Живко Тодоров: Кметове и областни да имат повече власт, централизацията в държавата ражда протести

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7167569 www.24chasa.bg

С ветото си срещу по-високия данък за старите коли президентът зае страната на миналото, казва кметът на Стара Загора

- След отчета ви пред гражданите на Стара Загора имахте неочаквана среща - отвън ви причакаха група протестиращи и един от тях обяви, че вратовръзката на кмета е по-скъпа от месечната пенсия на дядо му. Колко струва вратовръзката ви, г-н Тодоров?

- Честно казано, много рядко слагам вратовръзка, дори нямам и за това интервю. И повечето са ми подарък - като гледам, те са евтини, български марки са.

Не нося нито скъпи

костюми, нито вратовръзки

Не ми е приоритет да се обличам по някакъв модерен начин. За мен е важно облеклото ми да е на нивото на поста, който заемам.

- Сякаш не очаквахте протестиращите веднага след отчета?

- Наистина ме изненадаха. Бих се радвал, ако тези хора бяха в залата по време на отчета и да зададат там своите въпроси, да стане цивилизован диалог. За мен най-важното е да имам диалог с хората - готов съм и да търпя критики, да приемам предложения.

- Поканихте протестиращите на разговор в общината.

- Някои от момчетата, които бяха там, после ми писаха във фейсбук и споделиха различни проблеми. Смятам, че съм им помогнал да се решат. Въпросите им бяха социални - да се премести един търговски обект на по-атрактивно място, където минават повече хора, да се даде общинско жилище.

Активно използвам социалната мрежа, за да общувам с моите съграждани. Във фейсбук имам 5 хиляди приятели и 10 хиляди последователи. Но и тук е важен тонът на разговорите ни - за клевети във фейсбук вече съм осъдил двама души, а присъдените ми пари дарих на нуждаещи се. При това клеветниците ми не бяха хлапаци, а хора над 30 години.

Като кмет не искам да се затварям в себе си - обикновено реакцията на хората с високи постове е да се обърнат и да се затворя. Затова отидох при протестиращите и чух тези млади хора. Те искат да живеят по-добре, това е нормално, никой не трябва да им се сърди.

Диалогът наистина е много важен. Защото в него се изглаждат недоразуменията и се търси решение на проблемите. Винаги съм се стремял да бъда гъвкав и да приемам информацията, която ми поднасят хората. Просто е, ако човек подходи честно, отива и казва: кажете какъв е проблемът и дайте да го решим. Нищо не помага повече, отколкото решението на даден проблем. Това, че някой ще поиска нещо крайно - оставка, вече е много краен акт. Но

дори оставката е нещо,

което трябва да мине

през диалога,

а и невинаги тя е решението. В случая говоря и за централната власт.

- Какво ви питат най-често старозагорци?

- Хората искат да бъдат информирани за всичко, което се случва. Например за проектите, които изпълняваме. Скоро видях, че във фейсбук групите пишат: “Къде можем да видим количествено-стойностната сметка на ремонта на парк “Аязмото” или на ремонта на надлеза към магистрала “Тракия”?”. В общината сме готови да я предоставим на всички, които се притесняват за това как се образуват стойностите на тези проекти.

Имаме инвеститорско звено, което проверява всяка една цена. Гарантирам, че в Стара Загора постигаме едни от най-ниските цени, защото нашият инвеститорски контрол е известен в цяла България. Определям експертите там като най-големите кръвопийци от гледна точка на това да се намаляват цените в полза на общината. Един пример. Спечелен бе проект за 30 млн. лв. за воден цикъл на Стара Загора. Накрая го изпълняваме, отчетите ни са за 22-23 млн. Останалите пари са ни спестени, защото има реално актувана работа, няма завишаване, нещо, което да се впише повече на строителя. Макар че всеки строител се опитва малко или много да надпише, нашите хора са бетон. Затова и харесвам работата на зам.-кмета по строителството Янчо Калоянов - той не оставя да се правят подобни поразии.

Така беше и при санирането. Постояно идваха фирми да се оплакват, че зам.-кметът ги реже. Викам го и заставаме заедно. Той обяснява, че допълнителни работи, за които те твърдят, че ги има, не са извършени. Има протоколи за това. Имаме ясни сметки какво е направено и какво - не. Какво искате тогава? Ама допълнителните пари те ги считали едва ли не за даденост, че им се полагат по принцип. Там им е грешката.

