Хората, които се занимават със зимни спортове у нас са 12%
Зимният туризъм се оказва притегателен за над 650 хиляди пълнолетни българи. Интересно е обаче да направим анализ защо зимният туризъм не е толкова масов, колкото регистрираме при летния.
Няма как да не ни направи впечатление, че данните показват, че планиращите да почиват на планина тази зима са в най-голяма степен живеещите в София (всеки четвърти) и хората в областните центрове.
От гледна точка на личния доход установяваме, че групите с по-високи доходи са най-вече тези, които планират почивка през зимата в планината.
Не е случаен и фактът, че на въпрос каква е основната причина да не планират почивка тази зима, се изтъква
липсата на
финансови
възможности
– над две трети от запитаните непланиращи зимен туризъм.
От друга страна, когато се избира място за зимна почивка, българите посочват като водещ критерий цената на нощувките. В сравнение с проучването ни от тази пролет, което се отнасяше до летния туризъм, там регистрирахме като водещ мотив “курортът/самото място”.
Три са зимните курорти в България, които са фаворити в предпочитанията на българите за почивка през зимата – Банско, Боровец и Пампорово. От тази гледна точка може да говорим за концентрация в развитието на зимните курорти у нас. Сред софиянци категоричен фаворит се явява Банско за сметка на останалите зимни курорти. Сред живеещите в областните центрове регистрираме по-равномерно разпределение в предпочитанията сред водещите зимни курорти у нас. Тук следва да маркираме и
фактора
разстояние,
като за едни областни центрове курортите в Родопите са по-близки за пътуване, за други области - Рила, а за трети Пирин.
През последните години темата за условията за зимен туризъм доминира циклично нашето публично пространство, като неведнъж е ставала и поле за сблъсък на интереси и концепции. Затова и в проучването заложихме въпрос, който да измери нагласите на пълнолетните българи относно оценката им за условията за зимен туризъм.
Можем да отбележим, че регистрираме положителни оценки – над половината от българите оценяват като добри условията за зимен туризъм. Доминират и мненията, че
през последните
години България
става по-добро
място за зимен
туризъм (37%),
докато една четвърт (24%) смятат, че няма промяна, а почти не се наблюдават натрупвания в отрицателната опция – 2% смятащи, че става по-лошо.
От данните виждаме, че деклариращите, че практикуват зимни спортове, са точно толкова, колкото заявяват, че планират почивка в планината тази зима. Това може да ни наведе на мисълта, че зимният туризъм у нас е изправен пред две основни предизвикателства:
1. Как да стане по-достъпен и популярен сред различни групи хора;
2. Как да привлече хора, които не практикуват зимни спортове, да почиват на планина у нас през зимата.