Инвестициите от Германия за 6 месеца са колкото за цялата 2017-а, казва управителят на Германо-българската индустриално-търговска камара
- Господин Василев, какво показват актуалните данни за немските инвестиции в България? Те увеличават ли се, или намаляват, в кои сектори все още има твърде много предизвикателства пред навлизането на немски компании?
- Данните на БНБ сочат, че за изминалата година страната ни е привлякла 130,7 млн. евро преки инвестиции от Германия. Очакваме актуалните и окончателни данни за настоящата 2018 година.
Имаме информация, че за първата половина на годината размерът на немските инвестиции е колкото за цялата 2017 г. Тези данни, разбира се, ще търпят промяна многократно през следващите месеци, така че не бива да се правят заключения.
Имаме поне две нови и интересни инвестиции от аутомотив сектора. Не бива да забравяме, че големите германски компании вече са открили България. От тях могат да се очакват последващи инвестиции, но не и огромни постъпления.
Сега на ход е малкият и средният бизнес в Германия, който, както знаем, е гръбнакът на немската икономика. Така че нови инвестиции могат да дойдат по-скоро оттам.
Добрата новина е, че можем да очакваме
пореден рекорд в
търговския
стокообмен между
България и Германия
и за 2018 г. да достигнем 8 млрд. евро в сравнение със 7,51 млрд. през изминалата година. Българският износ отново се развива изпреварващо в сравнение с вноса от Германия. Голяма част от него се дължи на германските инвеститори, които произвеждат в България и изнасят към Германия продукцията си.
- Как си обяснявате видимото нарастване на инвестициите от страна на немски компании в производството на авточасти в България?
- Както вече казах, през тази година имаме два нови големи инвеститори от този бранш – Leoni в Плевен и VOSS Automotive в Ловеч. Безспорно аутомотив секторът е сред най-динамично развиващите се в България. Редица мeждyнapoдни инвecтитopи oт този бранш избраха България за развитие на своя бизнес, и то в различни райони в страната, което ще доведе до подобряване на заетостта на място. През годините наблюдаваме разширяване на вече случили се инвестиции, което е положителен знак.
От 2005 г. насам камарата провежда анкета за бизнес средата в България сред своите членове. Данните от анкетата сочат, че сред факторите, които допринасят за засиления интерес към страната, са данъчната политика, относително евтината работна ръка и членството ни в Европейския съюз. Това, разбира се, важи и за инвеститори от други сектори.
Автомобилостроенето е един от приоритетните високотехнологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции в България. България има какво да предложи на инвеститорите, но има и какво да подобрява по отношение на бизнес средата.
- Немските туристи у нас се увеличават напоследък. По какъв начин Германо-българската индустриално-търговска камара допринася за българския туризъм?
- България е атрактивна туристическа дестинация, а Германия е в топ три на входящите пазари за страната ни по отношение на туристическия поток.
Като камара се стараем да насърчаваме развитието на германо-българските икономически отношения. През март т.г. например съвместно с министерството на туризма и Българския съюз по балнеология и спа туризъм в Асоциацията на германските индустриално-търговски камари в Берлин организирахме форум с представители на немски туроператори. Целта на събитието бе да се популяризира страната ни като дестинация за здравен и спа туризъм. В резултат на събитието
бяха подписани
3 споразумения
за сътрудничество
между германски туроператори и български хотелиери.
През юни делегация от германската провинция Шлезвиг-Холщайн посети Варна. Срещата бе организирана основно от българския офис на фондация “Конрад Аденауер”. Обсъдени бяха възможностите за допълнителна квалификация на заетите в туризма и предимствата на дуалното професионално образование. Като част от световната мрежа от германски външнотърговски камари от януари 2015 г. Германо-българската индустриално-търговска камара се ангажира активно с темата “Дуално професионално образование”. Както производствени предприятия, така и организации от различни браншове проявяват засилен интерес към този специфичен образователен формат. Ще се радваме да можем да съдействаме и за въвеждането му в туристическия бранш.
Целта на дуалното професионално обучение преди всичко е
осигуряването на
квалифицирани
специалисти
С оглед на демографското развитие в България това е от решаващо значение за бъдещия успех на компаниите. Много е важен диалогът между образованието, институциите, бизнеса и работодателските организации. Училището трябва да се съобрази с това какво е необходимо на пазара на труда и да се обърне с лице към практиката.
- Вие наскоро имахте среща с министерството на туризма – от какво са доволни немските туристи у нас и от какво не са доволни?
- Освен че създаваме платформа за диалог между потенциални бизнес партньори, друга функция на камарата е да създава мост между бизнеса и институциите.
В последната седмица на октомври организирахме работна среща с министъра на туризма Николина Ангелкова за членове и партньори на камарата. Министър Ангелкова сподели, че в рамките на 3 до 5 години броят на немските туристи у нас може да надхвърли един милион. Такъв ръст сам по себе си е показателен за това, че България е атрактивна дестинация.
България е уникална с природните си дадености. Страната
има всички условия
да се превърне в
целогодишна
туристическа
дестинация
Голямото предизвикателство не само пред туристическия бранш, но и пред бизнеса изобщо е човешкият ресурс и липсата на квалифицирани кадри. Това е изключително належащ проблем, към който трябва да бъдат насочени усилията на държавата, защото до голяма степен от това зависи и икономическият растеж.
От петте българо-германски центъра за професионално обучение в България два - в Царево и в Смолян, работят в сферата на туризма. Камарата може да окаже съдействие за привличането на други немски туристи, които тепърва ще откриват България на туристическата карта.
С министър Ангелкова се договорихме да инициираме съвместна среща, в която да се включи и министърът на здравеопазването. Нужно е да се обсъдят възможностите за подписване на договори с германските здравни каси, за да може германските граждани да ползват у нас съответните медицински и балнеоуслуги, които да се покриват от здравните каси в Германия. Освен това е необходимо българската страна да предприеме по-активни мерки, за да могат немските туристи още по-лесно и по-бързо да посещават страната ни по въздушен път.
- На какво ниво са медицинските и балнеоуслуги в Германия и защо германците биха предпочели да се възползват от български балнео- и спа курорти? По какъв начин Германо-българската индустриално-търговска камара може да допринесе за този вид туризъм?
- Както казах, България е уникална със своите природни дадености. Ако не се лъжа, страната ни е на второ място в Европа по богатство на минерални извори след Исландия. Минералните води са подходящи за профилактика и лечение на повечето масови заболявания. Да не забравяме, че този вид услуги у нас се предлагат на конкурентни цени, което не е без значение за масовия потребител.
Камарата може да допринесе зюа този вид туризъм, като съдейства за намирането на бизнес партньори и в двете страни. Споменах вече и за форумите, които организираме и на които можем да срещнем потенциални бизнес партньори.
Наскоро за член на Германо-българската индустриално- търговска камара бе приет Българският съюз по балнеология и спа туризъм, с който може да задълбочим и разширим сътрудничеството. Към камарата функционира и специализирана комисия по въпросите на здравеопазването, която може да
съдейства за
създаване на
контакти с германски
институции и здравни
каси
за постигане на договореност по отношение на признаването на медицинските и балнеоуслугите с цел покриване на разходите за тях в Германия.
- Немският бизнес разглежда ли сериозно възможността да инвестира в български курорти или туристически обекти?
- И немският бизнес като всеки друг бизнес отива там, където условията са атрактивни и където смята, че може да реализира печалба. България има прекрасни дадености и от нас самите зависи как най-добре да ги развием и направим привлекателни и за немския бизнес.