Затова казвам, че и за “Аязмото”, и за площада пред общината, и за надлеза е спечелена най-ниската цена. Голяма конкуренция имаше, по няколко фирми кандидатстваха. Реалната цена е тази, която е дадена от конкуренцията. Гарантирам, че всичко е както трябва. Освен това всичко се вижда. Всичко се прави със сериозен контрол.

- Вече се вижда и краят на изпълнението на големите строителни проекти, заради които центърът на града е разкопан от дълго време и това създава неудобства.

- За Коледа сме обещали да пуснем моста над железопътната линия към магистрала “Тракия” с по 2 платна във всяка посока. За 20 декември трябва да е готов центърът - на гранит. Ако има допълнителни довършителни работи, те ще са дребни. Парк “Аязмото” е готов 95%, ще го открием съвсем скоро, но хората вече му се радват. Елхата тази година ще бъде пред общината и вярвам, че ще посрещнем Нова година с настроение. Една година измъчихме хората, но мисля, че те ще оценят направеното, когато всичко бъде готово.

- Често сте казвали, че по време на втория ви мандат в Стара Загора няма да се вдигат местните данъци и такси. А какво ще стане с автомобилите, които цапат? Има тенденция данъкът за тях да бъде по-висок, а вие бяхте сред кметовете, които защитиха тази тенденция след ветото на президента над закона?

- Съвсем скоро очаквайте новини, в момента се правят изчисления за данъците догодина.  Счетоводният ни софтуер обработва цялата информация. Хората ще видят, че реално

данъците в Стара Загора

ще бъдат по-ниски

за колите до 15 г.,

а за по-старите, ако се вдигне нещо, ще е с максимум 5 лева. Нека не се притесняват за старите коли, старозагорци скоро ще видят, че няма никаква драма. Това, което ще предложим на общинския съвет, ще бъде изцяло в синхрон с интересите на гражданите.

Но едновременно с това трябва да мислим повече за екология и с новия данък ще покажем тенденцията. Важното е да помогнем хората да променят мисленето си в тази посока. Поради определени навици, с които сме свикнали, ние много трудно сме склонни да се променяме. Аз самият се движех преди много повече с автомобила си, сега предпочитам да ходя пеш из града. Защото започнах да мисля повече за това, което сам причинявам на себе си, като не се движа, и за това, което причинявам на въздуха, като ползвам автомобила си. А и в Стара Загора вече имаме прекрасен градски транспорт. И достатъчно велоалеи. Велоалея ще има и по новия мост до кв. “Кольо Ганчев”, от кв. “Железник” до центъра също може безопасно да се стигне с колело. Предстои с велоалея да свържем и крайния квартал “Зора”.

На Запад хората са по-практични. Постоянно виждаме как политици, банкери, милиардери се движат с метрото в Лондон. Навсякъде се разпространява снимка на актьора Киану Рийвс в метрото, а човекът е толкова богат.

Не е добре държавата да се меси при определянето на данъците на всяка община. Смятам, че законът трябва да е отворен, да се дава възможност

всяка община сама да

си въведе мерки срещу

замърсяването

Сега общините сами определят ставката на данъците си, което не е достатъчно. Мисля, че е нужна повече децентрализация в държавата, повече гъвкавост.

- Неотдавна споделихте идеята си обжалването на обществените поръчки да става в местните съдилища.

- Представете си в САЩ една малка община от щата Калифорния да стига до Вашингтон за всяко едно нещо. При нас сега всичко отива в София - КЗК, Върховен административен съд. Там хората са силно натоварени, затова се бавят решенията им с месеци. Трябва да има определено ниво на местно самоуправление и там могат да се решават много по-успешно нещата. А не ние, кметовете, да сме само пощенски кутии. Областните управители също трябва да бъдат натоварени с повече правомощия, да представляват държавата, да ръководят. За това се говореше

още по времето на царя,

имаше дори написана

стратегия за

децентрализация

в държавата. Гинка Чавдарова от сдружението на общините е говорила хиляди пъти, но да виждате някакъв дебат в тази посока - няма го.

Истината е, че ако надолу се дадат повече власт и повече правомощия, хората ще се чувстват по-ангажирани и ще знаят, че мнението им се чува, защото по-близо до тях ще се вземат решенията. Това е идеята за пряка демокрация.

