По-строг контрол за бизнеса с “еднодневните” автобуси

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7026027 www.24chasa.bg
Синият автобус след катастрофата край Своге

Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните страни потеглят безброй рейсове.

Ето изводите на един турист с опит в пътуването по кратките дестинации

Гледам автобуса от жестоката катастрофа вчера. По неясния му син цвят се вижда, че е пребоядисван многократно.

И понеже това лято реших постепенно да показвам красотите на България на най-малкото си дете, придобих известен опит с фирмите за еднодневни екскурзии.

Отново поглеждам към синия автобус и съм потресена.

Пример 1

Туристическа агенция ПОХОД

Само преди месец ние пътувахме до прелестните Крушунски водопади и Деветашката пещера с един

розов, ама много розов

покъртителен автобус,

на който кафявата ръжда

стоеше почти естетски.

Автобусът беше от средата на миналия век, имаше нещо като климатик, вероятно с водно охлаждане, а вляво от главата на шофьора от тръбичка се стичаше водата в една кофа. Автобусът се задъхваше на всеки малък баир. Екскурзоводът (разбрах, че това е собственикът на фирмата) беше пълен лаик. Изисква се изключителна наглост такава фирма да бъде на туристическия пазар. Рейсът беше пълен, имаше много млади хора, дори италианци. За по-сигурно гидът събра от всеки от нас по 5 лв. за вход на водопадите и пещерата. Убедена съм обаче, че после плати само за половината от групата. И без това в навалицата не се вижда кой как влиза. Жалка история!

Благодарна съм, че се прибрахме живи и здрави.

Пример 2

Фирма СЕЛЕНА ТУР

Пътуваме до Велинград, после с теснолинейката, след това Юндола и Белмекен. Красота! Семпло екскурзоводско обслужване. Отново няма билети, няма касов бон, стар, но малко по-приличен автобус.

Пример 3

Фирма АТЛАС ЕС

Това са единствените отличници в моята класация. Единствено с тях бих пътувала отново.

Посоката е Самоков, Боровец (Царска Бистрица), екопътека Бели Искър.

Чист автобус, с добро разстояние между седалките. Внимателен и сравнително млад шофьор, изключителната екскурзоводка Лили - преценявам, че е пенсиониран университетски преподавател или научен работник. Любезна, ерудирана, знае много и ценни неща. Много добре организирана програма. Дават ми и фактура за плащането.

Пример 4

Фирма ГЛОБУС ТУРС

Още една фирма. Разходката е за един ден до Пирот.

В последния момент разбираме, че ще бъде с микробус.

Тясно, мръсно,

шофьорът кара бясно

Екскурзоводката е начална учителка, повтаря всичко по два пъти. Информацията, която има, често е неточна и наивна. В Сърбия сме, но тя на няколко пъти ни разказва за Истанбул, за любовта между Ататюрк и българката Димитрина. Ми това си знае жената. Накрая ни прегръща сърдечно и като цяло ти става симпатична.

Заключения и въпроси:

- Еднодневните и двудневните екскурзии са доходоносен бизнес с минимална отчетност. Не само през лятото, а целогодишно.

- Всеки уикенд по пътищата на родината и съседните балкански страни потеглят страхотно много автобуси. Таргет групата е основно: свежи пенсионери, студенти и

интелектуалки

на средна възраст.

- Еднодневните екскурзии са евтини. Цените варират от 18 лв. (ако е от сайт за колективно пазаруване) до към 30 лв. най-много.

- Няма фактура, няма касов бон, билети или вероятно дори и застраховка.

- Изпращат ти по мейла някакъв договор с попълнени на ръка данни и неясен подпис.

- Автобусите като цяло са много стари. Кой проверява и разрешава те да превозват около 50 души всеки уикенд?

- Чиновниците ще си измият ръцете с неупотребата на колани. Но колко от тези стари автобуси имат изобщо изправни и чисти колани?

- Коя институция следи дейността на фирмите, извършващи уикендов туризъм? Достатъчно ли е те да имат един път издадено разрешително и след това - никакъв контрол? Ако за по-далечните дестинации се използват вероятно по-нови автобуси, то за еднодневните по правило влизат в употреба само стари, дори

скандално и недопустимо

стари автобуси

КАТ и ДАИ спят ли?

- Има ли правилник, който регулира на каква възраст трябва да е един автобус за превоз на 50 души?

- Екскурзоводите често са любители. Кой е институцията, която издава лицензи за тази професия?

Ами това се сещам спонтанно и емоционално. Нямаше как да не го споделя.

Слава на Бога, ще продължа да пътувам. Защото България има уникални места. И защото много хора, които нямат коли или не смеят да шофират сами, го правят.

Строг контрол - това е. Ама го няма.

“24 часа” ще потърси четирите споменати фирми за коментар, четете в следващ брой

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо в други страни колите са повече, а катастрофите - по-малко

    Стряскаща статистика публикува Евростат - България е първа в Европейския съюз по смърт при катастрофи. У нас смъртните случаи са 64 на 1 милион жители, докато средното за ЕС ниво е 23 такива случая - почти три пъти по-малко. И то при условие, че в България броят на колите е най-малък на глава от населението сред европейските страни.