Коледа на Запад и на Изток

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7219801 www.24chasa.bg

Едната е търговска реклама, а другата само шоупрограма, без намаления

Според класация на сайтовете за онлайн пазаруване, наречена “Звездите на 2018”, най-купуваните подаръци за тази Коледа били LED телевизори, аудиосистеми, гейм конзоли и прилежащите им аксесоари. А пък най-вървежната игра била футболна с Роналдо отпред. Не с Меси, въпреки че е сто пъти по-добър и по-хубав, ама нищо, жестока била, почнеш ли я, спиране няма.

Дядо Мраз

Група момчета се оплакваха, разхождайки се безцелно сред тълпите в мола, от черната несправедливост, че в нашите сайтове играта върви по 90 лева, а от “Плейстейшън” я дават за 70. Едното се опитва да пресметне, че пак толкова ще излезе с разходите за доставката, ама другите не са съгласни. Нали е Коледа, бе, за какво си слагат надценка, къде са им намаленията?

Дядо Коледа

По принцип, ако я гледаш без звук, преди Рождество София изглежда като всички европейски столици - тъпканици, задръствания, истерично пазаруване и големи нерви. Обаче има една съществена разлика - тук намаленията ги няма.

На София това ѝ е тъпото преди Коледа, че е скъпо. Ако на човек му се занимава, може да намери същите телевизори и конзоли на по-ниски цени онлайн, отколкото в накичените с гирлянди магазини. Затова и чужденци не идват, ако не броим сърбите и македонците, на които не им се вадят визи за Виена и предпочитат да купуват в нашите молове, хем са им и по-близо.

В целия православен свят Коледа е търговска марка, добрият старец не е древна традиция, а продукт на рекламна кампания, символ на презадоволеното човечество. Първообразът му е свети Николай Чудотворец, покровител на моряците, рибарите, децата, търговците, банкерите, крадците, пивоварите, бъчварите, фармацевтите и затворниците. Според преданията помагал на хората и правел добрини, без да го видят,

нищо общо няма

обаче с датата

25 декември,

шейните, елените

и комините

Свръхестествената история за онзи от Лапландия се ражда чак през 1931 г., когато компанията “Кока-Кола” поръчва на художника Хедън Сънблум да създаде нов образ на светеца. Създание, което да се асоциира с най-популярната напитка в света. И той рисува дядото такъв, че да го обикнат потребителите, асоциирайки го със самите себе си - не аскетично слаб, а закръглен и червендалест, не гладко избръснат, а брадат, не строг, а засмян, даже инфантилен на моменти, с червени дрехи, бодър глас и напращяло настроение.

Колкото и да отричат руснаците, Дядо Мраз е сурогат на дядото на “Кока-Кола”, малко преработен, за да бъде уж социалистически. Той не се свързва с намаленията и търговската печалба, няма нищо общо с пазарната икономика, въведен е само за радост на трудещите се, да не се чувстват те по-долу от своите събратя в загниващия капитализъм.

Дядо Мраз възниква по същото време, но раздава подаръци за новата година, а не на Рождество и не ги слага под елхите, които за известно време са били забранени в СССР, а на тържества в детските градини, училищата и ведомствата.

До ден днешен тази е основната разлика между западната и източната Коледа - едната е рекламна кампания, а другата - шоупрограма.

Като се каже в Париж, Мадрид, Лондон и Виена коледно намаление, мед им капе от устите, футболната игра сигурно и по 30 евро ще се намери, но не и при българския търговец. Той не залага на светлия християнски празник,

намаленията

ги дава месец по-рано

за Черния петък,

за да не му се налага да работи в последните дни на годината.

Един от най-големите сайтове отчете печалба от 37, 2 милиона лева от голямото пазаруване на 23 ноември.

Търговците останаха толкова доволни от тоя пусти петък, че между Коледа и Нова година доставчиците масово си затвориха складовете, пускайки персонала да празнува и преяжда.

Между 25 декември и 1 януари в софийските аптеки нови лекарства не се носят, прах за пране и тоалетна хартия няма кой да зарежда, само хляб и мляко карат, колкото да не умрем от глад. Просто на българския пазар печалбата от Черния петък му е предостатъчна, за Коледа не му пука чак толкова.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Велик е нашият войник, но трябва и някой лев

    Това, че армията отново присъства в живота, макар и с рекламна кампания, е чудесно. Все пак това е основна институция на държавността. И е хубаво младите да си припомнят защо е велик нашият войник. Пък и да поискат и те да са войници, щом ги влече. Голата реклама обаче не върши работа, ако не е подплатена с добър продукт
  • Да “застреляме” погромите от 90-те, за да няма и стрелби

    През седмицата потрошено заведение прикова общественото внимание. Версията - дълг за пари. Идват ли след погрома и стрелбите и какво не се прави, когато някой ти е длъжник?                                                        Отговорите във видеозавещанието на седмицата с Мартинов