Петко Ангелов, шеф на Камарата на автопревозвачите: Излизаме на протест в защита на Ивайло Московски

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7039918 www.24chasa.bg
Петко Ангелов.

Не бива министър-председателят да се поддава на уличния натиск и на опозицията

Дори в най-голямата си трагедия, министърът на транспорта не ни остави за миг

Петко Ангелов е председател на Камарата на автомобилните превозвачи в България. В нея членуват 95 фирми с над 2000 камиона. Камарата излезе с декларация на 2 септември в подкрепа на министъра на транспорта Ивайло Московски. Нейни представители са категорични, че той трябва да остане на поста. На същото мнение е и самият Ангелов, който повече от 25 години е в бранша и ръководи фирма с над 500 камиона и 100 автобуса за градски транспорт в Пловдив.

Г-н Ангелов, защо Камарата на автомобилните превозвачи се хвърли да брани Ивайло Московски при положение, че оставката му я поиска премиерът? Не оказвате ли натиск върху министър-председателя?

- Ни най-малко бихме искали да притискаме премиера Борисов. Изразяваме позицията на нашите членове. Веднага след като научихме, че е Ивайло Московски е подал ставка, се събрахме в Камарата, за да обсъдим ситуацията. Категорични сме, че той не трябва да си ходи.

- Защо?

- Не може под натиск на улицата да се жертват министри. За другите двама не мога да говоря (Валентин Радев и Николай Нанков – б.а.), тъй като нямам преки наблюдения върху работата им. Но за Ивайло Московски съм убеден, че той е ценен и трябва да остане. За нас не е правилно да бъде пожертван. Той си върши работата перфектно и е един от успешните министри.

- Съгласете се, че няма незаменими хора. С какво евентуалният му заместник би бил по-лош?

- Не е така. Московски се е доказал във времето като изключително подготвен. Ако дойде друг министър на транспорта, ще му трябва време да навлезе. А проблемите в бранша са толкова належащи, че е нужно веднага да се действа. Само един пример ще ви дам. В най-тежкия момент, когато Московски беше сполетян от голяма лична трагедия в семейството, въпреки болката, той намери сили и продължи да работи. Не ни изостави нито за момент. Представям си какво му е коствало. Колко са хората, които в такава драматична ситуация могат да бъдат полезни за бранша? Затова с цената на всичко сме готови да го браним и няма да позволим да бъде пожертван.

- Не говорите ли твърде емоционално в момента?

- Не бих казал. От 8 години той е министър. Твърдя, че е от най-подготвените министри на транспорта в най-новата история на страната.

- Има предположения, че може да го наследи Николина Ангелкова, която вече е била служебен министър на транспорта. Тя няма ли да ви съдейства?

- Да, няма незаменими хора. Сигурно и тя би била ефективна. Но Московски е изключително на мястото си. Запознат е с всеки детайл от работата си на това огромно министерство. Опасяваме се, че ще е нужно време на един нов министър, а ситуацията в сухопътният транспорт не търпи отлагане. През септември в Европейския парламент отново влиза на дневен ред пакетът „Мобилност” 1 и 2. Приеме ли се, за българските превозвачи е равносилно на смърт. Московски има отлични контакти с колегите си от Европа.

- Какви други качества има той, че толкова държите да остане?

- Наблюденията ми от срещите с него показват, че е и добър като човек. Колкото пъти сме ходили при него, винаги е откликвал и е съдействал. Моментът е много важен за нас. Наблюдаваме разделяне на Закона за движение по пътищата на три. Убедени сме, че точно сега Московски трябва да си бъде на поста. Според нас, превозвачите, тепърва ще имаме сблъсъци с новата нормативна уредба. Промените предвиждат регистрациите на МПС да не се правят в КАТ, а в министерството на транспорта. И това е съвсем логично. Така е в целия Европейски съюз. А контролът по пътя се прехвърля изцяло на пътната полиция. Неминуемо при въвеждането на тези корекции, докато заработят, ще възникне напрежение. Браншът разчита на този министър да тушира евентуални конфликти.

- Говори се за единен контролен орган. Какво означава?

- Когато бъдем спирани по пътищата не трябва да ни проверяват веднъж КАТ, втори път ДАИ, трети път АПИ. А контролът да бъде извършван от един орган.

- Добре, но да речем, че оставката на Ивайло Московски бъде приета. Какво ще правите?

- Това ще бъде не добре. С колеги обсъждаме да излезем на протест.

- Какъв, с камиони да блокирате страната, както направихте при визитата на Еманюел Макрон у нас?

- Не, не. Колеги от всички фирми ще излезем пред Министерския съвет, за да защитим позициите си.

- Вие сте дългогодишен превозвач. Каква според вас е отговорността на министъра на транспорта при катастрофата край Своге?

- Московски няма никакви вина с този инцидент. Има зам.-министър, който отговаря за сухопътния транспорт, има изпълнителен директор на „Автомобилна администрация”, има КАТ. Това са службите, които контролират на пътя. Какво? Да излезе министърът и да регулира движението?

- Така или иначе има жертви.

- И какво е можел да направи в случая министърът на транспорта? Не разбираме каква отговорност трябва да носи. Има служители, които трябва да си изпълняват задълженията. Изпълнителен директор на „Автомобилна администрация” по време на катастрофата край Своге е Дамян Войновски. Той и шефът на ДАИ би било логично да носят отговорност. А не министърът. Той ръководи на друго ниво. Пак казвам – не сме съгласни Московски да си ходи. Не е добре г-н Борисов да се поддава на уличен натиск. И на този от опозицията. Реалният бизнес сме ние, обединени сме. Формираме 17 млрд. лева в бюджета. И казваме: „Искаме си министъра!”

- А смятате ли, че в екипа на Московски има хора, които не са си на мястото?

- На своите заместници може да даде оценка единствено той или коалиционният съвет. За първи път има зам.-министър, който отговаря за сухопътния транспорт. Той и изпълнителният директор на „Автомобилна администрация” е редно да излязат и да кажат: „Ние сме виновни!”. Най-лесният вариант е за всичко да се обвинява министърът. Няма едно доказателство, че Московски е участвал в нещо нередно.

- Но ако все пак си тръгне…

- Автомобилният бранш изпадаме отново в девета глуха. През септември-октомври на дневен ред влиза законът „Макрон”. 16 000 български фирми пътуват в чужбина. Всички те фалират. Това е.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,