По-скъпи таксита с по-малко клиенти - танто за кукуригу

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7176950 www.24chasa.bg

И стига вече с развлечените тениски, полусмъкнатите бермуди и тарикатлъците

Отдавна битува тази реплика, изречена под сурдинка: “Абе, с шофьорите само Сталин се е справил”. И обикновено когато има протести, се смята, че водачите на таксита са непреодолима сила.

Аз се придвижвам обикновено с услугите, които предлагат таксиметровите фирми. Избрала съм си най-изгодната - и като цена, и като коректност, и като качество. И обикновено разговарям с шофьора. Знам, че има отлив на клиенти. Изпитвам на гърба си всички задръствания и неведнъж съм изказвала мнение, че такситата, бидейки своего рода обществен транспорт, защото обслужват гражданите, а не някое ведомство, би следвало да са със статута на градския транспорт. Не да карат по трамвайната линия, ама за бус лентите защо не? Все пак аз съм само пътник, возя се като куфар. Обаче

и куфарът има

право на

комфорт, нали

така?

Ама, ще кажете, като се вейкаш с такси, твоя воля, ма, я се набутай в метрото, в тролея, в трамвая, сред народа, сред смесицата на евтин парфюм и пресен чесън, в пресата между потни тела и пълни чанти, пък гледай ненавистно бакшишите, дето нарушават правилника и пречат на движението.

Достатъчно съм се тъпкала в градския транспорт, сега просто нямам възможността да го правя, радвайте се, че можете. Но имам право да преценявам трезво и едната, и другата страна.

Таксиметровите шофьори искат фиксирана минимална ставка на километър. Не се подлъгвайте по минимална. Искат по-висока. С минимум двайсет стотинки. Почти левче да стане километърът, сто на сто левче и началната такса, минутата престой съответно към половин левче, повикването - още левче. В момента такситата, които ползвам, са 77 ст./км, съответно с повикване и начална такса от по 60 ст. Не съм силна в математиката,

ама почти

удвояване се

получава

Почти, да. Т. е. 7-8 лв. (с пурбоара за шофьора!) до НДК, ще ми излиза 10-12 лв. (без екстри за водача).

Ще си търся друг начин - с кола от семейството или от приятел. Това аз! Аз, която никога не допускам да бъда в тежест на някого и предпочитам да си плащам честно и почтено. Според джоба си. Фирмата, която ме обслужва, губи един клиент.

Много важно, ще кажете. Да, ама заедно с мен губи съответно поне още двайсетина души. За месеца. Капка в океана? При този отлив на клиенти паричките изтичат от джобовете на самите шофьори, които имат безмерни разходи - или аренда, или сервиз, гориво (ако че бая са на метан, ама и той не е без пари), данъци, нам си що си и нам си кво си.

Тези пари се получават от клиентите. Тоест работата отива към танто за кукуригу.

По-малко

клиенти, ама на

по-високи тарифи

То и сега има копърки. То и сега има бакшиши с помпи. То и сега има водачи, дето киснат цял ден на Централна гара и чакат курс за летището, задължително през “Драгалевци”. Такива, които не могат да разберат, че и в тази, както и във всяка друга работа парите се акумулират от “бръмченето”. Тоест от вложения труд.

Защото, ако закараш 10 човека на разстояние пет пресечки, печелиш от първоначалната такса и от минутите престой. Пък и доволният клиент съответно не чака рестото до стотинка. С две думи, си слагаш в джоба минимум (минимум!) 20 лева. По-малко е от “Надежда” до аерогарата. Прави сметка.

Аз съм я правила, защото знам цените от опит. Не ми се ще да отварям дума за това дали в едно такси не си подложен на ароматите от градския транспорт, понякога в пъти по-силни, от гледката на развлечена тениска в съчетание с полусмъкнати бермуди и джапанки през лятото, от оглушителната любима музика на шофьора, която много рядко съвпада с твоя вкус, но почти никога с децибелите, от ниските топки на тарикатлъците -

ох, пропуснах да

свия тук, та се

друсаш по

по-дългия и

по-задръстен

маршрут,

хайде някой да каже, че това го няма! Има го. Както ги има недомислиците, затрудняващи таксиметровия транспорт и изправящи работещите в него на нокти. Велоалеите изядоха стоянките. Което е недомислица от страна на съответните решаващи органи. Сега ни велоалеи, ни стоянки, само недоволни и от трите страни.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Да ходиш на работа с велосипед - много е еко, много е в тренда, особено в големите градове. За колоездачите се правят специални алеи, светофари и всякакви други екстри. Дотук добре, стига обаче да се спазват правилата за движение. Оказва се, че това съвсем не е така. Защото само в рамките на акция “Зима” от проверените 660 колоездачи повече от
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока