Мантрата, че ако въведем прогресивно облагане, ще преборим неравенството,
е глупост, казва шефката на бюджетната комисия в парламента
И още акценти:
Новият данък за коли е мярка срещу мръсния въздух. Ако общините решат, може да не го вдигат
Вече има система, чрез която може да се проследи дали някой мами с отстъпката за основно жилище
Таванът за пенсиите може да отпадне, когато започнат да се изчисляват
върху осигурителна база след 2000 г.
Преодоляването на неравенството в доходите става с по-добра
квалификация
- По-висок данък за колите, които се ползват от хора със средни и по-ниски доходи. Защо точно сега, защо по чисто нова методика и кого ще засегнат промените, г-жо Стоянова?
- От доста години натискът на цялото общество е да се вземат мерки срещу замърсяването на въздуха. На всички ни е ясно, че те трябва да бъдат комплексни, ако искаме да живеем в чиста среда и да дишаме чист въздух - и ние, а и децата ни.
Новата методика за определяне на данъка за автомобилите е част от тези комплексни мерки. Досега той се пресмяташе на имуществена база. Тъй като данъчната основа като цена не е надеждна, облагането ставаше върху мощността. Вторият компонент от данъка отчиташе степента на изхабяване чрез годината на производство на автомобила.
Сега въвеждаме екологичен коефициент, който е със стойности едно и плюс едно. Когато този коригиращ коефициент бъде наложен върху имуществената компонента, резултатът е, че ще се отрази в посока увеличаване при автомобилите без еврокатегория и с такава до Евро 3, което ще бъде между 40 и 50%. При Евро 4 не трябва да има увеличение, а при Евро 5 и Евро 6 трябва да има намаление около 40%.
- Това са прогнозни стойности, нали така?
- Да, прогнозни са. Колко ще е точното увеличение или обратното - намаление, не можем да кажем, тъй като всяка община ще вземе съответно рещение за интервалите на имуществения данък и за екологичната компонента.
Може някои населени места да решат, че мръсният въздух не им е такъв проблем или са решили въпроса с него, да не променят налога, или дори да има намаление. Сметките показват засега, че средното увеличение ще бъде около 30%.
- То обаче засяга хора с не особено високи доходи...
- В пари увеличението не е толкова голямо, колкото изглежда на пръв поглед. Защото тези коли, които ще бъдат засегнати, имат ниска имуществена компонента, върху която се налага екологичният коефициент.
Да ви дам пример - за автомобил, произведен през 1994 г. и мощност 52 киловата, увеличението може да е максимум 11 лв, за същия автомобил, произведен през 1992 г. - 32 лв. При 28-годишен автомобил то ще е малко по-голямо - 61 лв., но нали това ни е целта - да престанат по пътищата ни да се движат 30 - годишни коли.
- Очаквате ли натиск и промени преди окончателното гласуване в пленарна зала?
- Очаквам дебат. Предполагам, че ще има предложения и в обратната посока. Да, наистина по данни на КАТ 60% от автомобилите у нас са по- стари, но все пак трябва да изберем - да останем ли пазар втора ръка и да дишаме въздух, замърсяван от старите коли, или постепенно да започнем да ги ограничаваме.
Вносителите на автомобили, особено тези, които са по-екологично настроени, вече ни упрекват, че това е малка стъпка. Опитваме се тя да е премерена, но това е посоката, в която трябва да продължим да вървим.
- Да изчистим споровете около данъка за основно жилище. Отпада ли отстъпката от 50%, каквито твърдения се появиха?
- Твърденията, че тя отпада, може да се определят като спекулации. Смисълът на данъчната отстъпка от 50%, която и сега е в закона, е хората да плащат по-малко за основното си жилище - тоест това, в което живеят. Оказа се, че има много недобросъвестни хора, които декларират в различни общини всеки свой имот като основен и ползват намалението на данъка неправомерно. Сега даваме право на общините, когато открият такъв собственик, да му съберат в пълен размер данъка, включително и за основното.
