Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 38 хил. прочитания.
И като рови в интернет,
българинът най-много се страхува
да не настине и да не се мине
Ако питаш баба си, ще ти каже, че като цяло висенето пред компютъра е безсмислено, по-добре да удариш един моп на пода, че от седенето човек се схваща. “Гугъл” обаче друго съветва: Каквото не знаеш, веднага го потърси в мрежата, там е цялото познание за Вселената. И в края на всяка година правят класации на най-търсените фрази с мотива, че разкриват “уникална перспектива върху важните моменти и тенденции от изминалата година”.
Звучи великолепно, ако забравиш за миг, че интересите се формират чрез концентрираното въздействие на рекламните кампании и държавната политика.
Единици са
любознателните
читатели,
които проверяват непознати понятия, срещнати в увлекателни романи, или ровят за термини от специализираната литература. Имената, чиито годишнини самият “Гугъл” чества, променяйки логото си, не са застъпени в класацията, защото са все интелигенция - учени, изобретатели, артисти, нобелови лауреати.
Повечето хора проверяват предимно от скука участници в риалити формати, мачовете, как се правят разни далавери, такива неща. И то с пълното съзнание, че голяма част от информацията, до която достигат, е за бракуване. Едва ли обаче новината за класацията щеше да има същия симпатичен ефект, ако “Гугъл” беше съобщил, че вади
списък на
глупостите,
с които хората са си губили времето цяла година.
В България примерно най-търсените личности през 2018-а са Весела Нейнски, Албена Вулева, Благой Георгиев. Значи, като напишеш “Весела Нейнски”, излиза, че е оперна певица, родителите ѝ са музиканти, имала неземна любовна история с Освалдо Риос, преживяла тежък аборт и участвала в “Биг Брадър”. Най-вероятно зрителите масово са забравили коя е тази жена, няма друго обяснение за огромната ѝ мрежова популярност.
По адрес на Вулева пише, че е скандална по принцип и който не е понечил, той не я е осъдил. Като контрапункт на хиджаба и изявлението ѝ във фейсбук, че Аллах бди над нея, уикипедия припомня, че през 2015 г. е била глобена с 500 лева за разпалване на омраза срещу бежанци и роми. Поводът е нейно предаване от джамията в София, в което нарича мюсюлманите “надупени иноверци” и “неука, черна, неблагодарна маса организми”.
При Джизъса положението е подобно, потрес и излишни данни. Първото заглавие, което изскача, е шоково: “Благой Георгиев посягал на бившите си жени! Христина и Есмер били най-потърпевши.” Има негова радостна снимка как разфасова кокошка (може и да е пуйка, все тая), а в текста, посветен на избухливия му характер в къщата на “Биг Брадър”, се цитира реплика по адрес на бившата му партньорка: “Само да изляза, ще й изкъртя муцуната.” Това според най-голямата търсачка в света, са личностите, които разкриват “уникалните перспективи” пред българския народ.
Не че ровенето в интернет не обогатява понякога, ето например чуждиците “джендър” и “Истанбулска конвенция” са най-проверяваните през 2018-а. Щеше да е сензация, ако бяхме приели джендърите и конвенцията, но през миналата седмица се вдигнаха протести заради гей билбордове, та
трудно ще
отчетем
напредък в
разкрепостяването благодарение на “Гугъл”. Една жена от Варна каза по Би Ти Ви, че това не е никаква кампания за полова толерантност, ами “тиха манипулация”, призоваване към разврат и блудствени действия, което трябвало незабавно да се прекрати. В същото време е пълно с положителни дописки и анализи по темата, което повдига въпроса за влиянието на мрежата над българския потребител. Очевидно е по-устойчив, отколкото изглежда.
От масовото “гугълване” за турската лира също не произтича нищо особено, просто се затвърждава традицията да се пазарува от комшийската чаршия на едро. Яко е ровено и за bitcoin, макар че, когато потърсиш, най-отгоре излиза заглавие: “Биткойн милионер: не инвестирайте в биткойн”. Не се срещат имена на българи, забогатели от криптовалути, интересът се поддържа от статии за знайни и незнайни чужденци, пръснали част от печалбите си за ламборгини и пр. глезотии. По-логично би било сред най-търсените да е “националната лотария”, обаче тя не е отразена в класацията. Може би на тия, дето търкат, телевизорът им е достатъчен.
Най-търсени от институциите били Агенция “Пътна инфраструктура” заради пътната обстановка, Комисията за защита на личните данни и Агенцията по лекарствата. Гражданинът се тревожи дали ще вали, да не го хакнат и да не глътне грешно хапче. Нищо ново, още от соцвреме имаме лаф, че българина най-много го е страх да не настине и да не се мине. Ако търсачката наистина беше белег за “уникална перспектива върху важните моменти и тенденции от изминалата година”, защо миналата година “лютеница” не влезе в рейтингите? Нали намериха упойващи вещества вътре и населението пощуря? И защо “спанак” сега липсва, при положение че имаше татул сред листата? Къде са ключовите думи “площад “Славейков”, “убийството на Виктория”, “гражданска отговорност”.... Най-вероятно, както телевизионният рейтинг не съвпада с политическия, така и медийният хедлайн не кореспондира с приоритетите на гражданите.
Не че е лоша класацията, но щеше да е по-интересна, ако “Гугъл” вадеше нетипичните резултати от търсенето. Много по-благодатно е да научиш, че написвайки idiot, изскачат снимки на Тръмп, отколкото, че кралската сватба и световното са били най-големите сеири през 2018-а. Кой знае още колко подобни неочаквани неща се случват в глобалната мрежа, от които става ясно какво всъщност е отношението на човечеството към личностите и явленията. Едно е да разпространиш през 2017-а изказването на Иво Христов, че 80 процента от българите са дебили, и съвсем друго, ако кажеш, че до ден днешен името на депутата от БСП се появява при ключова дума “дебил”. Но май точно този прочит не се насърчава.
След като излезе новината за “идиота”, директорът на “Гугъл” беше привикан в Конгреса на САЩ. Човекът обясни, че резултатите не са политическа манипулация, а компилация от това, което създават потребителите, но май не му повярваха съвсем. Американските медии останаха силно впечатлени от ниската компетентност на
конгресмените,
които три часа
и половина
задавали
безумни въпроси от типа: Защо лоша информация за мен се появява на 7-годишния айфон на внучката ми? Защо никога не наказвате служителите си за манипулиране на резултати от търсенето? Защо за всичко най-отгоре излиза уикипедия? Знае ли “Гугъл” къде съм, когато си нося айфона?...
Щом американският елит е толкова бос по темата “Гугъл”, ние няма за какво да се тревожим. Ще продължаваме да търсим, пък каквото намерим - такова.