“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.
Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.
Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.
“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.
Какви са аргументите в полза на интегрирането на технологиите в образователния процес в българското училище - срещаме ви с Александър Ангелов, съосновател и управител на Център за творческо обучение.
Досега само 7-8 държави в Европа са го направили
Ако облачните технологии са в света около нас, но не в училището, то училището не изпълнява ролята си
- Как внедряването на облачни технологии в училищата обогатява обучението?
- Всеки от нас има смартфон. За да работи смартфонът му, е нужен електронен профил (акаунт). Интересното е, че извън училище всички ползваме електронните си профили за общуване, работа, забавление, а в училище не ги ползваме. Още повече, ако ги ползваме, то е по-скоро в нарушение или най-малкото е нерегламентирано. Това, от една страна, отдалечава училището от заобикалящия го свят, а от друга - училището започва да изглежда остаряло и лишено от развитие. Това, разбира се, не е особено привлекателно за учениците, а и за много родители и учители.
Внедряването на облачни технологии в училище най-сетне дава възможността да се създадат и да се управляват сигурни и често безплатни електронни профили за всеки ученик или учител. Профили, в които информацията е защитена, няма реклами и дават достъп до приложения, които са полезни за организацията и провеждането на един съвременен учебен процес. Вземете например един профил @gmail.com или @abv.bg - още от момента на влизането в профила рекламите са от всички страни. Огромно количество писма съдържат нежелани реклами, опити за измама, вируси и други опасности. При профили като @119su.bg или @51su.bg цялата споделена информация е собственост на училището и всеки потребител има своята електронна идентичност, която го подпомага да общува със своите съученици или колеги без притеснения и заплахи.
За мен няма въпрос дали на училището му е нужен облак или технологии. Ако облакът и технологиите са в света около нас, но не и в училището, то училището вече не изпълнява ролята си. Трудно е, но и важно.
- Какви качества развива при учениците?
- Да бъдат отговорни към информацията, с която боравят. Да не се страхуват от неща, които не знаят. Да общуват по нови за тях начини.
Да разбират
опасностите,
които ги
заобикалят,
включително
в интернет,
и да реагират отговорно и адекватно. Още повече, учениците опознават по сигурен начин една много нова технология. С облачните услуги един бизнес може да работи без сървъри, собствени мрежи и устройства. Ако те срещнат този модел на мислене и поведение, ще им бъде по-лесно да накарат технологиите в собствения си бизнес или на работното си място един ден да работят за тях.
Учениците са свидетели на промяна. Те се приспособяват по-бързо от нас, възрастните, а умението да се приспособяваш е ключово в ХХI век.
- Какво прави едно училище иновативно?
- Могат да бъдат много неща. За мен иновация е действие, което е нетипично за съвремието, но дава положителен резултат напред във времето. Иновативно е училището, което създава нови идеи, оформя ги в план и след това го изпълнява и отчита резултатите. Тези идеи са съобразени с предизвикателствата на средата - учениците, региона, България и света.
Технологиите могат да бъдат част от една училищна иновация, ако следват тези насоки. Пример за иновиране чрез технологии може да бъде училище без хартия; училище, в което всеки има собствено електронно устройство вместо наръч учебници и тетрадки; училище, което работи на проектен принцип вместо с учебни часове. За всичко изброено е нужна облачна технология. Иначе не може да се изпълни проекта. Очаквам през 2018/2019 г. да има повече иновативни училища с такива проекти.
- Защо е важна дигитализацията на образованието?
- Училищата по целия свят са предизвикани от технологиите. Понякога трудно се справят. Дигитализацията сама по себе си не е важна. Важно е училището да предостави дигитални умения и да насърчава учениците да ги развиват, за да са готови за професиите на бъдещето. Назовете една професия или работа, която бихте вършили, в която дигиталните умения не са необходими?
Повечето организации, които могат да бъдат активни участници в процесите на дигитализация, още действат самостоятелно и “на парче”. Добър пример за дигитализация е внедряването на Google G suite за образованието в прочутата Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, където заедно с “Виваком” активирахме облака за училището, а след това обучихме екипа за работа с приложенията.
Важна е умната дигитализация на училищата, или както ние го наричаме - смислено внедряване на технологии. С цел и посока. И с опит.
