могат

да влизат в

по-тесните

улици, където

в момента

няма градски транспорт

Тези бусчета ще изпълняват довеждаща функция до съответната метростанция. Тарифата за превоз ще е единна с тази на Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

- Да уточним - 1,60 лв. ще струва билетът за метробус и отделно ще се плаща още 1,60 лв. за метрото.

- Възможно е да се разработи нов превозен документ, който да е метро плюс метробус и цената да е друга, но това е част от анализа, който още се подготвя. Сега също има карта за пътуване за метрото и 1 наземна линия на градския транспорт.

- Въпросът е дали ще се купува отделен билет?

- Ако пътувате с билет, а не с карта - да. Целта е да накараме софиянци да пътуват с карти, така и самото пътуване излиза по-евтино.

- А метробусовете само за кварталите около третата метролиния ли ще са, или и за другите?

- Не, правим анализ къде може да се направят нови маршрути на градския транспорт в квартали, в които сега нормалните автобуси не могат да минават. Анализираме и неефективните линии на градския транспорт - къде автобусите превозват малко пътници. Тези линии ще се оптимизират, но без да ги закриваме. Така от спестените средства ще финансираме разкриването на нови линии, с които хората ще стигат до метрото.

- А откога трябва да тръгнат метробусчетата?

- Идеята е този вид градски транспорт да стартира с пускането на третата метролиния - есента на 2019 г. Зависи от процедурите, защото в момента такива превозни средства в София няма.

- Какво показват данните - ползват ли софиянци нощния транспорт и ще останат ли линиите, след като изтече експерименталният 6-месечен срок?

- Четирите линии на нощния градски транспорт се ползват основно в петък и събота. Тогава

с тях се возят около

1000 души на вечер

През другото време нощният транспорт се ползва от около 350 души на вечер. Тези линии се ползват основно от млади хора, които излизат в петък и събота вечерта. На ЦГМ е нужно още време да направи анализ на ефективността на нощния градски транспорт, за да може евентуално да коригираме разписанията и спирките на база на търсенето на услугата.

- Колко нови превозни средства очаквате тази година за градския транспорт?

- Очакваме общо 102 превозни средства за градския транспорт - 82 газови автобуса и първите 20 електробуса.

Прототипът на

електробуса в

Китай вече е готов

В края на октомври очакваме да започнат да пристигат газовите автобуси и да се включат в линиите на градския транспорт.

- След трагедията в Италия държавата проверява безопасността на всички мостове, общината предприема ли подобни действия?

- През последните десетина година ремонтирахме над 100 мостови съоръжения в София, сред тях са повечето големи мостове и сега обновяваме по-малките в крайградските зони. Въпреки това по искане на кмета г-жа Фандъкова се сформира комисия от представители на общината, Камарата на инженерите, Камарата на архитектите, специалисти от УАСГ. Комисията ще направи спешен оглед на всички мостови съоръжения в града и ще излезе с предписания какво да се предприеме. До есента трябва да имаме резултати от проверката.

- От 1 ноември зелената зона ще се увеличи с 5500 места. Ще продължи ли разширението и накъде?

- Зелената зона се разширява по искане на гражданите. Районите, близо до центъра като “Оборище”, “Възраждане” и “Красно село”, са осъзнали нуждата от зелена зона и че тя дава регламент, който позволява да се паркира по-спокойно. “Триадица” е обратният пример в зоната около бул. “Витоша”. Там хората не искат зелена зона и няма да има такава. Зелената зона е инструмент, който въвежда правила. Примерът с долната част на “Лозенец”, където последно беше въведена, е положителен.

- Да, но проблемът се премести в горната част и сега ще бъде въведена и там. Няма ли опасност един ден цяла София да стане зелена зона?

- Не е лошо да има регламент и правила за паркиране, които да важат в цяла София. Дали това ще стане чрез зона за паркиране, или други мерки, е въпрос на решение.

- Изборът на изпълнител за тикет системата за градския транспорт се обжалва. Кога реално хората ще плащат билет за време или пропътувано разстояние?

- Няма нищо лошо процедурата да мине през съдебен контрол и ако нещо не е както трябва, да бъде върната в изходно положение. До момента съдът не е уважил нито една жалба. Очакваме решението по сегашната и ЦГМ ще се съобрази с него. Затова няма как да се ангажирам с конкретен срок кога ще е готова тикет системата.

- Дневните и нощните карти за пътуване могат да се купуват и през мобилен телефон. Оказа се обаче, че с един билет могат да пътуват неограничен брой хора. Поправихте ли грешката и кой е виновен за нея?

- Тази услуга се разработи от ЦГМ, за

да се предостави

на софиянци още

един начин за

купуване на картите

за пътуване

Със сигурност това, че няколко души можеха да пътуват с един билет, е недоглеждане от страна на ЦГМ, но то беше бързо коригирано и услугата се радва на голям интерес. Това доказва, че пътниците в София са готови за нови услуги, които улесняват закупуването на превозен документ. Затова услугата е по-скоро успешна. Системата беше пусната в бета-версия - тоест тестова, и е нормално в този период да се появят грешки.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • А какво ще стане с 11-ото яйце в кошницата

    Тръгнат ли цените нагоре, няма власт, която да не се обърка и да не тръгне да търси някакви спасителни варианти. Ясно защо - защото избирателят ще е недоволен, меко казано. Та явно такива са и причините един вицепремиер да предлага таван за печалбата от хляба и още 9 важни хранителни стоки.  Да не се хващаме с “дребните” детайли - например ако
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,