По-строг контрол за бизнеса с “еднодневните” автобуси

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7026027 www.24chasa.bg
Синият автобус след катастрофата край Своге

Изводите на една майка с опит в пътуването по кратките дестинации

Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните страни потеглят страшно

много рейсове.

Ето моите наблюдения за тях

Гледам автобуса от жестоката катастрофа вчера. По неясния му син цвят се вижда, че е пребоядисван многократно.

И понеже това лято реших постепенно да показвам България на дъщеря си, придобих известен опит с фирмите за еднодневни екскурзии.

Е, имам книжка от 1981 г., но никога не съм карала кола. А детето трябва да види колко е красива родината.

Гледам отново синия автобус и съм потресена.

Случай 1

Туристическа агенция ПОХОД

Само преди месец ние пътувахме до Крушунските водопади с един

розов, ама много розов

покъртителен автобус,

на който кафявата ръжда

стоеше почти естетски,

до Крушунските водопади и Деветашката пещера. Прекрасни места! Автобусът беше от средата на миналия век, имаше нещо като климатик, вероятно с водно охлаждане, и вляво от главата на шофьора от една тръбичка се стичаше водата в една кофа. Автобусът се задъхваше на всеки малък баир. Екскурзоводът (разбрах, че това е собственикът на фирмата) беше пълен лаик. Изисква се изключителна наглост такава фирма да бъде на туристическия пазар. Рейсът беше пълен, имаше много млади хора, дори италианци. Като капак гидът събра от всеки от нас по 5 лв. за вход на водопадите и пещерата. Убедена съм, че за входа е платил само за 20 души. Жалка история!

Благодарна съм, че се прибрахме живи и здрави.

Случай 2

Фирма СЕЛЕНА ТУР

Пътуваме до Велинград, после с теснолинейката, след това Юндола и Белмекен. Красота! Семпло екскурзоводско обслужване. Отново няма билети, няма касов бон, стар, но малко по-приличен автобус.

Случай 3

Фирма АТЛАС ЕС

Това са единствените отличници в моята класация. Единствено с тях бих пътувала отново.

Посоката е Самоков, Боровец (Царска Бистрица), екопътека Бели Искър.

Чист автобус, с добро разстояние между седалките. Внимателен и сравнително млад шофьор, изключителената екскурзоводка Лили - преценявам, че е пенсиониран университетски преподавател. Любезна, информирана, знае много и ценни неща. Много добре организирана програма. Дават ми и фактура за плащането.

Случай 4

Фирма ГЛОБУС ТУРС

Още една фирма. Разходката е за един ден до Пирот.

В последния момент разбираме, че ще бъде с микробус.

Тясно, мръсно,

шофьорът кара бясно

Екскурзоводката е начална учителка, повтаря всичко по два пъти. Информацията, която има, често е неточна и наивна. В Сърбия сме, но тя на няколко пъти ни разказва за Истанбул, за любовта между Ататюрк и българката Димитрина. Ми това си знае жената. Накрая ни прегръща сърдечно и като цяло ти става симпатична.

Заключения:

- Еднодневните и двудневните екскурзии са доходоносен бизнес с минимална отчетност. Не само през лятото, а целогодишно.

- Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните балкански страни потеглят страхотно много автобуси. Таргет групата е: свежи пенсионери, студенти (когато в офертата има плаж) и

интелектуалки

на средна възраст

(това са дестинациите с исторически забележителности и екопътеки).

- Еднодневните екскурзии са евтини. Цените варират от 18 лв. (ако е от сайт за колективно пазаруване) до към 30 лв. най-много.

- Няма фактура, няма касов бон, билети или вероятно дори и застраховка.

- Изпращат ти по мейла някакъв договор с попълнени на ръка данни и неясен подпис.

- Автобусите като цяло са много стари. Кой проверява и разрешава те да превозват около 50 души всеки уикенд?

- Чиновниците ще си измият ръцете с неупотребата на колани. Но колко от тези стари автобуси имат изобщо работещи и изправни колани?

- Коя институция следи дейността на фирмите, извършващи уикендов туризъм? Достатъчно ли е те да имат един път издадено разрешително и след това - никакъв контрол? Ако за по-далечните дестинации се използват вероятно по-нови автобуси, то за еднодневните по правило влизат в употреба само стари, дори

скандално и недопустимо

стари автобуси

КАТ и ДАИ спят ли?

- Има ли правилник, който регулира на каква възраст трябва да е един автобус за превоз на 50 души?

- Екскурзоводите са любители. Едно време можеше да работиш това само ако си издържал изпит в “Орбита” или “Балкантурист”.

Ами това се сещам спонтанно и емоционално. Нямаше как да не го споделя.

Слава на Бога, ще продължа да пътувам. Защото България има уникални места. И защото много хора, които нямат коли или не смеят да шофират сами, го правят.

Строг контрол - това е. Ама го няма.

“24 часа” ще потърси четирите споменати фирми за коментар, четете в следващ брой

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Крадците на вода да плащат яко

    Крадците на вода да плащат сметки за година назад - това предвижда нова наредба на МРРБ. И ако на някой този срок му се вижда дълъг, не е прав - към тарикатите, които ползват услуга на чужд гръб, не трябва да има милост. А в случая наказанието е достатъчно солено, за да откаже крадците - ако не напълно, то поне голяма част от тях.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,