По-строг контрол за бизнеса с “еднодневните” автобуси

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7026027 www.24chasa.bg
Синият автобус след катастрофата край Своге

Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните страни потеглят безброй рейсове.

Ето изводите на един турист с опит в пътуването по кратките дестинации

Гледам автобуса от жестоката катастрофа вчера. По неясния му син цвят се вижда, че е пребоядисван многократно.

И понеже това лято реших постепенно да показвам красотите на България на най-малкото си дете, придобих известен опит с фирмите за еднодневни екскурзии.

Отново поглеждам към синия автобус и съм потресена.

Пример 1

Туристическа агенция ПОХОД

Само преди месец ние пътувахме до прелестните Крушунски водопади и Деветашката пещера с един

розов, ама много розов

покъртителен автобус,

на който кафявата ръжда

стоеше почти естетски.

Автобусът беше от средата на миналия век, имаше нещо като климатик, вероятно с водно охлаждане, а вляво от главата на шофьора от тръбичка се стичаше водата в една кофа. Автобусът се задъхваше на всеки малък баир. Екскурзоводът (разбрах, че това е собственикът на фирмата) беше пълен лаик. Изисква се изключителна наглост такава фирма да бъде на туристическия пазар. Рейсът беше пълен, имаше много млади хора, дори италианци. За по-сигурно гидът събра от всеки от нас по 5 лв. за вход на водопадите и пещерата. Убедена съм обаче, че после плати само за половината от групата. И без това в навалицата не се вижда кой как влиза. Жалка история!

Благодарна съм, че се прибрахме живи и здрави.

Пример 2

Фирма СЕЛЕНА ТУР

Пътуваме до Велинград, после с теснолинейката, след това Юндола и Белмекен. Красота! Семпло екскурзоводско обслужване. Отново няма билети, няма касов бон, стар, но малко по-приличен автобус.

Пример 3

Фирма АТЛАС ЕС

Това са единствените отличници в моята класация. Единствено с тях бих пътувала отново.

Посоката е Самоков, Боровец (Царска Бистрица), екопътека Бели Искър.

Чист автобус, с добро разстояние между седалките. Внимателен и сравнително млад шофьор, изключителната екскурзоводка Лили - преценявам, че е пенсиониран университетски преподавател или научен работник. Любезна, ерудирана, знае много и ценни неща. Много добре организирана програма. Дават ми и фактура за плащането.

Пример 4

Фирма ГЛОБУС ТУРС

Още една фирма. Разходката е за един ден до Пирот.

В последния момент разбираме, че ще бъде с микробус.

Тясно, мръсно,

шофьорът кара бясно

Екскурзоводката е начална учителка, повтаря всичко по два пъти. Информацията, която има, често е неточна и наивна. В Сърбия сме, но тя на няколко пъти ни разказва за Истанбул, за любовта между Ататюрк и българката Димитрина. Ми това си знае жената. Накрая ни прегръща сърдечно и като цяло ти става симпатична.

Заключения и въпроси:

- Еднодневните и двудневните екскурзии са доходоносен бизнес с минимална отчетност. Не само през лятото, а целогодишно.

- Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните балкански страни потеглят страхотно много автобуси. Таргет групата е основно: свежи пенсионери, студенти и

интелектуалки

на средна възраст.

- Еднодневните екскурзии са евтини. Цените варират от 18 лв. (ако е от сайт за колективно пазаруване) до към 30 лв. най-много.

- Няма фактура, няма касов бон, билети или вероятно дори и застраховка.

- Изпращат ти по мейла някакъв договор с попълнени на ръка данни и неясен подпис.

- Автобусите като цяло са много стари. Кой проверява и разрешава те да превозват около 50 души всеки уикенд?

- Чиновниците ще си измият ръцете с неупотребата на колани. Но колко от тези стари автобуси имат изобщо изправни и чисти колани?

- Коя институция следи дейността на фирмите, извършващи уикендов туризъм? Достатъчно ли е те да имат един път издадено разрешително и след това - никакъв контрол? Ако за по-далечните дестинации се използват вероятно по-нови автобуси, то за еднодневните по правило влизат в употреба само стари, дори

скандално и недопустимо

стари автобуси

КАТ и ДАИ спят ли?

- Има ли правилник, който регулира на каква възраст трябва да е един автобус за превоз на 50 души?

- Екскурзоводите често са любители. Кой е институцията, която издава лицензи за тази професия?

Ами това се сещам спонтанно и емоционално. Нямаше как да не го споделя.

Слава на Бога, ще продължа да пътувам. Защото България има уникални места. И защото много хора, които нямат коли или не смеят да шофират сами, го правят.

Строг контрол - това е. Ама го няма.

“24 часа” ще потърси четирите споменати фирми за коментар, четете в следващ брой

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,