Новите данъци на колите ще разчистят улиците от завинаги спрелите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7095857 www.24chasa.bg

Налогът за стар автомобил с мощен двигател поскъпва - правилно

Кои вратички за избягване на плащане се затварят

Данъкът на автомобилите като всеки друг данък има две основни функции – събиране на приходи и въздействие върху поведението на данъкоплатците.

За събирането на приходите е важно моделът на облагане да е съобразен с възможностите на данъчната администрация за прилагане на закона, от една страна, и възможностите на гражданите да си позволят да плащат, от друга. При облагането на автомобилите данъкът може да се използва като

инструмент за

ограничаване на

замърсяването, както и да се провежда политика по намаляване на задръстванията, ползването на обществен превоз и изобщо – цялостно развитие на градската среда в посоката, в която живеещите във всяка отделна община решат.

Предлаганите промени са само първа стъпка в правилната посока. Замърсяването на въздуха се превръща във все по-голям проблем за голяма част от населените места в България – затова е логично да има силен “еко” компонент в данъка и който замърсява повече, да плаща повече. И като цяло това са по-старите автомобили – но не само. И затова наистина възрастта не може да е единственият критерий за размера на данъка.

Мощността на

автомобила

също е фактор. Още повече, трябва да се отчита и другият принцип на добрите модели за облагане – възможността за плащане, или т.нар. социален ефект върху данъкоплатците. Но няма логика да се насърчават покупката и ползването на стари (евтини) автомобили с голяма мощност – голямата мощност на двигателя е съзнателен избор и не може да се приеме, че такива собственици трябва да получат ниско облагане, защото нямат възможност да притежават по-нова кола.

За новите автомобили принципът би следвало да е подобен – ниско облагане с цел по-малко замърсяване на въздуха, но за коли с ниска мощност, при останалите да натежи т.нар. имуществен компонент на данъка, защото

нови и мощни

автомобили

предполагат

и по-голяма

възможност

за плащане

от страна на собственика.

Още нещо за имуществения характер на данъка, или с други думи – да се облагат по-скъпите коли повече, защото това се възприема като измерител на богатство и висок доход.

Това се използва като аргумент да се обвързва размерът на данъка само с възрастта – новите коли са скъпи, старите евтини, следователно богатите карат нови, бедните – стари. Ако обаче целта е да се постига социален ефект, много по-важно е общините да постигат пълна събираемост, а от друга страна, да се намалят “вратичките” за купуване на автомобили без ДДС. Съвсем видно е, че изключително голям брой се ползват за лични цели, а се претендира, че се ползват в бизнеса

и се спестява

данък върху

печалбата,

а за самия автомобил и горивото не се плаща 20% ДДС. Също толкова важно е и направената стъпка да се прилага еднаква формула за определяне на местния данък и за лекотоварните – защото досега много собственици на скъпи SUV или дори седани

спестяваха по

няколкостотин

лева годишно

от данъка, декларирайки ги като “товарни”.

Изобщо имущественият ефект се постига най-добре чрез премахване на вратичките за избягване на плащане на данъци, т.е. чрез пълна събираемост при равни правила за всички. А това е и механизъм общините да събират повече приходи, без да повишават други данъци.

Повишаването на тежестта за определена категория автомобили безспорно ще е стъпка към регулиране на трафика като цяло. При определено ниво на данъка някои собственици ще се откажат да притежават кола и ще ползват алтернативен транспорт, велосипед или ще ходят пеш. Същевременно това ще е и

натиск да се

отрегистрират

и премахнат от

улиците стари

автомобили,

които не се ползват, но заемат паркоместа и запълват уличните платна. При ниското сега облагане на стари автомобили на практика се насърчават собствениците им да ползват за евтин паркинг пространство, което е на всички в града.

В крайна сметка общините трябва да имат свобода при крайното определяне на размера на данъците. Проблемите в София и няколко големи града са различни от тези в малки населени места – на едно място има задръствания, тежък трафик, замърсяване, на други няма. Същото важи и за възрастта на автомобилния парк и за доходите и възможностите за плащане на гражданите. Различни са и предлаганите алтернативи за обществен транспорт и т.н. Съвсем логично е гражданите във всяка община да приоритизират проблемите си през местното самоуправление и да се намери подходящото ниво на облагане.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Съдът не трябва да променя закони, а да ги прилага

    На съдебната власт не ѝ е работа да променя законите, работата ѝ е да ги прилага. А законодателната дейност е работа на парламента. Но ето, че Върховният касационен съд на практика заличи гражданската конфискация, предвидена в Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. (Виж 4-а и 5-а стр.
  • Европа мисли до 2021 г. за блокчейн вот

    Има срив в доверието към гласуването на избори по нови технологии ДОКАТО у нас дебатирахме как да гласуваме, по света големият ентусиазъм за електронното гласуване от 2015-а изчезна. Факт е, че в момента в Европа машинно гласуване няма, а дистанционно електронно гласуване има на две места - в Република Естония и в Конфедерация Швейцария за три