Шофьорът на автобуса не помни нищо от катастрофата в Своге. Казва, че завил наляво, а не надясно

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042429 www.24chasa.bg
Адвокат Христо Ботев СНИМКА: Десислава Кулелиева

Шофьорът Григор Григоров е 59-годишен обикновен човек, който вади хляба си сам. Баща е на 2 големи дъщери

В автобуса е имало колани, но няма механизъм шофьорът да задължи пътниците да си ги сложат

Масово превозвачи не уведомяват ДАИ, че тръгват на път, казва адвокат Христо Ботев в интервю за "24 часа"

- Г-н Ботев, апелативният съд в София пусна клиента ви Григор Григоров на свобода срещу 2000 лв., но изрично посочи, че срещу него има доказателства, че по непредпазливост е причинил смъртта на 17 души при катастрофата с автобус край Своге. Как той прие новината, че вече няма да е под домашен арест?

- При решаване за мярката за неотклонение съдът не борави с термина доказателства, а с достатъчно данни. Разследването се намира в много ранен стадий. По делото засега е събрана информация за действията на Григоров. Има документи от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) и фирмите, ремонтирали пътя Своге-София, но те все още не са изследвани. Моят клиент внесе гаранцията си на 4 септември. Той обаче е все още в шок. След инцидента на 25 август Григоров е настанен в ИСУЛ. Следващата вечер

в болничната му стая

връхлитат разследващ

полицай и служебен

адвокат

Повдига му се обвинение и му се казва: “От този момент вие сте задържан за 72 ч. Близките ви не могат да идват тук и вие не можете да напускате болничната стая”. Никой не му е обяснил, че е имал право да си упълномощи адвокат. Оттам Григоров е изписан от болницата, защото нямат право повече по клиничките пътеки да го държат. Карат го в ареста на бул. “Г. М. Димитров”, настаняват го в килия. Той изпада в шок, тъй като за първи път през живота си влиза в арест. А Григоров е на 59 г. Изкарват го на разпит. Оттам администрацията на ареста преценява, че здравословното му състояние не позволява да стои зад решетките, и го местят в болницата на Софийския затвор. На следващия ден го изправят пред Софийския окръжен съд за мярката му за неотклонение. Кой нормален човек няма да е стресиран след всичко това?

- Какво му казахте след решението на съда?

- Казах му, че вниманието към него е голямо и първо да се прибере вкъщи, докато внесем гаранцията. Макар че той можеше да се движи свободно веднага след решението на съда, в което се казваше, че се оставя без уважение искането на прокуратурата за домашен арест. Прибра се вкъщи, но журналисти се опитваха да влязат в дома му, прескачайки оградата, блъскаха и по портата му. Кой нормален човек няма да се чувства ненормално в тази обстановка? Той има нужда да бъде оставен на спокойствие.

- Говорихте ли си за катастрофата?

- Говорихме си и нищо не си казахме. Той не може да възпроизведе нищо. Може да си мислите, че това е защитна стратегия, но не е. В началото Григоров си мислеше, че завоят бил ляв, а не десен. Представете си, има свидетели по делото, на които последният спомен е бил, че са минавали през с. Лакатник, което е на 30 км от мястото катастрофата. А те са пътували още половин час в автобуса, преди да се преобърнат в пропастта. Човешката памет в подобни случаи, казаха специалисти, че може да се възстанови няколко месеца след събитието, а може и изобщо да не се възстанови.

- Какво е здравословното състояние на Григоров?

- Има рана на главата, вече са му свалени конците. Не са сериозни травматичните му увреждания. От преди инцидента е с 50% неработоспособност, но това не му пречи да шофира. Има хронични заболявания като всеки човек на 59-годишна възраст: високо кръвно, диабет и проблем с бъбреците.

- Що за човек е той? Разбрахме, че имал няколко акта и фиша за каране без колан и с превишена скорост, че бил шофьор на линейка, преди да се захване със собствен бизнес.

- Нарушенията му на пътя са между 2008 и 2010 г. и те са незначителни. Той не е рисков водач. Не ми е казвал да е карал линейка. Той е 59-годишен обикновен човек, който си вади хляба сам. Живее в Божурище. Има 2 големи дъщери.

- Чух да благодарите от негово име, че над 6500 души са го подкрепили в петиция.

- Да, петицията я има и онлайн и броят на подписалите се расте всеки ден. Този път общественото мнение казва, че държавата е виновна. Хората не само подкрепят Григоров, те искат и разследването да стигне докрай. Най-малкото да се установи къде куца работата на отговорните инстутиции, ако трябва и да се преструктурират. Тук въпросът не е да има някой в затвора, а да не умират хора. 

- Засега разследващите сочат, че Григоров е карал с 53 км/ч, преди рейсът да се преобърне в дерето. Какво казват свидетелите?