- Какви са плюсовете на електронните учебници?
- Не е остарял още докато се печата! За мен учебник на електронен документ или просто достъпен в интернет, но със същото съдържание като хартиения, не е никакъв електронен учебник. Това е същият хартиен учебник.
Истинският
електронен
учебник трябва
да може да се
обновява онлайн
и фактите в него да бъдат актуални. От друга страна, аз виждам бъдещето на учебника не като класьор на факти, а като методическо и организационно помагало. За съжаление сме далеч от този момент. МОН полага големи усилия да направи достъпни електронни версии на учебниците и това е стъпка в правилната посока, но има още огромен път да се извърви. В момента има учебници, които казват, че Кофи Анан е генерален секретар на ООН, а г-н Анан неотдавна почина. Това е излишна хартия и подход на “изсипване” на съдържание, който не съответства на 2018 г. Днес ние много лесно можем сами да научим кой е генерален секретар на ООН. Учебникът има друга роля и тя е, заедно с учителя и съучениците ни, да ни направлява в процесите на учене. Рядко изпълнява тази роля обаче.
- Как Центърът за творческо обучение подпомага българските училища?
- Центърът за творческо обучение е организация на 10 години и с над 50 изпълнени проекта в сферата на образование и технологии. Обучаваме учители, изграждаме образователна среда, внедряваме облак, изпращаме ученици в космическия център Space Camp Turkey.
Ако сте директор на училище и искате да работим заедно - първият въпрос, който ще ви зададем, е: Как виждате технологиите във вашето училище след 5 г.? След това ще изградим заедно план за внедряване на технологии и ще започнем да го изпълняваме. Много рядко пречката за внедряване на технологии е липсата на устройства. Дори пари се намират.
Можем да сътрудничим с едно училище и с цяла община. В Пловдив внедряваме облак в 42 от общо 52 общински училища. Сътрудничим и с МОН. Ние сме единствен партньор на Google за образованието в България, а също така сме партньор на Microsoft, така че каквато и облачна технология да се предвижда в образованието - ние сме насреща.
- Какви са вашите предстоящи проекти?
- До 2020 г. да въведем всички училища в облака. В Пловдив вече са почти всички и с този пример можем да подкрепим други региони на страната. Стараем се да споделяме напредъка по тези процеси с МОН, както и да създадем модел и ръководства за училища, в които има електронно устройство за всеки, т.нар. 1:1. Отскоро имаме ново направление, което произвежда органайзери и зарядни станции за смартфони, лаптопи и таблети.
В други сфери - да подпомагаме културни и бизнес организации да внедряват технологии по един по-добър начин. Миналата година работихме по проекта “Малките герои” в “Пирогов”, където с наша помощ беше напълно преобразена средата на детската травматология. Също така да
изпращаме поне
100 български
деца годишно в
космическия
лагер
Space Camp Turkey.
Да поставим България на световната карта на образователните иновации! Вече сме постигнали немалко в тази посока. В радиус от 1000 км имаме единствената община, в която всички училища са в облака - именно община Пловдив. Имаме първите в България Google Educator Group (групи за споделяне и взаимна подкрепа на Google учителите) и първите иноватори в сферата на образователните технологии.
Още повече - в Европа едва 7-8 държави са внедрили облачни платформи за всички училища и с още 2-3 години работа можем да бъдем в топ 10 на Европа, вместо да сме на опашката.
Визитка:
Работата му го е отвела в повече от 700 училища и детски градини в България и над 100 по света. Притежава сертификати за обучител от Google и Microsoft, както и за Google иноватор, а експертизата му включва внедряване на облачни технологии в българските училища.
Александър е завършил Техническия университет със специалност “Индустриален мениджмънт”. Докторант е по “Управление на образованието” към Пловдивския университет. От 2016 г. е член на комисията за “Иновативни училища” към МОН и на работната група за изготвяне на образователна стратегия 2017-2022 на Община Пловдив, през 2017 г. е лектор в TEDx Varna, където говори за “Училището в облака”. Създател и лидер на групата на Google учителите в България - GEG.
Александър е на 32 г., горд баща и съпруг, автор на статии за технологии в български и чужди издания.