Логиката е ясна: който цапа, плаща повече данък за кола

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7186683 www.24chasa.bg

3 млрд. евро губи българската икономика

годишно заради лошия въздух

Ще започна с това, че не съм фен на Бойко Борисов и на ГЕРБ, там където съм могъл и съм смятал, че имам основание като автор на статии и коментари остро съм критикувал премиера и неговото правителство.

Фактът, че старите коли замърсяват, е всеизвестен и неоспорим. Вредните газове са причина за преждевременна смъртност в ЕС и водят до заболявания на дихателните пътища, големи здравни разходи и загуба на работни дни. Световната здравна организация определя азотните оксиди и диоксиди (NO и NO2), както и праховите частици, отделяни от дизеловите двигатели, като

тихи убийци

По данни на Европейската агенция по околна среда вредните емисии от дизеловите коли причиняват около 70 000 случая само за 1 г. на преждевременна смърт в Европа. Друг опасен замърсител, който произвеждат бензиновите и дизеловите коли, е въглеродният двуокис.

Затова и развитите европейски страни въвеждат все по-строги правила за намаляване на вредните емисии. На специален прицел са старите и дизеловите коли, които значително повече замърсяват въздуха.

През последните години Европейската комисия на няколко пъти намали нормата за максимално допустими емисии на азотен диоксид от дизелови автомобили, а редица европейски градове обявиха, че ще забраняват движението на замърсяващи дизелови коли. Предприемат се и мерки за въвеждане на допустими граници на вредни емисии и налагане на по-висок пътен данък на такива коли.

Във Великобритания например миналата година беше въведена нова скала на пътен данък при купуване на коли- нови и стари. Всеки, който купува от 1 април 2017 г. кола, която бълва от ауспуха от 130 до 150 г въглероден двуокис, плаща данък за първата година в размер на 550 паунда за бензинови коли и 800 паунда за дизелови. При емисии на въглероден двуокис от 226 до 255 г. на километър данъкът за първата година е 1760 паунда за бензинови и 2070 паунда за дизелови коли. Но съществува и 13-степенна скала за облагане на автомобили, закупени преди 2017 г.- данък от само 20 паунда за кола, произвеждаща 101-110 г въглероден двуокис на километър, до 540 паунда за кола, бълваща 225-255 г въглероден двуокис.

Такива мерки принуждават гражданите на тези страни да се отървават от старите и дизеловите коли, за които обаче трудно се намират купувачи, но за тях има пазар в източноевропейски страни като България, където покупателната способност е ниска. Така проблемът със

замърсяващите

стари и дизелови

коли се изнася

на изток

Този проблем се обсъжда в Брюксел, като 9 страни членки (България, Полша, Словакия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария) внесоха нота в Съвета на Европа с предложение да се предприемат превантивни мерки срещу очаквания внос на употребявани автомобили от страни с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението.

И преди обаче да е започнал масираният износ на дизелови и стари бензинови коли за източноевропейските страни, българските градове вече са едни от най- замърсените в Европа. Средната възраст на автопарка в България е 19 г., а само за миналата година в страната са внесени около 100 000 стари коли, значителна част от които са дизелови. По статистически данни само за 2014 г. в България 10,2 на 100 000 души, или около 700 души при население от 7 млн. са загубили живота си от вредни емисии от такива коли. Тези замърсявания заедно и с други, причинявани от фини прахови частици от индустрията, нареждат България в проценти на 100 000 души на първо място по смъртни случаи в Европа и на второ място в света след Грузия. Близо 3 млрд. евро годишно са разходите и пропуснатите ползи за българската икономика от болести, свързани с лошото качество на въздуха.

Въвеждането на по- висок данък на стари коли се посреща разбираемо с недоволство от собствениците им. Кой би искал да плаща по- висок данък при ниския доход, с който разполага? Но е трудно обяснима отрицателната реакция спрямо тази мярка от страна на партии като БСП и даже на президента.

Несъмнено е, че може да се извади политически дивидент, като обявиш, че си против това бедният българин да бъде ударен по джоба с по-висок данък върху старата му кола, но това си е популизъм. Нека си припомним - когато се предлагаше да се добива шистов газ чрез фракинг, обществото и редица политици реагираха срещу възможното замърсяване на околната среда, което би увредило здравето на населението. С оправдание за възможно замърсяване на околната среда Бойко Борисов и ГЕРБ не допуснаха изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис. В последните години има обществена реакция срещу палмовото масло, което производителите на млечни продукти масово използват за понижаването на цената им, но е крайно нездравословно. Но няма протести и дебат за

замърсяването

на въздуха от

вредни емисии

от стари и дизелови коли.

А замърсеният въздух причинява тежки заболявания и съкращава живота не само на възрастните, но и на нашите деца. Остро сме чувствителни по въпроси като липсата на животоспасяващи лекарства, нерешените финансови и други проблеми на майките на деца с увреждания, но сме готови да тровим себе си и децата ни с мръсен въздух, само и само да не ни се попречи да имаме и поддържаме кола, която да е по джоба ни. И забравяме, че колата не е вещ от първа необходимост, и че трябва да се отървем от тези коли, които отравят въздуха.

Някакво решение трябва да се намери и няма как да бъде заобиколена логиката, че за замърсяваща въздуха кола трябва да се плаща по-голям данък. А колко по-висок трябва да е той, следва да подлежи на обсъждане и да се търси компромисен вариант, като се въведе

данъчна скала в

съответствие със

степента на

замърсяване

Такъв компромис беше приложен във Великобритания, където при покупката на кола се въведе силно завишен данък върху замърсяващите коли, но само за коли, закупувани след 1 април 2017 г., като високият данък се прилага само за първата година след закупуването на превозното средство, за да не се насърчава закупуването на замърсяващи коли. Защо да купиш стар, силно замърсяващ въздуха автомобил за 500 паунда, ако трябва да заплатиш още с покупката нови 540 паунда като данък? И да се замислиш, когато закупуваш нов джип като “Рейндж Ровър 4х4DV8”, който бълва 219 г въглероден двуокис на километър, ако трябва да плащаш данък 1760 паунда годишно.

Можем само да се надяваме, че

здравият разум

ще надделее

и ще бъде намерен смислен вариант за решаване на проблема със замърсяващите стари коли. Защото не е нормално това, че реагираме остро срещу загубата на човешки животи от лошо изградена пътна настилка, а се примиряваме с тежките заболявания и преждевременната смърт на хора от отровните газове на замърсяващите автомобили.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гурбетчийските деца - изгубеното поколение

    На Никулден 18-годишният Димитър изнасили и уби възрастна жена в град Бяла черква. Той не учел, не работел, живеел с баща си, а майка му и брат му били на гурбет в чужбина. На 6 октомври 21-годишният Северин изнасили и уби журналистката Виктория Маринова в Русе. Той нямал постоянна работа, баща му се самоубил в затвора,
  • Европа мисли до 2021 г. за блокчейн вот

    Има срив в доверието към гласуването на избори по нови технологии ДОКАТО у нас дебатирахме как да гласуваме, по света големият ентусиазъм за електронното гласуване от 2015-а изчезна. Факт е, че в момента в Европа машинно гласуване няма, а дистанционно електронно гласуване има на две места - в Република Естония и в Конфедерация Швейцария за три