- Общото впечатление на свидетелите от автобуса е за спокойно пътуване. Григоров, освен че вози възрастни хора до различни места, е и човек, който вози и деца. Когато това ти е занаятът, си изграждаш навици, от които трудно после излизаш. Не може 5 дни да караш бавно, а на шестия – бързо. Той е човек, който знае, че носи отговорност и за малки деца, и за по-възрастни хора и това е така от години.

- А какво разказват тези свидетели, които са били в насрещното с коли и рейсът ги е блъснал леко?

- Според тях Григоров навлязъл с висока скорост в лентата им, което за мен буди недоумение - как при десен завой ще навлезеш в лявата лента и оттам ще успееш да се преобърнеш встрани от дясната лента за движение. Това не го позволяват и физическите закони.

- Зад рейса са се движили мъж и жена на мотопед.

- Да, те казват, че автобусът спокойно навлязъл в завоя. Видели, че изведнъж машината започва да се клати и пада, но как точно е станало, не знаят.

- Какви показания е дала жена, стояла на първата седалка до Григоров? Прокуратурата изрази съмнения, че тя го е разсеяла миг преди катастрофата.

- Жената казва, че са коментирали място за спиране за почивка, когато били в с. Лакатник. Направих справка в “Гугъл мапс” и установих, че това са 30 км преди мястото на катастрофата, което е 30 минути път.

- Разследването върви и в друга насока – че и състоянието на пътя след ремонта му може да се окаже причина за катастрофата. Вие какво мислите?

- Пътят може да е способствал изцяло, частично или въобще за тази катастрофа. Подобен вид дела се решават от заключения на експертизи. Една превишена скорост може да не е единствената причина за такъв инцидент. Ако се установи например хубаво сцепление на пътното платно, добър асфалт, наличие на нормално поставена мантинела, може да се приеме, че автобусът с дори 53 км/ч, удряйки се в бордюр и мантинела, е нямало да падне. Невинаги субективните действия на водача водят до престъпление.

- Съдът упрекна прокуратурата да уточни дали Григоров е карал с несъобразена, или превишена скорост. Не може и двете.

- Може да е разрешена, но да не е съобразена с пътните условия, само че, като не знаем какви са пътните условия, и за прокуратурата е трудно.

Някои свидетели казват, че е започвало да вали, други, че е валяло много силно. А трети казват, че след катастрофата е заваляло силно. Има институт по метеорология, който ще установи какво е било времето.

- Григоров не е уведомил ДАИ за случайния превоз, който е извършвал, и автобусът не е минал повторен технически преглед на 5 август. Защо?

- Говорих с хора, ангажирани с подобен вид превоз, и някои са чували, че подобно изискване да уведомиш ДАИ има, но почти никой не го е спазвал. Уведомяването било в ДАИ да се оставят набор от документи като списък на пътници например, но масово това не се е правело. Поне така разбрах. Техническият преглед – да, не е направен, пропуснато е. При положение, че на този етап е установена изправност на автобуса, това не е проблем.

- Какво е състоянието на автобуса?

- Знам, че е в добро състояние. Купуван от Испания преди години, оборудван е бил и с колани.

- Но никой от пътниците не си ги е сложил.

- Няма механизъм, по който един шофьор да задължи пътниците да ги сложат. Който е искал, е могъл да си сложи колан. Понякога пътници загиват дори и при поставени колани. Няма гаранция, че коланите са могли да спасят живот.

- Ще остане ли шофьорът единственият обвиняем за трагедията? Какво мислите? Неведнъж прокуратурата каза, че ще търси наказателна отговорност и от длъжности лица.

- Прокуратурата може да се насочи и към този, който е проектирал пътя, който е одобрил проекта, който го е изпълнил, който е осъществявал контрол върху изпълнението... Много хора, но тук не е важно лицето Х. Тук са важни институциите и да се разбере как се изпълняват обществени поръчки, които не струват малко. За мен подвеждането под отговорност на едно длъжностно лице не решава проблема. Не може да не работи Търговският регистър с дни и единствено да отстраниш директорката на Агенцията по вписванията. Не може да фалира едно дружество и да посочиш с пръст зам.-началника на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн. Не може само един човек да е. За да се случат тези неща, значи тези структури не работят като цяло.

CV

l Роден през 1977 г.

l От 1991 до 1996 г. учи в Първа английска гимназия в София

l През 2002 г. завършва право в СУ “Св. Климент Охридски”

l Работи в областта на наказателното право, консултант е и по правни въпроси в областта на спорта

l Явявал се е по шумни дела като адвокат на Красимир Горсов – баща на Мануела, блъсната при катастрофа от Максим Стависки, на Иван Захариев-Джон Терориста, на бившия зам.-външен министър Христо Ангеличин, по КТБ и други

l Владее английски, немски и руски

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,