- Тоест, отстъпката отпада, но само за хитруващите. Общините имат ли връзка помежду си, за да не е възможна злоупотребата?
- Да, който е нарушил правилата, ще си плати пълния размер на данъка за всички жилища. А общините вече могат да ползват единната информационна система на финансовото министерство, за да откриват такива хора.
- Ако срещу данъка за автомобилите атаката е, че стъпката е мека, то срещу вдигането на максималния осигурителен доход тя е в обратната посока - че е огромна...
- Нямаме още бюджетите на ДОО. Засега чухме само анонс, записан в споразумение между финансовото министерство и синдикатите. За мен това също бе новост. Още повече, че в тригодишната бюджетна прогноза не се предвиждаше промяна на максималния осигурителен доход.
Аз също смятам, че максималният осигурителен доход трябва да расте, но в същото време държа да има и предвидимост.
- Бизнесът определи това споразумение като сепаратистко и сключено зад гърба му....
- Това са доста силни думи. Аз квалификации няма да правя. По данни на социалното министерство около 150 000 души ще бъдат засегнати от тази промяна. Да, наистина това не са много хора, а и не носи и кой знае какъв приход за бюджета. Лошата новина обаче е, че точно това са мениджмънтът и работещите в IT сектора, а и в други, които имат високи заплати и са по-образовани хора. А нали на нас ни се иска да имаме повече такива предприятия, повече такива хора, искаме да ги задържим тук, така че ръстът на техните заплати да тегли нагоре и останалите. Или греша?
- Отпадането на тавана за пенсиите се отлага за пореден път. До кога?
- Моето мнение е, че таванът трябва да стои, докато не останат само хора, чийто размер на пенсията се изчислява върху осигурителната база от 2000 г. насам. Тогава, когато се появят пенсионери, които ще получават пенсии изцяло на база на сумата, по която те са се осигурявали, таванът може да отпадне. Не споделям идеята да се преизчисляват само новите пенсии, а старите - не. Това е дискриминационна мярка.
- Защо не се направи? Защото го поиска БСП ли?
- Истинският въпрос за мен е как точно се определя размерът на пенсията. Беше записано в закона, че тя може да е 35% от осигурителния доход, от догодина ще стане 40%. Аз обаче нямам отговор на въпроса кой реши, че заместващият доход трябва да е определен процент от осигурителния доход. Време е да скъсаме връзката му с осигурителния доход, защото такава няма.
- Ще се натоварят ли хората от догодина и с 12 лв. здравна вноска? Здравният министър лансира два модела за реформа, единият от които предвижда това и влизане на застрахователните компании.
- Говорим за създаване на допълнителен стълб, подобен на пенсионното осигуряване. Предложението на здравния министър наистина съдържа два варианта, единият от които е свързан с тази ориентировъчна сума, която споменавате. Ще има дебати и е най-вероятно според мен да се появи трети вариант. Мисля, че става дума за такава тежест, която всеки от нас може да поеме. Още повече, че бюджетът ще осигурява деца, пенсионери и социално слаби.
Положителното в него е допълнителният ресурс, който може да вдигне нивото на медицинските услуги и да намали доплащанията. Няма доволни от качеството на медицинските услуги у нас, нали? Това качество обаче няма как да е по-високо с 8% здравна вноска върху минимална или средна заплата. Да си дадем сметка за това, че няма кой друг, освен потребителите на услугата, да платят за нея. И да не се разиграват драми като тези на опозицията с вота на недоверие за здравеопазването.
- ГЕРБ и коалиционните ви партньори обаче обещахте да не вдигате данъци, а го правите. Защо?
- Нека да се разберем. Осигуровката не е увеличаване на данъчната тежест, а разширяване на данъчната основа. При колите става дума за преформулиране и за въвеждане на нова методика, която в крайна сметка, при съответно решение на общинските съвети може да не доведе до вдигане на данъка, а дори до намаляване.