Когато хората знаят, че кметът може да им реши проблема, те отиват и му казват: Ей, кмете, ние те избрахме вчера, ела сега и ни свърши работа. Обаче, когато не зависи от кмета, а той каже: Ама то зависи от правителството, кой гражданин на Стара Загора ще се грабне да търси отговорност на правителството? Няма как да стане и заради това в крайна сметка някой излиза недоволен и започва да протестира. Виждате как е в нашата община - всеки ден тук влизат по 30-40 души.

- От известно време в Стара Загора хората вече дишат по-чист въздух. Има ли промяна с началото на отоплителния сезон?

- Да чукнем на дърво, в последната година нямаме съществени превишения на допустимите стойности на вредни вещества във въздуха. Помните какво беше. Промените в градския транспорт, които направихме, влияят положително, старите автобуси бълваха сажди.

- Но освен тях на въздуха влияе и отоплението с твърдо гориво.

- Държавата продължава да дава помощи за въглища и брикети. Това е политика, за която държавата трябва да каже как ще продължи. За мен най-доброто решение е газификацията, явно във времето трябва да се търсят програми за тотална газификация.

- И все пак политическо противопоставяне ли беше това на кметовете от по-големите общини, сред които бяхте и вие, когато защитихте по-високите данъци за старите автомобили след ветото на президента?

- Смятам, че президентът бе силно подведен от съветници с ретроградно мислене, там е проблемът. Въпросът е в днешно време по коя линия ще се поеме - дали ретроградната на запазване на всичко старо и отречено вече, или да се чуе гласът на тези, които отричат текущото положение, които искат ново, иновации, зелени градове, ново мислене, чист въздух, които искат да живеят здравословно. Които вече се замислят сериозно дали пък ние самите не си причиняваме много от проблемите с начина, по който живеем, включително и с храна, която консумираме. Ето там е въпросът и тук според мен президентът трябваше да заеме страната на новото. Да каже: Да, вярно е, че хората са бедни, но ние трябва да гледаме в бъдещето, да живеем по-здравословно, да се борим за по-чист въздух. Как можем да го направим всичко това - когато се вгледаме в собствените си навици, възприятия и начин на живот. Да променим този начин на живот - това е трудното. Трябваше като политик да излезе и да каже: Хора, дайте да променим начина си на живот така, че да живеем по-добре. А той предпочете да каже: Нека продължим да живеем постарому. Не включвам тук никаква политика. Но като по-млад човек от президента смятам, че той трябваше да застане на страната на бъдещето, не на миналото.

В мотивите на г-н Румен Радев за това вето имаше още един проблем - този за това как се изчислява такса смет. Мисля, че както са организирани нещата в момента, това е справедливият социален модел. Тук искам да отправя едно послание към всички, които искат да се плаща според количеството отделен отпадък - първо, услугата ще се оскъпи. Ще се оскъпи, защото, започвайки да мерим количество, трябва да има ресурс, включително и хора, които да се занимават с тази дейност. Другото, което ще стане - в момента по-богатите хора, които имат по-големи и по-скъпи жилища, плащат повече. По-бедните с по-евтини жилища плащат по-малко. Но сметката за отпадъците е една. При новите условия тези, които са плащали повече заради по-големите си жилища, ще плащат по-малко и трябва да бъдат повече натоварени тези, които сега плащат по-малко - по-бедните хора. Когато се прави една такава промяна, хората трябва да са запознати с последствията. Мисля, че сега е неуместно това да се прави, и затова пак се учудвам на ветото на президента. Един от мотивите му срещу закона бе този - да започне да се плаща според количеството на отделения отпадък. А това неминуемо ще забърка гореща каша и бедните ще платят накрая сметката.

CV

Роден на 21 септември 1981 г. в Стара Загора

Завършва езиковата гимназия в града и европеистика в Софийския университет l Работил е като експерт по европейски проекти в община Стара Загора и областната администрация

През 2009 г. е избран за народен представител. Бил е зам.-председател и председател на комисията по външна политика и отбрана и ръководител на постоянната делегация на НС в ПАСЕ

Втори мандат кмет на Стара Загора

Член на Изпълнителната комисия на ГЕРБ

Не е женен

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Човек се учи цял живот, дори след 6 магистратури

    66-годишният проф. Евгений Сачев е студент в Богословския факултет и прави магистратура по най-новата специалност “Църковен мениджмънт” с още над 40 души. Това му е седма магистратура. Освен всичко друго той е дългогодишен преподавател в няколко университета, включително и в СУ, доктор на икономическите науки и по социология и създател на науката
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,