Накарайте ги да вдигнат заплатите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7158358 www.24chasa.bg

Протестите не стихват въпреки оставката на Симеонов, енергията идва от гнева срещу егоизма на богатите

За да се справи с кризата, Борисов трябва да накара частния сектор да вдигне заплатите.

Двата формални повода за протестите - оставката на Валери Симеонов и намаляването на цената на бензина, са решени. Третият - екоданъкът, се разбира, че ще е съвсем минимален и като дразнител може да бъде пренебрегван. Обаче стремежът за протестиране остава непреодолим. Енергията идва от усещането за свръхексплоатация, с което живеят работещите българи. Увеличението на заплатите на държавните служители и учителите е много правилно, но то засилва усещането за експлоатация, защото всички разбират, че парите за това идват от данъците на работещите българи в частния сектор.

Според мен сме само на една крачка от пролетарски бунтове, които ще се изразят в разграбване на бензиностанции, ферми и имения и линч на богаташи.

Правителството няма много формални механизми да повлияе върху заплатите в частния сектор чрез данъчна политика и минималната заплата. Трябва да бъдат убедени капиталистите, че това е в полза на всички. Пословичният егоизъм на българските чорбаджии, които предпочитат да имат три ролс-ройса, вместо да увеличат с 10% заплатите на работниците си, ще им изяде главите буквално. Ако не вдигнат заплатите, много скоро ще има насилие. Задава се нова световна криза и това ще катализира недоволството. Това трябва да осъзнаят и опозиционните сили, които сега се опитват да яхнат протестите. Трябва да го разберат и хибридчиците, които вадят руските кубчета да блокират магистралите, че техните хора ще са първите жертви.

Няма да помогнат само мерки като намаляване цената на бензина чрез намаляване на акциза и отказ от екоданъка. Натрупаният гняв наистина е голям. Но той е насочен към богатите изобщо, не толкова към конкретното правителство. Утре, ако някой пак блокира Орлов мост с още по-нелепа кауза от сегашната - например заради цената на луканката, пак ще събере подкрепа. Затова хващат дикиш тъпи лозунги като смяна на системата. Хващат, защото под смяна на системата се има предвид не отказ от демокрация, а премахване на свръхексплоатацията. След 30 години много хора вече осъзнаха, че богатството на едни се получава чрез ограбване на труда на много други. Границата на мярката отдавна е премината. Дейността на прокуратурата, която започна да арестува най-арогантните разбойници, заслужава поздравления, но само с тояга не става. Самата олигархия трябва да осъзнае, че така повече не може, че егоизмът и е пагубен за нея самата и за цялото общество.

Освен алчни богаташите са и очевидно тъпи, защото се включиха да бунят народа с цел да се смени правителството и така да се повлияе върху дейността на прокуратурата, която за първи път си позволи да ги разследва и арестува. Това е опит да останат над закона, който ще доведе до саморазправа с тях самите. Затова, ако искат да са живи, да спрат със самолетите, а да вдигат заплатите.

Впрочем патосът ми не се отнася само до националната олигархия, но и до т.нар. инвеститори. Основната причина за бума на машиностроенето през последните години е фактът, че заплатата на шлосер у нас е по-ниска, отколкото заплатата на шлосер в Западен Китай. Ако обичате, дайте не германски, а поне китайски заплати и няма да се оплаквате, че никой не иска да ви работи. Робството в България е премахнато на 16 април 1879 г с приемането на Търновската конституция.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Този път депутатите чуха - хората искат справедливост

    Добре е, че главният прокурор Сотир Цацаров и депутатите от правната комисия показаха чуваемост към това, което обществото недвусмислено поиска - да няма занижени присъди за жестоките убийства, ако извършителят направи самопризнания. Защото с мисълта, че извергът, посегнал на детето им, ще излежи някоя и друга година и ще го пуснат
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,