Доплащанията за здраве тепърва ще се дискутират. Учудвам се на такива критики, които като вота на БСП са упражнения върху бъдещи намерения. Не приемам такъв подход.
- При разклатените отношения в коалицията ще бъде ли приет бюджетът за догодина?
- Надявам се, че тази напрегната ситуация в коалицията няма да даде допълнителен натиск при дебатите. Да припомня на партньорите ни, че преди година и половина, когато направихме коалицията, ясно разписахме всичко, за което се бяхме разбрали. Стиснахме си ръцете, след като всеки се съгласи, че ето, това са нещата, които ще се свършат.
В него записахме, че промени в данъчния модел за тези 4 години няма да има. Въпреки че при някои от тях имаше други идеи - за прогресивен данък, за различни ставки по ДДС. Така че, ако всеки спазва това, под което се е подписал, не очаквам проблеми.
- Президентът Радев поиска бюджетът да се харчи прозрачно и след санкция от парламента, а не с решения на правителството. Приемате ли тази критика?
- Президентът може да има най-различни искания и призиви. Бюджетът в една парламентарна република се приема от парламента, правилата са записани в Закона за публичните финанси, а те се материализират всяка година в Закона за бюджета.
Преди няколко месеца възложихме на Сметната палата да направи одит за това дали правилно се изразходват така парите. Одитът приключи, а становището е, че стъпките са законни. На сайта на палатата е, всеки може да го прочете. Ако президентът стане премиер или депутат, тогава да предлага законови промени и да се гласуват.
- Тревожи ли ви разликата между доходите на най-бедните и най-богатите у нас? Ще има ли заложени стъпки в тази посока в данъчните закони и в бюджета?
- Не се прави политика по доходите чрез данъчни закони. Тази мантра, че виждате ли, ако въведем прогресивно облагане, ще преборим неравенството и ще затворим ножицата, е глупост. Никой, никога и никъде не е успял чрез преразпределение да реши неравенство.
Пътят към намаляването му е свързан с нивото и качеството на образованието и със структурата на икономиката. Ако структурата е остаряла, ако не носи печалби и не осигурява високи заплати, тя пречи. Така че, ако искаме да решим този въпрос, ни трябват високотехнологични производства. А и разбира се, българинът да разбере, че трябва непрекъснато да учи и да си повишава квалификацията.
Много хора са застинали на нивото на средното или висшето си образование и чакат някой да им даде по-висока заплата. Няма как да се получи. А данъчната политика трябва да бъде неутрална, за да бъде стимул за хората.
- Чрез бюджета освен образование и здравеопазване, какво друго ще бъде стимулирано?
- Освен традиционно голяма сума за здравеопазването, отново ще има 4 млрд. за допълване на фонд “Пенсии”. Заради вноските, които всички искат да са ниски, но в същото време искат и да се актуализират всички пенсии. 1,3 млрд. лв. ще има за социални плащания. Ето, това е помощта на държавата за социално слаби, инвалиди, а не чрез данъците. Най-сериозното перо ще е за ръст на заплатите за всички бюджетни служители - с около 10%, което не означава, че всеки ще го получи.
- Казват, че така ГЕРБ си купува избиратели - с 10% ръст на заплати вместо с кебапчета...
- Ако бяхме дали повече за пенсионерите, щяха да кажат, че си купуваме пенсионери... Не е сериозно. Този ръст се дърпа от частния сектор. Държавата като работодател също иска да привлича умни, знаещи и можещи хора. Заплатата е един от мотивите за това. А нали услугите им ги потребяваме всички, защо има критики? Аз дори мисля, че тази стъпка е закъсняла, бюджетната сфера вече догонва частния сектор, а доскоро беше обратното.
- За тези майки с деца, които протестират пред прозорците на парламента вече месеци, заложена ли е в бюджета сума и каква?
- Да, заложени са 150 млн. лв. за обезпечаване на ангажиментите , произтичащи от новите три закона, за които те настояват, и които предстои да бъдат обсъждани и приети.